Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S19 (docelowo zostanie włączona do międzynarodowego szlaku Via Carpatia) będzie sporym wyzwaniem dla budowniczych. Drogę S19 Babica – Jawornik wytyczono bowiem w dość zróżnicowanym terenie w górnej zlewni Wisły. Na stronie projektu czytamy, że miejsce budowy ma dość skomplikowane podłoże geologiczne i różnorodne ukształtowanie (na przemian doliny w formie głębokich jarów oraz spore wzniesienia). Doliczono się także aż 13 obszarów osuwiskowych.
Nie dziwi zatem, że w projekcie uwzględniono aż siedem estakad na bardzo wysokich podporach (największa liczy ponad kilometr długości) i filarach o wysokości nawet 100 m. Prócz nich zaplanowano budowę sześciu wiaduktów i trzech przejść dla zwierząt (dwa dla średnich i jedno dla dużych). Powstanie także węzeł komunikacyjny (okolice miejscowości Czudec i Strzyżów) oraz tylko jeden MOP Jawornik typu I (kierunek Rzeszów) z miejscem na sanitariat, stacje ładowania samochodów elektrycznych i lądowiska dla śmigłowca LPR. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową DK19 (miejscowość Jawornik), który z czasem zostanie zlikwidowany (po zakończeniu prac nad kolejnym odcinkiem S19 Babica – Domaradz).
Nowy odcinek S19 będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu dla obu kierunków jazdy. Przewidziano pas technologiczny dla służb drogowych zajmujących się utrzymaniem trasy. Nie zaplanowano zaś dodatkowej rezerwy pod trzeci pas ruchu.
Prace budowlane rozpoczęto w czwartek 7 września (decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej uzyskano po ośmiu miesiącach od złożenia wniosku; wydano ją 29 sierpnia 2023 r.). To wówczas odbyło się symboliczne wbicie łopaty przez posłów, przedstawicieli władz krajowych i samorządowych oraz GDDKiA. Po nich na plac budowy wkroczą nie tylko ekipy odpowiedzialne za odhumusowanie terenu, ale także geodeci i saperzy (niezbędne rozpoznanie saperskie).
Nową drogę ekspresową S19 w ciągu międzynarodowego szlaku Via Carpatia wybuduje Intercor. To firma, która obecnie prowadzi w rankingu wykonawców realizujących inwestycje o największej długości (ponad 224 km w realizacji) w Polsce. Intercor zajmuje także pierwsze miejsce w rankingu wartości umów (ponad 9,7 mld zł) wyprzedzając Budimex (6,6 mld zł) i Mirbud (5,7 mld zł).
Całkowita wartość projektu to ponad 1,4 mld zł. Jak dotąd budowy nie objęto unijnym dofinansowaniem. Nie jest jednak tajemnicą, że praktyką GDDKiA jest składanie wniosku o wsparcie ze środków unijnych już po rozpoczęciu inwestycji. W przypadku S19 Babica – Jawornik oznacza to zatem szansę na pieniądze ze środków funduszy europejskich na infrastrukturę, klimat i środowisko (FENIKS).