Koniec korków na wyjeździe z Warszawy? Przebudują nowe połączenie S17 z A2 i S2. Tak zmieni się węzeł Lubelska

Jedna z najnowszych inwestycji drogowych w Polsce aspiruje do miana najgorzej zaprojektowanych. Nowy węzeł Lubelska korkuje się regularnie nie tylko w popołudniowych godzinach szczytu, ale także w weekendy. Pora na przebudowę. Po kilku próbach GDDKiA wybrała wykonawcę i podpisała umowę na projekt i jego realizację.

Na połączeniu Południowej Obwodnicy Warszawy z drogą ekspresową S17 i autostradą A2 wciąż obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu drogowego. Dlaczego? Drogowcy zamknęli wschodni zjazd z A2 na drogę S17 w kierunku Lublina oraz krótki odcinek pomiędzy łącznikami w ciągu drogi ekspresowej (także w kierunku Lublina). Jadąc autostradą A2 od wschodu i dalej w stronę Lublina należy zatem skorzystać z objazdu. Kierowcy muszą zjechać z autostrady na S17 w kierunku Warszawy i w miejscowości Zakręt zawrócić na niewielkim rondzie. Skąd takie utrudnienia?

Zobacz wideo

Nie jest tajemnicą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu to desperacka próba udrożnienia węzła drogowego, który regularnie korkuje się na zjeździe z POW w kierunku S17. O duże zatory najłatwiej nie tylko w popołudniowych godzinach szczytu, ale także w weekendy. Stąd nie brak głosów, że węzeł Lubelska aspiruje do miana jednego z najgorzej zaprojektowanych w Polsce.

Korek na południowej obwodnicy Warszawy przez Wawer do węzła Lubelska
Korek na południowej obwodnicy Warszawy przez Wawer do węzła Lubelska Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl
Na południowej obwodnicy Warszawy w piątki tworzy się korek ponad kilometr przed węzłem Lubelska i skrętem w prawo do drogi ekspresowej S17 w kierunku Lublina i Rzeszowa
Na południowej obwodnicy Warszawy w piątki tworzy się korek ponad kilometr przed węzłem Lubelska i skrętem w prawo do drogi ekspresowej S17 w kierunku Lublina i Rzeszowa Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

By rozwiązać problem konieczna jest przebudowa węzła. GDDKiA po kilku próbach wreszcie znalazła wykonawcę, z którym podpisała umowę. Zgodnie z kontraktem PORR zaprojektuje stałą organizację ruchu drogowego oraz dokona przebudowy. Ma na to kilka miesięcy. Cztery miesiące zajmie wykonanie dokumentacji (uwzględniono okres zimowy), a dwa miesiące prace budowlane.

Plan przebudowy węzła Lubelska łączącego S17 z A2 i S2
Plan przebudowy węzła Lubelska łączącego S17 z A2 i S2 GDDKiA

Co się zmieni na węźle Lubelska? PORR wybuduje przewiązkę, by przywrócić ruch na łącznicy A2 Terespol – S17 Lublin, wyspy rozdzielające ruch na drodze głównej i przebuduje zjazd na łącznice na S2 i S17 (od Warszawy i Lublina). GDDKiA wymaga także zachowania rezerwy pod trzeci pas zjazdowy.

Jeśli przyjmiemy, że drogowcy uporają się z projektem do końca roku, to zapewne prace budowlane rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Niewykluczone zatem, że jeszcze w trakcie obecnego roku szkolnego (2023/2024) na węźle Lubelska zostanie ustanowiona tak długo oczekiwana stała organizacja ruchu, a o korkach od strony Warszawy wreszcie zapomnimy.

Więcej o: