60 km będzie liczył nowy odcinek tej drogi od S74 w okolicy Tarnobrzegu do węzła Rzeszów Zachód na A4. Dziś ogłosiliśmy przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej
- podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w jednym z nowszych komunikatów. Dyrekcja szuka wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). To kluczowe do późniejszego rozpoczęcia prac w terenie.
Nowa droga między S74 i A4 ma liczyć około 60 kilometrów. Ma to być droga klasy GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami w każdym kierunku. Oczywiście to nie tylko sama droga. Przy okazji powstaną też nowe obiekty inżynierskie, skrzyżowania i węzły, a okoliczne drogi również zostaną przebudowane.
W ramach projektu powstać mają także obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Dla ułatwienia prac nowy przebieg DK9 podzielono na trzy mniejsze odcinki. To częsta praktyka, która pozwala przyspieszyć prace. W przypadku DK9 będą to odcinki:
Droga łączy dwie bardzo ważne trasy. GDDKiA tłumaczy, że jej obecny przebieg sprawia, że ruch jest na niej bardzo uciążliwy dla mieszkańców obszarów zabudowanych. Wszystko przez ruch tranzytowy. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 11 795 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 463 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 13 757 do 33 822 pojazdów na dobę.
Aktualna trasa nie jest w stanie zapewnić płynnego ruchu aż takiej liczbie pojazdów. Nowa DK9 będzie miała większą przepustowość i wyrzuci samochody i ciężarówki z pobliża zabudowań. To oznacza dwie rzeczy. Kierowcy będą się cieszyć większym komfortem jazdy i krótszym czasem przejazdu, a mieszkańcy - większym komfortem życia, ciszą oraz bezpieczeństwem.
Skorzystają wszyscy. Dlatego trzymamy kciuki, żeby prace nad DK9 przebiegły bez żadnych problemów i opóźnień. GDDKiA nie podaje jeszcze żadnych konkretnych dat. Na razie wiemy, że termin składania ofert w tym przetargu to 3 stycznia 2024 r.