Sprawdzamy, co dzieje się na budowie "100 obwodnic". Na razie nie ma się czym chwalić

Program budowy 100 obwodnic - z pompą ogłoszony przez rząd Zjednoczonej Prawicy - zakłada budowę łącznie blisko 800 km nowych dróg i przede wszystkim uwolnienie mniejszych miast z ruchu tranzytowego. Ile z tego planu udało się wykonać? Na razie niewiele.

Rządowy program budowy 100 obwodnic przyjęto 14 kwietnia 2021 roku. Co prawda założono, że wszystkie inwestycje powstaną do 2030 roku, ale już teraz sprawdzamy, jak wygląda sytuacja po dwóch latach od startu projektu. I tu niestety nie mamy zbyt optymistycznych informacji. Do tej pory oddano do użytku zaledwie dwie ze stu zaplanowanych obwodnic, a tylko szesnaście jest w budowie.

Obwodnica Smolajn i Brzezia

Aktualnie ruch tranzytowy został wyprowadzony ze Smolajn i Brzezia. To tam powstały pierwsze obwodnice realizowane w ramach rządowego projektu. Pierwsza to niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ramach drogi krajowej nr 51, udostępniona kierowcom w sierpniu 2022 roku. Obwodnica ta została rozbudowana w większości w istniejącym śladzie drogi a częściowo po nowym śladzie. W ramach projektu wybudowano także dodatkowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Od października 2022 roku kierowcy korzystają również z obwodnicy Brzezia, która wydłużyła drogę krajową nr 25. Ta obwodnica o długości 8,5 km umożliwia omijanie Brzezia od południowego zachodu, odciążając ruch tranzytowy w centrum miejscowości.

Aktualne powstaje szesnaście kolejnych obwodnic

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że aktualnie w ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowanych jest szesnaście kolejnych projektów o łącznej długości prawie 118 km i wartości około 2,3 miliarda złotych. Oto lista realizowanych obecnie inwestycji:

Województwo wielkopolskie:

  • Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego wzdłuż drogi krajowej nr 15 (długość około 5,9 km, wartość około 76,2 mln zł, planowane oddanie w IV kwartale 2025 roku).
  • Obwodnica Gostynia wzdłuż drogi krajowej nr 12 (długość około 17,3 km, wartość około 246,8 mln zł, planowane oddanie w III kwartale 2025 roku).
  • Obwodnica Grzymiszewa wzdłuż drogi krajowej nr 72 (długość około 1,9 km, wartość około 19 mln zł, planowane oddanie w I kwartale 2024 roku).
  • Obwodnica Strykowa wzdłuż drogi krajowej nr 32 (długość około 3,1 km, wartość około 65,6 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2024 roku).
  • Obwodnica Żodynii wzdłuż drogi krajowej nr 32 (długość około 3,3 km, wartość około 32,7 mln zł, planowane oddanie w IV kwartale 2024 roku).

Województwo lubelskie:

  • Obwodnica Dzwoli wraz z rozbudową drogi krajowej nr 47 na odcinku Janów Lubelski - Frampol (długość obwodnicy około 2,7 km, łącznie z przebudową drogi krajowej nr 74, wartość około 190,4 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).
  • Obwodnica Gorajca wzdłuż drogi krajowej nr 74 (długość około 6,7 km, wartość około 119 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2027 roku).

Województwo mazowieckie:

  • Obwodnica Lipska wzdłuż drogi krajowej nr 79 (długość około 6,4 km, wartość około 110 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).
  • Obwodnica Pułtuska wzdłuż drogi krajowej nr 61 (długość około 19,8 km, wartość około 442,2 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).

Województwo podlaskie:

  • Obwodnica Suchowoli wzdłuż drogi krajowej nr 8 (długość około 15,1 km, wartość około 249 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).
  • Obwodnica Sztabiny wzdłuż drogi krajowej nr 8 (długość około 4,2 km, wartość około 134,8 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).

Województwo zachodniopomorskie:

  • Obwodnica Gryfina wzdłuż drogi krajowej nr 31 (długość około 5,5 km, wartość około 74,7 mln zł, planowane oddanie w IV kwartale 2024 roku).
  • Obwodnica Szczecinka wzdłuż drogi krajowej nr 20 (długość około 4,4 km, wartość około 106,6 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2025 roku).

Województwo lubuskie:

  • Obwodnica Strzelec Krajeńskich wzdłuż drogi krajowej nr 22 (długość około 7,3 km, wartość około 78 mln zł, planowane oddanie w IV kwartale 2024 roku).

Województwo świętokrzyskie:

  • Obwodnica Wąchocka wzdłuż drogi krajowej nr 42 (długość około 11,7 km, wartość około 283,7 mln zł, planowane oddanie w IV kwartale 2024 roku).

Województwo warmińsko-mazurskie:

  • Obwodnica Gąska wzdłuż drogi krajowej nr 65 (długość około 3,2 km, wartość około 77 mln zł, planowane oddanie w II kwartale 2027 roku).
Zobacz wideo

Tylko cztery obwodnice w przetargu

To najbardziej zaawansowane projekty, ale w obwodzie są kolejne cztery. Tu GDDKiA szuka już wykonawców. Procedury przetargowe ruszyły w przypadku następujących inwestycji o łącznej długości około 37 km:

  • Obwodnica Krosna Odrzańskiego wzdłuż drogi krajowej nr 29 (długość 11,4 km, województwo lubuskie).
  • Obwodnica Szwecji wzdłuż drogi krajowej nr 22 (długość około 4,2 km, województwo zachodniopomorskie).
  • II etap obwodnicy Sanoka wzdłuż drogi krajowej nr 28 (długość około 3 km, województwo podkarpackie).
  • Obwodnica Głogowa wzdłuż drogi krajowej nr 12 (długość około 18 km, województwo dolnośląskie).

Ponadto w przygotowaniu znajduje się 78 zadań o łącznej długości około 703,3 km. Proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały, wymaga współpracy urzędów oraz konsultacji z zewnętrznymi podmiotami. Na tym etapie ustalane są trasy dróg, analizowane są potencjalne skutki inwestycji dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych.

Wszystkie obwodnice realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic zostaną uznane za główne drogi ruchu przyspieszonego (klasa GP). Większość z nich będzie miała jeden pas ruchu w każdym kierunku, ale w miejscach o intensywnym ruchu drogowym oraz w obszarach zurbanizowanych będą dwujezdniowe. Głównym celem tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie komfortu mieszkańców, szczególnie tych, którzy odczuwają negatywne skutki ruchu drogowego w swoich miejscowościach.

Program budowy 100 obwodnic zawiera również listę zadań rezerwowych, które mogą być realizowane w przypadku oszczędności przetargowych lub zakończenia wcześniejszych inwestycji. Kolejność realizacji tych zadań zostanie ustalona przez ministra ds. transportu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.