Droga S17. Sprawiła, że do Warszawy z Lublina jest rzut beretem. Co dalej?

S7, S8 i S2. To chyba najsłynniejsze drogi ekspresowe w Polsce. To jednak nie oznacza, że pozostałe szlaki można ignorować. Dobry przykład dotyczy S17, który cenią wszyscy podróżujący na trasie Warszawa - Lublin.

O budowie dróg w Polsce opowiadamy również w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Drogi szybkiego ruchu sprawiają, że odległości między poszczególnymi punktami kraju niejako maleją. A właściwie to pozostają takie same, ale znacznie skraca się czas podróży. Idealny przykład szlaku, który zrobił ogromną różnicę, jest droga ekspresowa S17. Kierowcy już teraz czują ulgę, a przecież powstała dopiero nieco ponad połowa planowanych odcinków.

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

Droga ekspresowa S17 w Polsce. Przebieg i znaczenie trasy

Droga ekspresowa S17 ma pełnić rolę ważnego węzła komunikacyjnego łączącego Warszawę z Hrebennym, czyli granicą naszego kraju z Ukrainą. To tędy będą podróżować kierowcy ze stolicy Polski m.in. do Lwowa. To także S-sedemnastką przejadą przez takie miasta i miejscowości, jak Garwolin, Lublin, Świdnik, Zamość czy Tomaszów Lubelski. Szlak ma również znaczenie międzynarodowe. W końcu został wyznaczony w ciągu trasy europejskiej E372. A właściwie to w 90 proc. S17 jest trasą E372.

Kiedy droga S17 będzie w pełni przejezdna?

Droga S17 będzie miała docelowo długość wynoszącą niespełna 311 km. Aktualnie do użytkowania oddane są 182 km. Ich historia zaczęła się zaraz na początku drugiej dekady XXI wieku. Dla przykładu przetarg na odcinek Jastków – Lublin Sławinek odbył się w roku 2011, a Lublin Felin – Piaski Zachodnie w roku 2010. Kierowcy pojechali ostatnim z wybudowanych fragmentów trasy w lipcu 2020 roku. Mowa o odcinku między Warszawą i węzłem Lubelska a Kołbielą. Aktualnie trasa kończy się zaraz za Lublinem. Jedynym elementem zrealizowanym między Lublinem a Hrebennym jest obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Ta jest aktualnie rozbudowywana o kolejny pas ruchu.

Trwające prace na S17? Dla przykładu 12,5-kilometrowy fragment trasy na południe od Zamościa jest na etapie dokumentacji. Do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Poza tym trwa przetarg na fragmenty drogi między Lublinem a Zamościem. Zakończenie tych prac pozwoliłoby na "domknięcie" tej drogi ekspresowej. To nie nastąpi jednak pewnie szybciej, niż do końca tej dekady.

Z Warszawy do Lublina w dwie godziny. To ważny szlak komunikacyjny

Droga ekspresowa S17 powstała dopiero w połowie. Mimo wszystko już przynosi dużą różnicę. Kierowcy, którzy chcą się przedostać z Warszawy do Lublina, pokonają 172-kilometrowy odcinek w czasie niespełna 2 godzin. Co więcej, zrobią to, jadąc komfortową dwupasmówką z prędkością 120 km/h. Po pełnej realizacji trasy i połączeniu stolicy Polski z granicą z Ukrainą, ekspresówka może się stać ważnym korytarzem tranzytowym. To o tyle kluczowe, że w np. kontaktach handlowych z Ukrainą cały czas dominującą rolę odgrywa transport kołowy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.