To już 21 lat! Pierwsze BMW X3 zadebiutowało w 2003 r. Od tego czasu Niemcy zafundowali trzy generacje modelu, który szybko stał się bestsellerem. Klienci polubili kompaktowego SUVa w wydaniu od BMW (sprzedano ponad 3,5 mln. egzemplarzy). Znamienne, że Niemcy są konsekwentni i bardzo uparci. Od lat twierdzą, że nowe X3 to nie SUV a SAV (Sport Acitivity Vehicle). Po co? Pewnie po to, by chwalić się sukcesem w zupełnie nowym segmencie. Jeśli zatem wejdziesz do salonu BMW i zapytasz o ofertę na nowego SUVa to sprzedawca odprawi cię z kwitkiem. „Nie mamy. Mogę zaproponować SAVa" – zapewne usłyszysz w odpowiedzi.
BMW obiecuje „bardziej sportowe, wyraziste i różnorodne X3" oraz „radość z jazdy, bezpieczeństwo i komfort na długich dystansach". Innymi słowy, kompaktowe auto produkowane w USA (Spartanburg) i w RPA (Rosslyn). BMW X3 „Made in Germany"? Nie ma takiej opcji. Na pocieszenie otrzymasz za dopłatą podświetlony grill.
Czy nowe X3 urosło? I tak i nie. Na plus są 34 mm (długość 4,75 m), 29 mm (1,92 m szerokości) i 1 mm (rozstaw osi 2,86 m). Na minus o 25 mm jest zaś wysokość (1,66 m). Nieco powiększono rozstaw kół (o 16 mm z przodu i 45 mm z tyłu). Nie zapomniano o bagażniku. Zyskał 20 l (urósł do 570 l) za wyjątkiem wersji X3 30e xDrive (w tym przypadku na plus o 10 l). Wypada jeszcze wspomnieć o możliwości holowania. Zależnie od wersji DMC sięga 2500 kg.
A co z silnikami? Kluczowe wiadomości są cztery. Nie zabraknie sześciu cylindrów i diesla. Nie zabraknie także standardowej automatycznej skrzyni Steptronic (8 biegów) oraz technologii hybrydy plug-in w X3 30e (zasięg na prądzie 81-90 km). Na początek zadebiutuje kilka wersji. Czyli?
A co z większą liczbą cylindrów? Na początek tylko w odmianie M50. A co z kolejnymi? Te pojawią się dopiero w przyszłym roku. Lato 2025. To wówczas zadebiutuje BMW X3 z sześciocylindrowym dieslem.
Nowe X3 nie jest wolne od dużych ekranów. W desce rozdzielczej wygospodarowano miejsce na dwie matryce o przekątnej 12,3" i 14,9". W standardzie BMW Live Cockpit Plus z nawigacją działającą w chmurze (obliczanie tras w internecie). Za dopłatą BMW Live Cockpit Professional z modułem HUD (wyświetlacz przezierny) i technologią rozszerzonej rzeczywistości. Nie zabrakło systemu Android, czyli systemu operacyjnego OS9 bez usług Google (na osłodę pakiet aplikacji, gier i streamingu wysokiej jakości w ramach abonamentu BMW Digital Premium). Będzie także nagłośnienie premium, które firmuje ceniony Harman Kardon.
Tradycyjnie dla BMW nie zapomniano o tzw. zrównoważonym rozwoju i szerszym wykorzystaniu materiałów z recyklingu. Stąd syntetyczna tapicerka Econeer i sztuczna perforowana skóra Veganza. W katalogu znajdzie się także skóra Merino BMW Individual oraz specjalny poliester z recyklingu. Materiał o strukturze dzianiny można zamówić jako wykończenie deski rozdzielczej w ramach opcji Luxury.
Na nowe BMW X3 nie trzeba będzie długo czekać. Sprzedaż rozpocznie się w Europie i w USA pod koniec 2024 r. W styczniu 2025 r. auto trafi na kolejne rynki.