Via Carpatia będzie dłuższa w Polsce. Saperzy, geodeci i budowlańcy wkroczyli na plac budowy S19

Szlak Via Carpatia powoli wydłuża się w Polsce. Coraz bliżej nowego połączenia z granicą polsko-słowacką. Drogowcy wraz z saperami i geodetami rozpoczęli pierwsze prace na ponad 11-kilometrowym odcinku na południe od Rzeszowa. GDDKiA obiecuje, że kierowcy skorzystają z nowego odcinka drogi ekspresowej S19 pod koniec lata 2026 r.

Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S19 (docelowo zostanie włączona do międzynarodowego szlaku Via Carpatia) będzie sporym wyzwaniem dla budowniczych. Drogę S19 Babica – Jawornik wytyczono bowiem w dość zróżnicowanym terenie w górnej zlewni Wisły. Na stronie projektu czytamy, że miejsce budowy ma dość skomplikowane podłoże geologiczne i różnorodne ukształtowanie (na przemian doliny w formie głębokich jarów oraz spore wzniesienia). Doliczono się także aż 13 obszarów osuwiskowych.

Zobacz wideo "Ferrari" [ZWIASTUN]

Nie dziwi zatem, że w projekcie uwzględniono aż siedem estakad na bardzo wysokich podporach (największa liczy ponad kilometr długości) i filarach o wysokości nawet 100 m. Prócz nich zaplanowano budowę sześciu wiaduktów i trzech przejść dla zwierząt (dwa dla średnich i jedno dla dużych). Powstanie także węzeł komunikacyjny (okolice miejscowości Czudec i Strzyżów) oraz tylko jeden MOP Jawornik typu I (kierunek Rzeszów) z miejscem na sanitariat, stacje ładowania samochodów elektrycznych i lądowiska dla śmigłowca LPR. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową DK19 (miejscowość Jawornik), który z czasem zostanie zlikwidowany (po zakończeniu prac nad kolejnym odcinkiem S19 Babica – Domaradz).

DK19 - droga krajowa
DK19 - droga krajowa GDDKiA
S19 Babica - Jawornik
S19 Babica - Jawornik bbialecka/GDDKiA

S19. Dwie jezdnie. Dwa pasy. Brak rezerwy na kolejny

Nowy odcinek S19 będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu dla obu kierunków jazdy. Przewidziano pas technologiczny dla służb drogowych zajmujących się utrzymaniem trasy. Nie zaplanowano zaś dodatkowej rezerwy pod trzeci pas ruchu.

Prace budowlane rozpoczęto w czwartek 7 września (decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej uzyskano po ośmiu miesiącach od złożenia wniosku; wydano ją 29 sierpnia 2023 r.). To wówczas odbyło się symboliczne wbicie łopaty przez posłów, przedstawicieli władz krajowych i samorządowych oraz GDDKiA. Po nich na plac budowy wkroczą nie tylko ekipy odpowiedzialne za odhumusowanie terenu, ale także geodeci i saperzy (niezbędne rozpoznanie saperskie).

Początek budowy nowego odcinka drogi S19
Początek budowy nowego odcinka drogi S19 GDDKiA
Początek budowy nowego odcinka drogi S19
Początek budowy nowego odcinka drogi S19 GDDKiA


Nową drogę ekspresową S19 w ciągu międzynarodowego szlaku Via Carpatia wybuduje Intercor. To firma, która obecnie prowadzi w rankingu wykonawców realizujących inwestycje o największej długości (ponad 224 km w realizacji) w Polsce. Intercor zajmuje także pierwsze miejsce w rankingu wartości umów (ponad 9,7 mld zł) wyprzedzając Budimex (6,6 mld zł) i Mirbud (5,7 mld zł).

Najwięksi budowniczy dróg w Polsce (kontrakty z GDDKiA)
Najwięksi budowniczy dróg w Polsce (kontrakty z GDDKiA) GDDKiA

Całkowita wartość projektu to ponad 1,4 mld zł. Jak dotąd budowy nie objęto unijnym dofinansowaniem. Nie jest jednak tajemnicą, że praktyką GDDKiA jest składanie wniosku o wsparcie ze środków unijnych już po rozpoczęciu inwestycji. W przypadku S19 Babica – Jawornik oznacza to zatem szansę na pieniądze ze środków funduszy europejskich na infrastrukturę, klimat i środowisko (FENIKS).

Więcej o: