Zarówno droga S3, jak i S6 to ważne szlaki nie tylko dla mieszkańców Szczecina, Trójmiasta i nadmorskich miejscowości leżących pomiędzy nimi, ale także bardzo ważne szlaki wakacyjne, na które od lat czekają polscy turyści. Sami z nieukrywaną ciekawością przyjrzeliśmy się najnowszym informacjom o zaawansowaniu prac na obu trasach. Niestety, o ile budowa trasy S3 zbliża się ku końcowi, to na przejazd w pełni ukończoną "ekspresówką" przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Może trudno w to uwierzyć, ale historia budowy S3 sięga lat 70. XX wieku. To sprawia, że to jedna z dłużej budowanych dróg w Polsce. Trasa niejako spina wszystkie większe miasta ze ściany zachodniej i biegnie od Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę aż do granicy z Czechami.
Ostatnie prace obejmują 50 km trasy między Świnoujściem a Troszynem oraz między Bolkowem a Kamienną Górą. Koszt budowy tych odcinków przekracza 2,9 mld zł. Dobra wiadomość jest taka, że GDDKiA planuje otwarcie wspomnianych odcinków już w przyszłym roku, co uczyni prawie całą trasę S3 (długość 470 km) przejezdną. Brakować będzie jedynie na ostatnim 3-kilometrowym fragmentem od węzła Lubawka do granicy państwa. Tu prace już trwają, ale zostaną ukończone dopiero po zakończeniu prac po stronie czeskiej, czyli w 2025 r.
Jak wspominaliśmy droga ekspresowa S3 stworzy nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząc porty w Świnoujściu i Szczecinie z Czechami. Cała trasa będzie dostępna do przejechania w 2024 r., skracając czas podróży ze Świnoujścia do granicy z Czechami do około 4 godzin.
Droga ekspresowa S6, będąca główną trasą Pomorza, połączy największe miasta Polski Północnej. Trasa biegnie od Trójmiasta równolegle do wybrzeża Bałtyku, aż do granicy z Niemcami, łącząc aglomerację szczecińską, Pomorze Środkowe i wspomniane Trójmiasto.
Odcinki od Goleniowa do Koszalina oraz od Beżepola Wielkiego do Rusocina (koło Stargardu Gdańskiego) są już dostępne dla kierowców, natomiast w trakcie realizacji jest kolejne 125 km trasy. Całkowity koszt budowy odcinków to ponad 3,8 mld zł, a ich ukończenie planowane jest w 2026 r.
Najmniej zaawansowane są prace nad Zachodnią Obwodnica Szczecina. Ten fragment drogi aktualnie jest w przygotowaniu – plany będą gotowy dopiero po zatwierdzeniu wniosków o wydanie decyzji ZRID w 2024 roku. Wtedy dopiero GDDKiA ogłosi przetarg na budowę obwodnicy.
Województwo zachodniopomorskie ma jednak już aktualnie fragmentem S6, z pierwszym odcinkiem oddanym do ruchu w 2012 r. oraz pełnym przejazdem od Szczecina do Koszalina (od 2019 r.). Prace nad dalszymi odcinkami obwodnicy Koszalina i Sianowa aktualnie trwają. W przyszły roku planowane jest zakończenia prac nad odcinkiem Koszalin Wschód.
Odcinek Koszalin – Sławno o długości 23,2 km oraz odcinek Sławno – Słupsk o długości 22,9 km są obecnie w fazie realizacji, z planowanym zakończeniem prac w przyszłym roku. Inwestycje obejmują budowę węzłów drogowych, Miejsc Obsługi Podróżnych, obwodów utrzymania drogi oraz licznych obiektów inżynierskich.
Województwo pomorskie skupia się na rozbudowie obwodnicy Trójmiasta, która stanowi fragment drogi ekspresowej S6. Po zatwierdzeniu decyzji ZRID na ostatni odcinek od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w tym regionie jest już w budowie, łącząc się z autostradą A1 i drogą ekspresową S7.
Obwodnica Słupska jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku około 9,5 km, z planowanym zakończeniem w 2025 r. Odcinek Słupsk – Bobrowniki o długości ponad 16 km jest w trakcie budowy, a prace na kolejnych odcinkach (Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice, Leśnice – Bożepole Wielkie) obejmują różne etapy, m.in. badania archeologiczne, prace ziemne, roboty budowlane oraz budowę obiektów inżynierskich. Planuje się ukończenie całej trasy w latach następnych, przewidując również budowę obwodnicy metropolii trójmiejskiej.
Prace nad Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej podzielono na dwa odcinki: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) oraz Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2). Oba fragmenty razem tworzą dwujezdniową drogę ekspresową o długości około 32 km, z dodatkową obwodnicą Żukowa. Oba odcinki są w trakcie realizacji. Ich ukończenie planowane jest w 2025 r. Cała trasa połączy Obwodnicę Południową Gdańska z Trasą Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę Trójmiasta.