REKLAMA
Advertisement

Autostrada A4 Kraków - Katowice. Czas na wielkie zmiany. Nowy zarządca i rozbudowa

Już za cztery lata wygaśnie koncesja na kluczowy odcinek autostrady A4. Rządzący zapowiadają wielkie zmiany, które na pewno ucieszą kierowców.

Autostrada A4 to kluczowa droga dla południowej Polski. Kierowcy jeżdżą nią (i narzekają) już od wielu lat. A4 łączy granicę z Ukrainą na wschodzie z zachodem i przejściem granicznym z Niemcami. Ma prawie 670 kilometrów i przebiega przez pięć województw: podkarpackie, małopolskie, śląskie, opolskie i dolnośląskie. Jak ważna to trasa podkreślą najważniejsze miasta leżąca wzdłuż A4. To m.in. Rzeszów, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Legnica. Więcej o drogach w Polsce przeczytasz na stronie głównej gazeta.pl. Dzisiaj przyglądamy się kluczowemu odcinkowi autostrady A4, na którym szykują się rewolucyjne zmiany.

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowała ją nawigacja

Autostrada A4 Kraków - Katowice. Koniec koncesji

Rozpoczynamy proces, który doprowadzi nas do rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. W 2027 r. wygaśnie koncesja na tę drogę i chcemy być na ten moment dobrze przygotowani. Dzisiejsza decyzja oznacza, że za kilka lat będziemy mogli przystąpić do prac w terenie 

-powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Politycy w okolicach wyborów są wyjątkowo wylewni w temacie dróg, co sprawia, że dostajemy mnóstwo ciekawostek i konkretów o planach drogowców. Na autostradzie A4 będzie się działo sporo. Odcinek autostrady między Krakowem a Katowicami ma 61 kilometrów i w 1997 roku został przekazany na mocy koncesji firmie Stalexport.

Koncesja wygasa za cztery lata, a rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na 99 proc. kierowcy przestaną płacić za przejazd. Taka jest polityka rządu odnośnie zarządzanych przez państwo dróg. Już zapowiedziano, że rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat. 

Autostrada A4 Kraków - Katowice. Czas na dodatkowe pasy

Kto ma okazję jeździć autostradą A4 między Krakowem a Katowicami, ten w cyrku się nie śmieje. To jedna z najbardziej zatłoczonych i najmniej przyjemnych dla kierowców dróg w kraju. Każdego dnia porusza się po niej od 41 do 75 tysięcy pojazdów! Dwa pasy i wieczne remonty sprawiają, że jazda jest wyjątkowo utrudniona. To ma się zmienić. Poprawa przepustowości drogi to główne zadanie, jakie stawia sobie rząd po przejęciu autostrady. Dostaliśmy już trochę informacji:

  • A4 węzeł Murckowska – węzeł Byczyna: Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna.
  • A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I: I  trzeci lub czwarty pas autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno.

Przy okazji budowane i przebudowywane będą obiekty inżynierskie, MOP-y oraz okoliczne drogi lokalne. Autostradę A4 czekają ogromne zmiany. Trzymamy kciuki, by te zapowiedzi nie pozostały przedwyborczym komunikatem. A4 potrzebuje przebudowy i poszerzenia. Oby drogowcy mogli wejść na plan budowy jak najszybciej.

Więcej o: