Najgorszy odcinek A2 otrzyma trzeci pas. Wybrano właśnie wykonawcę projektu

Mało która droga potrzebuje trzeciego pasa tak bardzo jak odcinek autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Wreszcie zaczyna się dziać coś konkretnego.

Więcej o drogach w Polsce przeczytasz na stronie głównej gazeta.pl. W ostatnich miesiącach w przypadku autostrady A2 skupialiśmy się raczej na jej wschodniej części, ponieważ to tam dzieje się najwięcej konkretnego. "A dwójka" to wciąż budowana droga, która połączy granicę z Niemcami (Świecko) z przejściem granicznym z Białorusią w Kukurykach. Większość autostrady jest już zbudowana. Gotowy jest cały zachodni odcinek od granicy do Warszawy. Na wschodzie wciąż jest wiele do zrobienia. Teraz jednak są nowe informacje o środkowym fragmencie A2. Między Łodzią a Warszawą.

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowała ją nawigacja

Autostrada A2 otrzyma trzeci pas. Kierowcy zacierają ręce

GDDKiA podaje, że A2 między Warszawą a Łodzią to jeden z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Jazda między tymi dwoma miastami jest wyjątkowo nieprzyjemna, a czasem to dosłownie walka o życie. Średni ruch dobowy między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory waha się od ponad 50-ciu do blisko 100 tysięcy pojazdów. Cieszy, że drogowcy już przy budowie autostrady założyli, że rozbudowa może być konieczna. To dobra praktyka, o której piszemy często przy nowych odcinkach innych dróg.

Na trzeci pas na autostradzie A2 trochę jeszcze poczekamy, ale nie jest to przyszłość bardzo odległa. Przetarg na wyłonienie wykonawcy rozbudowy A2 planowany jest na wiosnę 2025 r. i w tym samym roku ma zostać podpisana umowa. Co się zadziało teraz, że na 89 km między Warszawą i Łodzią padły światła reflektorów? Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy. Dokumentacja projektową poszerzenia 89 km autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią a Warszawą przygotuje firma DATABOUT z Warszawy. Umowa opiewa na 25,5 milionów złotych.

Projekt rozbudowy autostrady A2, czyli... co tak naprawdę?

Na wykonanie zadania firma będzie miała 18 miesięcy. Musi przygotować dokumentację wraz z wymaganymi pozwoleniami. Ciekawostką jest fakt, że inżynierowie poza poszerzeniem trasy o trzeci pas mają zaprezentować zupełnie pionierskie rozwiązania, których celem będzie sprawić, aby trasa po modernizacji była samowystarczającą energetycznie. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. 

Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będzie można zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA

- czytamy w komunikacie. Autostrada A2 będzie więc wizytówką polskich drogowców i celem, do którego mają dążyć inne drogi. W ogóle rozbudowa zapowiada się na nie lada wyzwanie.

Oczywiście trasa łącząca Łódź z Warszawą jest zbyt ważna, żeby ją wyłączyć i w spokoju bez presji rozbudować. Wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów. Co więcej, aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu.

Drogowcy będą musieli też skoordynować swoje prace z innymi budowami, głównie S7 między Płońskiem a Czosnowem. Dlaczego akurat ten? Wielu kierowców zamiast siódemki wybiera alternatywną trasę nad morze A2 i A1. Zapowiada się bardzo ambitny projekt drogowy. Najważniejsze, że kiedy zostanie ukończony powinien wyeliminować jedną z najmniej przyjemnych dróg w Polsce.

A2 Łódź - WarszawaA2 Łódź - Warszawa bbialecka

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.