Drogi ekspresowe S8 oraz S7 prowadzące na południe od Warszawy funkcjonują jak naczynia połączone. Trasa S7 została otwarta w tak zwanym trybie przejezdności (pełny przekrój dwóch pasów ruchu, ale z ograniczeniem prędkości i bez pasa awaryjnego) już przed weekendem majowym, ale brakowało połączenia, którym stał się węzeł S7 oddany do użytku ostatniego dnia sierpnia.
Więcej wiadomości o nowych drogach znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że to dopiero początek zmian, które mają ułatwić kierowcom dojazd do nowej drogi wylotowej na Kraków oraz sprawić, że poruszanie się pomiędzy okolicznymi miejscowościami i dotarcie do podwarszawskiego Piaseczna stanie się szybsze.
Przy tej okazji minister infrastruktury podkreślił, że taka jest przewaga budowanych dróg ekspresowych nad autostradami. Można je rozbudować o dużą liczbę węzłów drogowych. Wkrótce ma zostać otwarty kolejny, czyli Tarczyn Północ na trasie S7. Podobno trwają na nim ostatnie prace, a kiedy się zakończą, GDDKiA będzie czekać tylko na wydanie pozwolenia jej użytkowania. Wykonawca tej inwestycji kontynuuje budowę dróg serwisowych i lokalnych, dwóch MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo) oraz ogrodzenia tej drogi ekspresowej. Kiedy to nastąpi, niestety zacznie się remont 17-kilometrowego odcinka drogi DK7, który zacznie się 17 km za Sękocinem Starym i skończy przed Rembertowem, ale nie powinien potrwać dłużej niż do IV kwartału 2024 r.
Na udrożnienie południowych wyjazdów z Warszawy liczą też mieszkańcy Piaseczna, bo trasy ekspresowe S7 i S8 wspólnie miały odciążyć południową część ul. Puławskiej prowadzącą do tej podwarszawskiej miejscowości. Na razie efekty są średnio widoczne, między innymi dlatego, że tworzą się korki z powodu kiepskich dojazdów do części drogi S7, która jest nazywana Puławską-bis.
Dzięki zmianom wprowadzonym przez drogowców w 2023 r. na południu od stolicy udało się rozdzielić wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8. Wcześniej ruch nadmiernie kumulował się pomiędzy węzłem Opacz (element Południowej Obwodnicy Warszawy) oraz Jankami. Wylotówka z Warszawy w stronę Krakowa teraz rozpoczyna się przy węźle Warszawa Lotnisko. Stamtąd dwujezdniowa droga prowadzi przez aż 230 km do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Niedawno GDDKiA uruchomiła węzeł Złotokłos, a węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe zyskały pełną funkcjonalność. Krok po kroku mieszkańcy aglomeracji warszawskiej zbliżają się do pełnego udrożnienia południowych wyjazdów ze stolicy.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa-Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość tego dofinansowania trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km to ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji wyniósł ponad 2,1 mld zł.