Polska rośnie w drogową siłę. W tym roku na nowe drogi wydamy blisko 18 mld zł!

GDDKiA w najbliższych latach naprawdę głęboko sięgnie do kieszeni podatników. Tylko w tym roku wyda bowiem na drogi 18 mld zł. W grze jest w sumie 18 fragmentów dróg ekspresowych i kilka obwodnic. Oto lista budowanych szlaków.

O budowie dróg w Polsce szerzej opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Kiedyś to były czasy? Drogowo z całą pewnością nie. W latach 90. XX wieku stan nawierzchni był dramatyczny. Brakowało też szlaków szybkiego ruchu. Przeszło dwie dekady później możemy się pochwalić siecią 4952,1 km dróg szybkiego ruchu, z czego 1810,8 km stanowią autostrady. Tyle że w tym punkcie drogowcy wcale nie spoczywają na laurach. Działają dalej i tu również mogą pochwalić się imponującymi statystykami.

Zobacz wideo "Sceny, które mrożą krew w żyłach". Policja opublikowała nagranie z pościgu

GDDKiA w akcji. Blisko 100 projektów, prawie 2800 km dróg i ponad 70 mld zł

Aktualnie GDDKiA prowadzi 92 zadania. Ich realizacja będzie oznaczać 1235 km nowych dróg. 19 zadań znajduje się na etapie przetargu (o łącznej długości 276,4 km), a 98 zadań jest przygotowywanych (o łącznej długości 2789,9 km). To oznacza naprawdę imponujące kwoty. Tylko w tym roku na budowę dróg wydamy 17,9 mld zł. W przyszłym roku będzie to już 23,7 mld zł, a w roku 2025 31,3 mld zł. Prawie 18 mld stanowi pokaźną sumę. Gdzie pieniądze będą wydawane? Tak naprawdę na terenie całego kraju. Na ostatniej prostej jest wdrożenie do budowy 7 ekspresówek i jednej obwodnicy. A w tym roku po zakończeniu przetargów na listę wpisze się dodatkowe 11 ekspresówek i jedna obwodnica.

Gdzie w Polsce będzie się budować drogi w 2023 roku?

Pokaźną listę podzielmy na dwie kategorie. Pierwszą niech staną się nowe drogi ekspresowe. Do końca roku 2023 zostaną ogłoszone przetargi na:

  • S7 Czosnów – Kiełpin,
  • S8 Kobierzyce – Bardo
  • S10 Stargard – Wałcz,
  • S11 Obwodnica Obornik – Poznań Północ,
  • S11 Ostrów Wielkopolski – Olesno,
  • S12 gr. woj. łódzkiego – Wieniawa,
  • S16 Olsztyn Wschód – Biskupiec,
  • S16 Knyszyn – Krynice,
  • S17 Piaski – Zamość,
  • S19 Sokółka – Białystok,
  • S74 gr. woj. świętokrzyskiego – Przełom/Mniów,
  • S74 Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa,
  • S74 Łagów – początek obwodnicy Opatowa.

Budowa dróg w Polsce w 2023 r.Budowa dróg w Polsce w 2023 r. GDDKiA

Budowa dróg w Polsce w 2023 r.Budowa dróg w Polsce w 2023 r. GDDKiA

A co z listą nowych obwodnic i dróg krajowych? Wygląda ona następująco:

  • DK8 obwodnica Białobrzegów,
  • DK12 obwodnica Głogowa,
  • DK13 Siadło Górne – Szczecin Zdunowo,
  • DK13 obwodnica Kołbaskowa,
  • DK20 obwodnica Stargardu,
  • DK22 obwodnica Kamienia Krajeńskiego,
  • DK22 obwodnica Szwecji,
  • DK22 obwodnica Wałcza,
  • DK22 obwodnica Rusinowa,
  • DK25 obwodnica Sępólna Krajeńskiego,
  • DK78 Kromołów – Żerkowice,
  • DK78 obwodnica Kroczyc,
  • DK78 obwodnica Pradeł,
  • DK91 obwodnica Srocka.

Budowa dróg w Polsce w 2023 r.Budowa dróg w Polsce w 2023 r. GDDKiA

Plan brzmi imponująco. To jednak na razie tylko plan

Obydwie listy robią wrażenie. Warto jednak pamiętać o jednym. Mówimy często o przygotowywaniu projektu budowy tych dróg. Drogowcy zazwyczaj w ich przypadku nie dysponują jeszcze nawet projektem czy wszystkimi pozwoleniami. Na ogół także postępowanie przetargowe jest w przygotowaniu lub trwa. To oznacza mniej więcej tyle, że choć w trzech najbliższych latach rzeczywiście wydamy blisko 73 mld zł na inwestycje drogowe, jeszcze przez dłuższy czas nie uda nam się nawet na nie popatrzeć. Będą to głównie punkty na mapie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.