Nowa "eska" na Śląsku dostanie unijne dofinansowanie

UE zdecydowała dopłacić do budowy odcinka drogi ekspresowej S1, który połączy Bielsko-Białą z Oświęcimiem. Z unijnej kasy trafi na ten cel blisko 441 mln złotych, co jest potężnym zastrzykiem w budowie ponad 26-kilometrowego fragmentu drogi S1 mającej połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy.

Droga ekspresowa S1, mimo oznaczenia, nie miała do tej pory priorytetu. Nowo wytyczana "eska" dostała jednak zielone światło na finansowanie z unijnego budżetu. Droga jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej – to szlak biegnący z krajów basenu Morza Bałtyckiego do państw Europy Południowej. Co ważne droga S1 połączy też A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Z kolei jej przedłużeniem na południe od granic Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina-Skalite.

Aktualnie projekt realizowany jest w woj. śląskim i małopolskim (5,15 km), na terenie miasta Bielsko-Biała, w powiecie bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim, bielskim i miejskim Bielsko-Biała, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice i Bestwina.

Zobacz wideo

Budowa S1 Kosztowy-Bielsko Biała

Budowa fragmentu łączącego Bielsko-Biała z Oświęcimiem została podzielona na cztery odcinki. Droga będzie miała tu dwie jezdnie w obu kierunkach z rezerwą pod trzeci pas. Powstanie na niej pięć węzłów drogowych: Oświęcim, Wola, Brzeszcze, Stara Wieś i węzeł Bielsko-Biała Hałcnów na połączeniu S1 i S52 oraz przygotowywanej do realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Dodatkowo planowana jest tu para Miejsc Obsługi Podróżnych w Dankowicach, a także obwód Utrzymania Drogowego w obrębie węzła Stara Wieś. Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie.

Droga S1 Kosztowy - Bielsko Biała – szczegóły inwestycji

Sporo wskazuje, że kierowcy pojadą południowym fragmentem S1, który połączy Bielsko-Biała z Mysłowicami już w 2025 roku. To oznacza, że znacznie skróci się droga między dwoma największymi miastami na Śląsku, czyli Katowicami i Bielsko-Białą. Oto szczegóły inwestycji poszczególnych fragmentów drogi:

  • Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) z firmą Budimex odbyło się 4 lipca 2022 r. Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 397 703 300,00 zł - netto, 489 175 059,00 zł - brutto.
  • Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia, firmą STRABAG Sp. z o.o., odbyło się 30 listopada 2021 r. Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 172 928 156,96 zł - netto, 212 701 633,06 zł - brutto
  • Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, konsorcjum firm PORR S.A. oraz Mota-Engil Central Europe S.A., odbyło się 14 maja 2020 r. Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 804 675 970,00 zł - netto, 989 751 443,10 zł - brutto.
  • Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A., odbyło się 8 sierpnia 2020 r. Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 477 000 000,00 zł - netto, 586 710 000,00 zł - brutto.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.