Nowe Audi A6 to tak naprawdę nie jest nowa generacja dobrze znanego nam od wielu lat modelu A6, bo tą będzie nowe A7... Co? Wcale nie oszalałem. Musimy się przyzwyczaić, że Audi porządkuje swoją gamę modelową, a także zmienia w niej oznaczenia. Marka będzie rozwijać jednocześnie swoje dwie dywizje. Samochody elektryczne będą miały parzyste cyfry w nazwie, a spalinowe - nieparzyste. Dlatego na początku wakacji pokazywaliśmy wam nowe A5, które zastąpi A4. Brzmi skomplikowanie, ale wszystko wydaje się przemyślane i pewnie szybko się w tym połapiemy.
Audi miało w swojej ofercie już samochody elektryczne i były nawet rynki, gdzie cieszyły się one ogromną popularnością. Marka jednak niedawno postawiła kolejny krok w rozwoju, wprowadzając na rynek zupełnie nowe Audi Q6 e-tron, oparte o opracowaną razem z Porsche platformę dla elektryków PPE. Porsche wykorzystało ją już w nowym Macanie. Nowe Audi A6 e-tron również jest samochodem na tej platformie.
Dołącza więc do modelu Q6 e-tron (poniżej możecie obejrzeć nasz film o tym przełomowym modelu) jako ta bardziej klasyczna propozycja w segmencie. Samochody są do siebie bardzo podobne pod względem stylistyki, koncepcji wnętrza oraz napędów. Bardzo mnie ucieszyło, że Q6 e-tron dostanie rodzeństwo w postaci liftbacka A6 Sportback e-tron oraz kombi A6 Avant e-tron.
Świat oszalał i wciąż szaleje na punkcie wszelkiej maści crossoverów oraz SUV-ów, co było bardzo mocno odczuwalne właśnie w samochodach elektrycznych. Na szczęście producenci w końcu zaczęli wypuszczać na drogi także elektryki o innych nadwoziach. Jestem pewien, że A6 e-tron znajdzie wielu nabywców. Zwłaszcza, że miałem okazję widzieć je na żywo w kilku konfiguracjach i muszę przyznać, że wyglądają świetnie. Na pewno trzeba będzie się przyzwyczaić do nowego grilla, ale cała reszta? Nowe A6 e-tron robi znakomite pierwsze wrażenie. W obydwu wydaniach.
Nie ma co was zanudzać opisem zabiegów stylistycznych. Mamy od tego galerię, gdzie znajdziecie dużo zdjęć nowego Audi A6 e-tron. Część oczywiście wklejamy w treść. Z rzeczy istotnych warto jednak tu jeszcze podkreślić, że stylistyka wpłynęła na doskonałą aerodynamikę. Wartość Cd dla Sportbacka to zaledwie 0,21. Czyni go to najbardziej aerodynamicznym Audi wszech czasów i najlepszym pod tym względem samochodem całej Grupy VW. Także Avant osiąga bardzo korzystną wartość Cd – 0,24, jedną z najlepszych w segmencie.
W samochodach elektrycznych to tym ważniejsze, że bardzo wpływa na osiągi. Oparte na nowoczesnej platformie A6 e-tron ma w tej kwestii czym się pochwalić.
Mocne, kompaktowe i wysoce efektywne silniki elektryczne oraz nowo opracowany dla platformy PPE akumulator litowo-jonowy, składający się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych o łącznej pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto)
- tłumaczy producent. Co to oznacza dla kierowcy? A6 e-tron Sportback ma móc przejechać nawet ponad 750 km, a A6 e-tron Avant - ponad 720 km. Oczywiście to dane na papierze, ale aż tak wysokie zasięgi w realnym życiu przełożą się na bardzo długie dystanse, jakie będzie można pokonywać bez ładowania. Nawet drogami szybkiego ruchu. Na premierę, a ta jeszcze w tym roku, nad Wisłę A6 przyjedzie w dwóch wariantach:
Możliwe, że z czasem oferta powiększy się o kolejne wersje, ale na start będą dostępne te dwie. Na ceny musimy jeszcze chwilę poczekać. Liczb w złotówkach wam jeszcze nie podamy, ale mamy więcej cyferek. Dzięki architekturze 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania prądem stałym (DC) wynoszącej 270 kW nowe Audi A6 e-tron potrafi się bardzo szybko ładować. W ciągu zaledwie 10 minut ładowania na odpowiednio szybkiej stacji nowe A6 Sportback e-tron performance może zyskać do 310 kilometrów zasięgu, a stan naładowania może wzrosnąć z 10 do 80 procent w ciągu 21 minut.
Kierowcy Audi A6 e-tron nie będą więc musieli się obawiać nawet dłuższych tras autostradami. Z kolei w przypadku domowych ładowarek możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; później zaoferowana zostanie opcja ładowania prądem przemiennym z mocą do 22 kW.
Ten projekt poznaliśmy już w Q6 e-tron. Dlatego tutaj skupimy się na ciekawostkach, jakie Audi A6 e-tron skrywa. Zaczniemy od trzeciego ekranu, który ma przed oczami pasażer. Już parę razy wspominałem, że nie mam pojęcia po co on jest, ale coraz więcej producentów decyduje się na takie rozwiązanie. Wiedzą może więcej niż ja. W trzecim ekranie najbardziej podoba mi się patent, że na postoju jest obraz jest doskonale widoczny także dla kierowcy, jednak, kiedy auto jedzie, to kierowca nic nie widzi. To oczywiście względy bezpieczeństwa.
Nowe A6 e-tron można wyposażyć w inteligentny panoramiczny szklany dach z możliwością przełączania przezroczystości. Jestem za głupi, żeby wytłumaczyć, co tam się dokładnie dzieje, oddam więc głos specjalistom.
To zasługa technologii PDLC (ciekły kryształ zdyspergowany w polimerze), która może przełączać się z przeźroczystości na nieprzeźroczystość. Elektrycznie przełączane szklane panele zawierają dwa elementy z folii PDLC, pomiędzy którymi unoszą się ciekłe kryształy. Jeśli nie przykłada się do nich napięcia, tworzą „mleczną" warstwę, która zapewnia nieprzeźroczystość szklanego dachu. Po przyłożeniu napięcia kryształy ustawiają się w taki sposób, że dach staje się przezroczysty. Co więcej, za pomocą przycisku w górnej konsoli można nim sterować indywidualnie, niczym „cyfrową kurtyną"; do wyboru są cztery ustawienia wstępne.
Bardzo nowoczesny ma być także nowy system multimedialny. Korzysta z systemu operacyjnego Android Automotive, a swoją zawartość aktualizuje bezprzewodowo. Ze sklepu z aplikacjami innych firm, który jest bezpośrednio zintegrowany z MMI i nie wymaga smartfona, można pobrać aplikacje takie jak YouTube. Sprawdziłem i potwierdzam. Oglądałem w A6 nowy teledysk Dua Lipy. Co ważne, sklep zapewnia klientom dostęp do szerokiej gamy aplikacji.
Audi chwali się też, że w przyszłości asystent Audi będzie miał także dostęp do dodatkowych treści online, takich jak pogoda i wiedza ogólna. Dzięki połączeniu z ChatGPT (dostarczanym za pośrednictwem usługi Microsoft Azure OpenAI) klienci mogą wchodzić w interakcję ze swoim autem, używając naturalnego języka i słuchając informacji, które chcieliby zgłębić podczas jazdy.
Nikt nie powinien także narzekać na jakość dźwięku. A A6 e-tron dostępny będzie system audio Bang & Olufsen Premium Sound System z głośnikami w zagłówkach. Wysoce wydajny wzmacniacz współpracuje z 20 głośnikami o łącznej mocy 830 watów. Cztery z nich są zintegrowane z zagłówkami przednich siedzeń, zapewniając nie tylko osobisty dźwięk przestrzenny, ale i emitując komunikaty nawigacyjne oraz umożliwiając prowadzenie indywidualnych rozmów telefonicznych. Dodatkowe głośniki w przednich słupkach oraz głośniki średniotonowe tworzą niezrównany dźwięk przestrzenny 3D
A6 e-tron dostanie nowy adaptacyjny asystent jazdy plus, który wspomaga kierowcę podczas przyspieszania, hamowania, utrzymywania prędkości i ustalonego odstępu oraz utrzymania się na swoim pasie ruchu. Znamy już takie rozwiązania, ale ta generacja ma działać jeszcze lepiej za sprawą czerpania danych z map o wysokiej rozdzielczości oraz trzymanych w chmurze informacji od innych samochodów. To bardzo groźnie brzmiące tzw. dane roju pochodzące od innych pojazdów.
Na wyposażeniu standardowym nowej A-szóstki znajdą się: asystent parkowania plus z informowaniem o odległości od przeszkód, kamera cofania, ogranicznik prędkości oparty na znakach drogowych, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie danych z kamery, adaptacyjny tempomat oraz ostrzeganie o rozproszeniu uwagi i senności
Nie pozostaje nam nic innego, niż poczekać i sprawdzić nowe Audi A6 w prawdziwym życiu. Na papierze i w studiu prezentuje się bardzo dobrze. Zapowiada się kawał porządnego, luksusowego elektryka o imponujących parametrach. Fani samochodów elektrycznych mogą zacierać ręce. A kierowcy aktualnego A6? Oni albo muszą przekonać się do napędu elektrycznego, albo poczekać na nowe A7, które będzie znacznie bliższe ich ulubionemu modeli. Polską ofertę modelu powinniśmy poznać po wakacjach. Wtedy wrócimy do was oficjalnymi danymi (nie podano jeszcze wszystkiego), a także cenami Wyjazd na prezentację nowego Audi A6 e-tron sfinansował Volkswagen Group Polska. Firma nie miała wpływu i wglądu w treść publikacji.