2-1 to nie wynik ostatniego meczu, a oznaczenie nowego typu dróg. Widziałeś je już?

Niepołomice stały się trochę sławne. A wszystko za sprawą nietypowej drogi 2-1. Ta jest asfaltowa, ale przy obydwu krańcach posiada pasy ruchu przeznaczone dla rowerów. Co oznacza i co daje nowy typ drogi?

Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Nowy typ drogi został nazwany 2-1. Nie jest to jednak nazwa potoczna. Identyczna pojawia się w par. 15 ust. 3 rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. To właśnie ten akt prawny usankcjonował istnienie tego typu szlaków i nadał im znaczenie.

Zobacz wideo Dolnośląscy policjanci odzyskali luksusowe auto skradzione na terenie Niemiec

Droga 2-1, czyli kierowcy w klinczu między pieszymi i rowerzystami

Droga typu 2-1 została chyba po raz pierwszy wykorzystana przez drogowców w Niepołomicach. Wygląda ona dość dziwnie. Bo posiada na środku fragment czarnego klasycznego asfaltu, a przy obydwu krawędziach wymalowane na czerwono pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów. Warto zwrócić uwagę na jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze kierunki jazdy nie zostały oddzielone żadną linią. Po drugie pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów oddzielają linie przerywane.

Jak należy jeździć po drodze 2-1?

Nowa droga typu 2-1 wygląda dość dziwacznie. Tylko czy kierowcy będą wiedzieli, jak się nią poruszać? No właśnie. Dlatego poniżej zamieszczamy krótką instrukcję obsługi. Kluczowych jest kilka faktów.

  • Środkowy pas jest przeznaczony dla pojazdów jadących w obydwu kierunkach ruchu. Wąski pas wcale nie oznacza, że droga 2-1 jest jednokierunkowa.
  • W sytuacji, w której drogą porusza się jedno auto, sprawa jest prosta. Jedzie po prostu środkiem. Dlatego za pomocą linii drogowcy nie wyznaczają poszczególnych pasów ruchu.
  • Jeżeli na drodze pojawią się dwa auta jadące w przeciwnym kierunku, wymijają się. Mogą w czasie wykonywania tego manewru najechać na pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów, jednak z pewnym zastrzeżeniem. W takiej sytuacji to pieszy czy rowerzysta ma pierwszeństwo! Zgodę na wjazd na te pasy daje im wcześniej wspomniana linia przerywana.
  • Przepisy mówią o możliwości wjechania na drogę dla pieszych czy rowerzystów tylko w czasie wykonywania manewru wymijania. Zatem np. w czasie wyprzedzania pojazdy muszą zmieścić się na środkowym pasie ruchu.

Nowy typ drogi 2-1 w PolsceNowy typ drogi 2-1 w Polsce Roman Ptak - Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice / Facebook

Do powyższych zasad obowiązujących na drodze 2-1 warto dopisać jeszcze dwie. Po pierwsze szlaki tego typu zarządcy mogą wyznaczać jedynie dla jezdni, na których obowiązuje ograniczenie prędkości do maksymalnie 50 km/h. Gdy limit jest wyższy, droga 2-1 nie ma zastosowania. Po drugie środkowy pas przeznaczony do dwukierunkowego ruchu pojazdów, nie jest przeznaczony do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Tego typu pojazdy muszą jechać pasami dla pieszych i rowerów.

Jakie zalety przynosi droga 2-1?

Na razie droga 2-1 wygląda dość dziwnie w Polsce. Takie rozwiązanie jest jednak z powodzeniem stosowane w Europie. Szczególnie popularne okazuje się w Danii. Co daje? Przynosi kilka kluczowych zalet.

  • Obniża koszt budowy drogi. Nie trzeba wyznaczać na niej ścieżek rowerowych czy chodników. Obniża też koszt utrzymania. Do odśnieżenia wystarczy przejazd pługu. Nie trzeba dodatkowo odśnieżać chodnika.
  • Daje większe możliwości w zakresie budowy. Nie wymaga bowiem szerokiego pasa drogowego.
  • Pozwala na wyznaczenie bezpiecznego miejsca do poruszania się dla pieszych oraz rowerzystów.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.