Pierwsze wzmianki o planowanej sprzedaży przedsiębiorstwa pojawiły się na początku lipca. Okazuje się, że przed kilkoma dniami doszło do finalizacji transakcji. Jak wynika z nieoficjalnych informacji przekazanych przez "Rzeczpospolitą", firma KI One przeszła pod skrzydła francuskiego Meridiam, funduszu skupiającego się na inwestowaniu w długoterminowe przedsięwzięcia infrastrukturalne. Szacuje się, że kwota, za którą Francuzi nabyli spółkę, wyniosła 3 mld złotych.
W portfolio KI One znajdowało się 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA), oraz 40 proc. udziałów w Autostrada Wielkopolska II (AWSA II). Przejęte zostały także Autostrada Eksploatacja SA (AESA) odpowiedzialna za utrzymanie autostrady oraz A2 Route, którą stworzono w celu budowy trasy. Co ważne, Meridiam dołączył do pierwszej z wymienionych spółek już w 2008 roku. Wtedy przedsiębiorstwo negocjowało z bankami w kwestii kredytowania budowy A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko. Jak przekazała "Rzeczpospolita" obecność francuskiego funduszu w strukturach spółki miała "pozwolić na lepsze dopasowanie jej do planów i potrzeb autostradowej spółki".
Jej sprzedaż jest elementem długoterminowej strategii Kulczyk Investments. Zdaniem redakcji dziennika, jest to naturalne zwieńczenie 30-letniego procesu rozwijania wartości aktywów spółki, a także rozpoczęcie kolejnego etapu planu rozwoju Grupy. Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" - "Ocenia się, że przeprowadzenie tak dużej i złożonej transakcji w czasie, gdy zarówno rynek infrastrukturalny, jak i finansowy w Polsce mocno odczuwają problemy wywołane wojną w Ukrainie i inflacją, jest sukcesem Kulczyka, przebudowującego swój portfel pod nowe trendy gospodarcze".
Spółka AWSA powstała w listopadzie 1992 roku z inicjatywy zmarłego w 2015 roku Jana Kulczyka. Stworzoną ją z myślą o budowie i eksploatacji 146-kilometrowego odcinka A2 Nowy Tomyśl – Konin. Koszt inwestycji wyniósł 875 mln euro. Pieniądze te pochodziły ze środków prywatnych oraz kredytów, bez wsparcia ze strony państwa.
W przypadku spółki AWSA II, stworzonej w lutym 2009 roku, celem była budowa odcinka Świeck - Nowy Tomyśl, który otworzono pod koniec 2011 roku. Realizacja projektu pochłonęła ponad 1,5 mld euro. Ok. 2/3 tych środków pochodziła z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), co było pierwszym tak znaczącym wsparciem tej instytucji w projekt infrastrukturalny w Polsce. Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl