Citroen C3 Aircross przewiezie do 7 osób i ma pozytywnie nastrajać do życia. Znamy ceny

Zupełnie nowy Citroen C3 Aircross już jest, a jego zadaniem ma być m.in. pozytywne nastrajanie do życia użytkowników. Auto będzie robić to fajnym wyglądem, komfortowym zawieszeniem, przyjemnym wnętrzem i przekazem w postaci haseł: "be cool", "feel good", "be happy", "have fun" zamieszczonych na czerwonych metkach wszytych w podłokietniki wszystkich drzwi. Ile kosztuje? Cena w Polsce startuje od 82 800 zł.

Wyżej zawieszone nad ziemią auto, w którym nie brakuje śmiałych rozwiązań i dobrego wyposażenia, to nowość w klasie B-SUV. Francuzi uważają, że to najbardziej kompaktowe auto w swoim segmencie i faktycznie nie mylą się co do tego twierdzenia. Pojazd zbudowany na platformie Smart Car, z której korzysta również nieco mniejszy Citroen C3 (testowaliśmy już to auto), mierzy zaledwie 4,39 metra długości, a przy tym potrafi przewieźć maksymalnie 7 osób. Nieduży rozmiar pojazdu to zawsze gwarancja bezstresowej jazdy i parkowania w mieście, a przemieszczanie się na krótkich dystansach z kompletem pasażerów raczej będzie frajdą, niż udręką, o ile posadzonymi na końcu pasażerami będą dzieci.

Siedem miejsc w niewielkim SUV-ie

Skąd tyle miejsca w niedużym aucie? W wygospodarowaniu przestrzeni w kabinie pomógł rozstaw osi wynoszący 2,67 metra oraz pudełkowate kształty nadwozia. Samochód jest szeroki na 1,79 m oraz wysoki na 1,66 m. Wersja 5-miejscowa według producenta zapewnia pasażerom siedzącym w drugim rzędzie rekordową ilość miejsca w klasie, a bagażnik przy takim układzie ma pojemność 460 litrów wraz z regulowaną wysokością podłogi.

Wnętrze nowego Citroena C3 AircrossWnętrze nowego Citroena C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Wnętrze nowego Citroena C3 AircrossWnętrze nowego Citroena C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Wszechstronny wariant 7-miejscowy oznacza dwa osadzone w bagażniku fotele, składane w proporcji 50/50. W takiej konfiguracji trzeci rząd jest przeznaczony do przewozu raczej dzieci, przez skromną przestrzeń na nogi. Okoliczności te powodują, że przestaje istnieć bagażnik, który kurczy się do 40-litrowej wnęki za oparciami. Przy złożonych fotelach w trzecim rzędzie do dyspozycji jest 330 litrów. Wejście do ostatniego rzędu ułatwia składana i całkowicie podnoszona kanapa środkowa, a także otwór drzwiowy o niespotykanej dotąd długości. 

W wersji 5-miejscowej można liczyć na kanapę składaną i dzieloną w proporcji 40/60 cofniętą o 65 mm dalej niż w wersji 7-miejscowej. W efekcie pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie mają wyjątkowo dużo miejsca do dyspozycji. Dodatkowo można regulować kąt pochylenia oparcia kanapy. Kufer ma niski próg załadunkowy i po złożeniu oparć kanapy oferuje przestrzeń wynoszącą 1600 litrów. Auto ma spory prześwit wynoszący lekko ponad 200 mm, wpływający na spokój jazdy po wertepach i wyżej zamontowane fotele, a to oznacza wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie.

7-miejscowy Citroen C3 Aircross7-miejscowy Citroen C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

7-miejscowy Citroen C3 Aircross7-miejscowy Citroen C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Rozciągnięty Citroen C3

Citroen C3 Aircross bez względu na ilość miejsc w kabinie czy zastosowany napęd, zawsze ma taką samą długość oraz stylistykę zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Choć jest rozciągniętym Citroenem C3, proporcje nadwozia są dobre, detale wpadają w oko, a obręcze kół o właściwej wielkości sprawiają, ze sylwetka nie wygląda karykaturalnie.

Wyrazisty design jest spójny z mniejszym modelem C3, a na powierzchniach karoserii nie brakuje modnych przetłoczeń i plastikowych osłon typowych dla SUV-ów. Całości uroku dodają różne połączenia kolorów. Klienci mogą wybierać z sześciu wyrazistych barw lakieru (czarny, szary, czerwony, niebieski, zielony, biały), łączonych z dwoma dostępnymi kolorami kontrastowego dachu - białym i czarnym. 

Citroen e-C3 AircrossCitroen e-C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Co dostajemy we wnętrzu? Trochę awangardy i przyjemną w odbiorze nieprzesadzoną nowoczesność. Przede wszystkim uwagę zwraca koncepcja o nazwie C-Zen-Lounge z cyfrowym pasem danych wyświetlanych we wnęce na szczycie deski rozdzielczej, opcjonalnym head-upem i multifunkcyjną kierownicą. Opcjonalnym systemem informacyjno-rozrywkowym steruje się z poziomu dotykowego ekranu o przekątnej 10,25". 

W konsoli środkowej można liczyć na szereg fizycznych przycisków odpowiedzialnych za najważniejsze ustawienia - w tym temperatury i prędkości nawiewu. W strefie tej producent nie pożałował lakieru piano black, dlatego w tym właśnie obszarze należy szybko spodziewać się widocznych śladów użytkowania... Fotele Citroen Advanced Comfort zaprojektowane z myślą o optymalnym podparciu kręgosłupa sprawiają wrażenie wygodnych. O komfort jazdy ma dbać też montowane już w podstawie zawieszenia Citroen Advanced Comfort wykorzystujące w konstrukcji podwójne, progresywne hydrauliczne ograniczniki.

Zobacz Citroena C3 Aircross na naszej rolce

 

Dwie wersje silnika 1.2 Turbo

Nieduży rodzinny Citroen jest dostępny z trzema różnymi rodzajami napędu. W podstawie 100-konna benzyna 1.2 Turbo, wariant pośredni z miękką hybrydą o mocy 136 KM, lub 113-konny elektryk przejeżdżający na jednym ładowaniu ponad 300 kilometrów (póki co brak danych homologacyjnych). 

3-cylindrowy silnik o pojemności 1.2 litra z turbodoładowaniem wytwarza moc 100 KM i jest zestawiony wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Kolejny wariant jednostki 1.2 l o mocy 136 KM i 230 Nm pracuje w cyklu Millera i został połączony ze zelektryfikowaną, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów e-DCT. Skrzynia ma wbudowany silnik elektryczny o mocy 21 kW (28 KM) zasilany akumulatorem litowo-jonowym 48 V umieszczonym pod podłogą pojazdu. Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi wspomaga silnik benzynowy w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Francuzi informują, że podczas jazdy w mieście, C3 Aircross może pokonać aż do 50 proc. trasy w zeroemisyjnym trybie elektrycznym, ładując akumulator podczas zwalniania.

Citroen e-C3 AircrossCitroen e-C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Citroen e-C3 AircrossCitroen e-C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

Napęd w pełni elektryczny

Odmiana zasilana wyłącznie energią elektryczną wykorzystuje w napędzie silnik o mocy 113 KM (83 kW) w połączeniu z akumulatorem litowo-żelazowo-fosforanowym o pojemności 44 kWh i automatyczną skrzynią biegów. Maksymalną prędkość ograniczono do 143 km/h. 

Standardowe ładowanie akumulatora prądem zmiennym od 20 proc. do 80 proc. ma zajmować około 4 godzin i 10 minut przy użyciu 7 kW mocy. Przy ładowaniu prądem zmiennym przy użyciu mocy 11 kW czas skróci się do 2 godzin 50 minut. Szybkie ładowanie jest również możliwe przy użyciu stałoprądowej ładowarki 100 kW - w takich warunkach ładowanie akumulatora od 20 proc. do 80 proc. potrwa 26 minut. Francuzi zapowiadają wprowadzenie w 2025 roku wersji wyposażonej w inny akumulator, zwiększający zasięg do ponad 400 km.

Citroen e-C3 AircrossCitroen e-C3 Aircross Fot. Rafał Mądry

2024 Citroen C3 Aircross - cena w Polsce

Nowy Citroen C3 Aircross będzie produkowany w fabryce w Trnavie (Słowacja). Mały SUV w tradycyjnej wersji benzynowej 1.2 Turbo został wyceniony na minimum 82 800 zł. Zelektryfikowany wariant napędu Hybrid kosztuje w Polsce od 112 300 zł, a wariant e-C3 Aircross z napędem elektrycznym ma cenę rozpoczynającą się od 120 800 zł.

Wyposażenie Citroena C3 Aircross

Już w bazowej wersji YOU klienci mogą liczyć na dobre wyposażenie, które obejmuje: zawieszenie Citroen Advanced Comfort, 6 poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, stację do smartfona ze zintegrowanym uchwytem na telefon, system hamowania awaryjnego, aktywny asystent kontroli pasa ruchu, system kontroli uwagi kierowcy, tempomat z ograniczeniem prędkości, funkcję rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, tylne czujniki parkowania, automatyczne oświetlenie, regulację wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane szyby przednie, składaną tylną kanapę 40/60, reflektory LED i światła do jazdy dziennej LED oraz stalowe felgi 16".

Wyższy poziom wyposażenia o nazwie MAX, oferuje dodatkowo: 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, tylne światła 3D LED, biały lub czarny dach w zależności od koloru nadwozia, 10,25-calowy kolorowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, fabryczną nawigację 3D, klonowanie ekranu smartfona i kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto, dwa gniazda USB-C umieszone z przodu i dwa kolejne z tyłu, bezprzewodowe ładowanie smartfonów o mocy 15 W, lusterka boczne z funkcją wykrywania martwego pola, przednie czujniki parkowania czy elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne. Materiał powstał podczas wyjazdu zagranicznego sfinansowanego przez Stellantis Polska. Firma nie miała wpływu i wglądu w treść publikacji.

Zobacz wideo
Jak Citroen C3 Aircross, to z napędem:
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.