Rządowy program budowy 100 obwodnic przyjęto 14 kwietnia 2021 roku. Co prawda założono, że wszystkie inwestycje powstaną do 2030 roku, ale już teraz sprawdzamy, jak wygląda sytuacja po dwóch latach od startu projektu. I tu niestety nie mamy zbyt optymistycznych informacji. Do tej pory oddano do użytku zaledwie dwie ze stu zaplanowanych obwodnic, a tylko szesnaście jest w budowie.
Obwodnica Smolajn i Brzezia
Aktualnie ruch tranzytowy został wyprowadzony ze Smolajn i Brzezia. To tam powstały pierwsze obwodnice realizowane w ramach rządowego projektu. Pierwsza to niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ramach drogi krajowej nr 51, udostępniona kierowcom w sierpniu 2022 roku. Obwodnica ta została rozbudowana w większości w istniejącym śladzie drogi a częściowo po nowym śladzie. W ramach projektu wybudowano także dodatkowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Od października 2022 roku kierowcy korzystają również z obwodnicy Brzezia, która wydłużyła drogę krajową nr 25. Ta obwodnica o długości 8,5 km umożliwia omijanie Brzezia od południowego zachodu, odciążając ruch tranzytowy w centrum miejscowości.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że aktualnie w ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowanych jest szesnaście kolejnych projektów o łącznej długości prawie 118 km i wartości około 2,3 miliarda złotych. Oto lista realizowanych obecnie inwestycji:
Województwo wielkopolskie:
Województwo lubelskie:
Województwo lubuskie:
Województwo świętokrzyskie:
Województwo warmińsko-mazurskie:
To najbardziej zaawansowane projekty, ale w obwodzie są kolejne cztery. Tu GDDKiA szuka już wykonawców. Procedury przetargowe ruszyły w przypadku następujących inwestycji o łącznej długości około 37 km:
Ponadto w przygotowaniu znajduje się 78 zadań o łącznej długości około 703,3 km. Proces przygotowania inwestycji drogowej jest złożony i długotrwały, wymaga współpracy urzędów oraz konsultacji z zewnętrznymi podmiotami. Na tym etapie ustalane są trasy dróg, analizowane są potencjalne skutki inwestycji dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych.
Wszystkie obwodnice realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic zostaną uznane za główne drogi ruchu przyspieszonego (klasa GP). Większość z nich będzie miała jeden pas ruchu w każdym kierunku, ale w miejscach o intensywnym ruchu drogowym oraz w obszarach zurbanizowanych będą dwujezdniowe. Głównym celem tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie komfortu mieszkańców, szczególnie tych, którzy odczuwają negatywne skutki ruchu drogowego w swoich miejscowościach.
Program budowy 100 obwodnic zawiera również listę zadań rezerwowych, które mogą być realizowane w przypadku oszczędności przetargowych lub zakończenia wcześniejszych inwestycji. Kolejność realizacji tych zadań zostanie ustalona przez ministra ds. transportu.