Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Chodzi o dwa odcinki drogi, pierwszy na trasie Częstochowa — Nowa Wieś o długości ok. 4,6 km oraz Siedlec Duży — Koziegłowy o długości ok. 4,4 km. Inwestycja ma wynieść 176 mln złotych. Na tym plany modernizacji się nie kończą.
Na dwóch kolejnych odcinkach: Nowa Wieś — Zawada oraz Markowice — Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Tym samym katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie poprzestaje na remoncie jedynie dwóch fragmentów gierkówki.
Gierkówka zostaje z nami. Stanowi na tym odcinku drogę alternatywną dla autostrady A1, dlatego jest dla nas tak ważna i dlatego ten ambitny plan przebudowy tych prawie 50 km pomiędzy Częstochową a Siewierzem i dalej w stronę Podwarpia. Mamy już cztery odcinki w realizacji, do tej pory były dwa — mówi Marek Niełacny, p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA w Katowicach. - Politycy zrobili co trzeba, mamy finansowanie, wszystkie wymagane zgody i decyzje. Czas, aby pałeczkę przejęli inżynierowie — dodaje
Wykonawca ma dostosować konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś, a także przebudować skrzyżowania i utworzyć ciągi piesze oraz pieszo-rowerowe. Zwiększenie bezpieczeństwa jest priorytetem. Właśnie dlatego zadba o widoczne oznakowania świetlne i umieszczenie sygnalizacji swietlnej w niezbędnych punktach.
Nie zapomniano również o aspektach ochrony środowiska. Przebudowane oraz utworzone zostaną przepusty, rowy przydrożne i płotki herpetologiczne. Zamontowanie ekranów akustycznych ma zmniejszyć hałas w pobliżu elewacji budynków. Wstępne prognozy mówią obniżeniu hałasu o ponad 14 dB.
Choć stosunkowo nowy odcinek autostrady A1 oraz objazd obszaru częstochowskiego odciążyły ten odcinek drogi krajowej, to nadal pozostaje ważna w ruchu komunikacyjnym — przede wszystkim dla województwa śląskiego. I nie zapominajmy o jej znaczeniu historycznym. Była przecież quasi-autostradą z Katowic do Warszawy, dlaczego więc poprzestać na jej modernizowaniu?
W ostatnich miesiącach bardzo dużo mówimy o inwestycjach lokalnych i środkach z rządowych funduszy i z programów strategicznych na drogi lokalne, a nie możemy zapominać, że również gigantyczne nakłady idą drogi krajowe — zaznacza Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski