Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Droga S12 ma stać się w przyszłości najkrótszym szlakiem z centrum kraju, przez Sulejów, Opoczno, Radom do Lublina i Chełma. Ma ułatwić podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a tym samym krajami unijnymi i Ukrainą.
Początek drogi ma mieć miejsce u zbiegu z autostradą A1 na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego (woj. łódzkie, a koniec na wschodniej granicy Polski w Dorohusku (woj. lubelskie).
Ogłoszenie dwóch przetargów na realizację S12, o długości prawie 30 km drogi kategorii S od gr. woj. mazowieckiego poprzez Przysuchę do Wieniawy na terenie Mazowsza pokazuje naszą konsekwencję w realizacji ważnych projektów drogowych. Jest to dla nas priorytetem, co zostało potwierdzone nie tylko zabezpieczeniem środków finansowych w nowym RPBDK, ale również potwierdzone konkretnymi działaniami. Dziękuje Wszystkim, którzy wspierali i wspierają powstanie S12 w naszym kraju
- oznajmił Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk
W województwie lubelskim są już w użytku blisko 94 km S12 od Puław do Piask, a w trakcie realizacji jest 70 z 75 km dalszego odcinka do granicy z Ukrainą.
Za kilka dni poznamy szczegóły przetargu na odcinek łączący Przysuchę z Wieniawą o długości 14,7 kilometra. Pierwszą część trasy ogłoszono nieco ponad 2 tygodnie temu. Łączyć ma ona granicę woj. łódzkiego właśnie z Przysuchą. 14,4-kilometrowa droga prowadzi przez tereny gminy Gielniów i wspomnianego powyżej miasta. Dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasami awaryjnymi oddzielone będą od siebie szerokim pasem rozdziału.
Droga krajowa nr 12 jest niezwykle zatłoczona, dlatego powstanie tej trasy znacząco "rozwodni" na niej ruch. Ponadto wyprowadzi tranzyt z centrów licznych miast na przebiegu DK12. Oznacza to również zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców oraz ich komfort. Mocno spadnie poziom hałasu oraz emisja spalin, a przede wszystkim zmniejszeniu ulegnie liczba zdarzeń drogowych.
Droga ekspresowa S12 będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Będzie to jedna z kluczowych tras, tworzących horyzontalne uzupełnienie istniejącej i powstającej sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. Poza środkami przeznaczonymi z budżetu krajowego wykorzystane zostaną także te unijne w ramach Instrumentu CEF "Łącząc Europę" na lata 2021-2027. Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad — Oddział Łódź