Ważna decyzji w sprawie wąskiego gardła na styku Zakopianki i autostrady A4

Nowa estakada o długości 300 m ma rozwiązać problem z korkowaniem się Zakopianki pod Krakowem. Mowa o styku trasy S7 i autostrady A4. GDDKiA otrzymała właśnie decyzję środowiskową dla rozbudowy węzła Kraków Południe.

Głównym założeniem przebudowy węzła Kraków Południe jest rozdzielenie ruchu tranzytowego z autostrady A4 w kierunku DK7 (Zakopianki), od ruchu lokalnego. Dojazdy do okolicznych obszarów mieszkaniowych i handlowo-usługowych oraz skrzyżowania (z sygnalizacją świetlną) drogi głównej z ulicami: Taklińskiego, Poronińską, Ważewskiego i Opatkowicką powodują spowolnienie ruchu i utratę płynności w godzinach szczytów komunikacyjnych.

Według zatwierdzonego projektu nad węzłem pojawi się estakada, która ma połączyć DK7 na linii Kraków-Zakopane z dwoma kierunkami autostrady A4 (Katowice, Rzeszów). Z kolei pod estakadą powstanie rondo, które połączy krakowskie ulice: Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Skrzyżowanie będzie łączyć Zakopiankę oraz autostradę A4.

Z kolei kierowcy zjeżdżający z autostrady A4 w kierunku Myślenic będą mogli wjechać na estakadę i jechać dalej na południe lub dojechać do ronda i z niego zjechać na jedną z ulic w Opatkowicach lub pojechać w kierunku Krakowa. Na nowym węźle powstaną także chodniki dla pieszych.

Zobacz wideo

Kiedy drogowcy zlikwidują wąskie gardło?

Jak podkreślają drogowcy, uzyskanie decyzji środowiskowej to kluczowy etap prac projektowych. Wykonawcy mogą ruszyć z opracowaniem planów geodezyjno i geologiczne oraz sporządzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W następnej kolejności wyłoniony wykonawca przygotuje szczegółowy projekt budowy, a po uzyskaniu zezwoleń na realizację (ZRID) ruszą prace budowlane. GDDKiA szacuje, że przebudowa zostanie wykonana w latach 2025-2027.

Źródło: Inżynieria.com/GDDKiA

Więcej o: