Głównym założeniem przebudowy węzła Kraków Południe jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego. Dojazdy do okolicznych obszarów mieszkaniowych i handlowo-usługowych oraz skrzyżowania (z sygnalizacją świetlną) drogi głównej z ulicami: Taklińskiego, Poronińską, Ważewskiego i Opatkowicką powodują spowolnienie ruchu i utratę płynności w godzinach szczytów komunikacyjnych.
Według zatwierdzonego projektu nad węzłem pojawi się estakada, która ma połączyć DK7 na linii Kraków-Zakopane z dwoma kierunkami autostrady A4 (Katowice, Rzeszów). Z kolei pod estakadą powstanie rondo, które połączy krakowskie ulice: Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Skrzyżowanie będzie łączyć Zakopiankę oraz autostradę A4.
Z kolei kierowcy zjeżdżający z autostrady A4 w kierunku Myślenic będą mogli wjechać na estakadę i jechać dalej na południe lub dojechać do ronda i z niego zjechać na jedną z ulic w Opatkowicach lub pojechać w kierunku Krakowa. Na nowym węźle powstaną także chodniki dla pieszych.
Jak podkreślają drogowcy, uzyskanie decyzji środowiskowej to kluczowy etap prac projektowych. Wykonawcy mogą ruszyć z opracowaniem planów geodezyjno i geologiczne oraz sporządzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W następnej kolejności wyłoniony wykonawca przygotuje szczegółowy projekt budowy, a po uzyskaniu zezwoleń na realizację (ZRID) ruszą prace budowlane. GDDKiA szacuje, że przebudowa zostanie wykonana w latach 2025-2027.
Źródło: Inżynieria.com/GDDKiA