Im bliżej wyborów, tym więcej dobrych wiadomości dla kierowców. Oczywiste, nieprawdaż? Rządowy program budowy dróg krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r.) doczekał się ważnej aktualizacji. 5 września 2023 r. wpisano bowiem do niego kolejną istotną trasę, która znacząco usprawni ruch na tzw. ścianie wschodniej Polski oraz tranzyt z Litwy, Łotwy i Estonii. Zdecydowano bowiem o wydłużeniu drogi ekspresowej S8, której wschodni odcinek obecnie kończy się w Białymstoku.
Oczywiście wpisanie trasy do programu nie oznacza, że budowa rozpocznie się niemal natychmiast. Przed nami jeszcze lata oczekiwania na przygotowanie dokumentacji, przetargi oraz uzyskanie decyzji środowiskowych. Zmiany najszybciej pojawią się w przypadku inwestycji ujętych we wcześniejszym rządowym planie budowy 100 obwodnic z 2021 r. Uwzględniono w nim bowiem obwodnice w ciągu istniejącej drogi krajowej DK8 łączącej Białystok z Augustowem.
Planowane obwodnice Suchowoli (15,1 km), Sztabina (4,23 km) i Białobrzegów (4,97 km) staną się częścią przyszłej drogi ekspresowej S8. Wszystkie powinny być oddane do ruchu w ciągu kilku najbliższych lat. W przypadku nowych dróg omijających Sztabin i Suchowolę drogowcy początkowo wybudują tylko odcinki jednojezdniowe z rezerwą na drugą jezdnię dla przyszłej S8. Dla obwodnicy Białobrzegów zaplanowano zaś konstrukcję jednojezdniową z dwoma pasami ruchu (GDDKiA nie wspomina o możliwym rozszerzeniu).
Kiedy pojedziemy nowymi obwodnicami? Sztabin i Suchowola powinny być gotowe wiosną 2025 r., o ile drogowcy uzyskają oczekiwane decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej powinno być wydane jeszcze we wrześniu 2023 r.). Obwodnica Białobrzegów powstanie zaś później (realizacja w latach 2026-2028), mimo że decyzję środowiskową wydano już kilka lat temu (lipiec 2018 r.). GDDKiA obiecuje bowiem, że dopiero pod koniec tego roku ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy, który wybuduje trasę w systemie projektuj i buduj.
Kiedy zaś doczekamy się drogi ekspresowej S8 Białystok – Augustów – Raczki? Niestety tego GDDKiA nie zdradza. Na interaktywnej mapie stanu budowy dróg opublikowanej na stronie GDDKiA wciąż nie uwzględniono wydłużonego przebiegu S8 na północ od Białegostoku.