• Link został skopiowany

Droga S16. Czas na pierwszy odcinek w nowym województwie. "Drogowy kręgosłup"

Dobre wieści dla mieszkańców województwa podlaskiego. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na S16 Knyszyn - Krynice. Umowa ma zostać podpisana na początku przyszłego roku, a wtedy wybrany wykonawca będzie mógł się wziąć do pracy.
S16 Knyszyn - Krynice
fot. GDDKiA

Na razie S16 ma dosłownie kilkanaście kilometrów, ale docelowa ma mieć około 230 km i znacząco poprawi komunikację w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Tu i teraz gotowa jest południowa część obwodnicy Olsztyna. Docelowo S16 będzie przebiegać od Olsztyna do Ełku i połączy S7 (przez S51) z S61. Stanie się pewnie jedną z ulubionych dróg każdego, kto będzie kiedyś planował wyjazd do Krainy Wielkich Jezior lub na Podlasie. Wzdłuż S16 mają leżeć następujące miasta: Olsztyn, Borki Wielkie, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz oraz Ełk. S16 będzie bardzo ważnym szlakiem dla Warmii i Mazur oraz Podlasia.

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowałą ją nawigacja

S16 Knyszyn - Krynice - garść informacji

Piszemy dzisiaj o 8,44-kilometrowym odcinku S16 Knyszyn - Krynice. Krótkim, ale symboliczny, ponieważ to pierwszy odcinek S16 w województwie podlaskim, który przejdzie do fazy realizacji. Dla mieszkańców to bardzo ważna informacja. Dyrekcja w swoim komunikacie nazywa nawet S16 "drogowym kręgosłupem województwa". Im szybciej nowa eska powstanie, tym lepiej. Kierowcy ucieszą się z szybkiego i komfortowego przejazdu, a mieszkańcy, że ruch zostanie wyprowadzony z ich miejscowości, co wpływa na jakość życia i bezpieczeństwo.

S16 Knyszyn - Krynice ma być klasyczną drogą ekspresową, jaką znamy z innych rejonów kraju - po dwa pasy w każdym kierunku. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. 

S16 Knyszyn - Krynice. Oferty mieszczą się w budżecie

Otwarcie ofert to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy 8,44 km odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 440,3 mln. zł i, jak się okazało, wszyscy chętni się w nim zmieścili. Ofertę z najniższą ceną złożyło Konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia o wartości 314,7 mln. zł. Z kolei najwyższą, na kwotę 379,65 złożyła firma Unibep S.A.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy). Jak wybiera się wykonawcę? W tym przypadku najważniejsza będzie cena, której waga w ocenie to 60 proc. Pozostałe 40 proc., czyli kryteria pozacenowe, to przedłużenie gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne i obiekty mostowe.

S16 Knyszyn - Krynice - kiedy pojadą nią kierowcy?

Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie przyszłego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028

- czytamy w oficjalnym komunikacie. Do ukończenia S16 w województwie podlaskim zostało jeszcze trochę czasu, ale cieszy, że kolejny rejon Polski otrzyma w końcu kluczową drogę ekspresową.

Więcej o: