Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Nowy typ drogi został nazwany 2-1. Nie jest to jednak nazwa potoczna. Identyczna pojawia się w par. 15 ust. 3 rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. To właśnie ten akt prawny usankcjonował istnienie tego typu szlaków i nadał im znaczenie.
Droga typu 2-1 została chyba po raz pierwszy wykorzystana przez drogowców w Niepołomicach. Wygląda ona dość dziwnie. Bo posiada na środku fragment czarnego klasycznego asfaltu, a przy obydwu krawędziach wymalowane na czerwono pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów. Warto zwrócić uwagę na jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze kierunki jazdy nie zostały oddzielone żadną linią. Po drugie pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów oddzielają linie przerywane.
Nowa droga typu 2-1 wygląda dość dziwacznie. Tylko czy kierowcy będą wiedzieli, jak się nią poruszać? No właśnie. Dlatego poniżej zamieszczamy krótką instrukcję obsługi. Kluczowych jest kilka faktów.
Do powyższych zasad obowiązujących na drodze 2-1 warto dopisać jeszcze dwie. Po pierwsze szlaki tego typu zarządcy mogą wyznaczać jedynie dla jezdni, na których obowiązuje ograniczenie prędkości do maksymalnie 50 km/h. Gdy limit jest wyższy, droga 2-1 nie ma zastosowania. Po drugie środkowy pas przeznaczony do dwukierunkowego ruchu pojazdów, nie jest przeznaczony do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Tego typu pojazdy muszą jechać pasami dla pieszych i rowerów.
Na razie droga 2-1 wygląda dość dziwnie w Polsce. Takie rozwiązanie jest jednak z powodzeniem stosowane w Europie. Szczególnie popularne okazuje się w Danii. Co daje? Przynosi kilka kluczowych zalet.