Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
W trakcie realizacji są już cztery świętokrzyskie odcinki drogi ekspresowej S74, których łączna długość wyniesie 54 km. W planach jest podpisanie jeszcze dwóch umów na jej kolejne dwa fragmenty. Trasa połączy w przyszłości autostradę A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego z drogą ekspresową S19 w pobliżu Niska w woj. Podkarpackim.
Na drodze przetargu podpisano umowę z firmą Stecol, a łączna kwota inwestycji wyniesie około 1 mld złotych. Trasa powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. dzięki wsparciu z Budżetu Państwa oraz środków unijnych. Zadaniem inwestora będzie zaprojektowanie oraz zbudowanie drogi w ciągu 39 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych.
Odcinek S74 na granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego (Przełom-Mniów) będzie miał ok. 27,5 km i połączy się z fragmentem realizowanej obecnie drogi ekspresowej od Mniowa do węzła Kielce Zachód. Do zadań wykonawcy należeć będzie budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, poprowadzonej częściowo nowym śladem w ramach obwodnicy miejscowości Smyków. Mają powstać też 3 węzły drogowe, łączące z Rudą Maleniecką, Radoszycami i właśnie Smykowem.
Powstaną także 32 obiekty inżynierskie, w tym m.in. 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, przejście górne dla zwierząt średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, a także 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych.
Prace nad czterema z sześciu nowych odcinków S74 ruszyły już wcześniej i obejmują łącznie dystans ponad 55 kilometrów. W styczniu złożono wniosek o wydanie stosownej decyzji na zrealizowanie odcinka Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (ok.16,4 km). Prace budowlane mają zakończyć się w II połowie 2025 r.
Również na początku tego roku podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód – Kielce. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, a pod koniec roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji na Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Ten fragment "ekspresówki" również ma zostać rok później.
Natomiast na obwodnicy Opatowa prace ruszyły już w marcu b.r. ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km). Zakończenie inwestycji planowane jest pod koniec przyszłego roku. Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Kielce