Myślisz, że to nowy niemiecki SUV? Jesteś w błędzie. Oto nowe BMW X3. Nowy SAV

Wygląda jak SUV, ale nim nie jest. Producent twierdzi, że zupełnie nowa czwarta generacja X3 to wciąż SAV, czyli Sport Acitivity Vehicle. Nie zabrakło dużego grilla, sześciu cylindrów, diesla oraz wersji M. W sprzedaży jeszcze w tym roku.

To już 21 lat! Pierwsze BMW X3 zadebiutowało w 2003 r. Od tego czasu Niemcy zafundowali trzy generacje modelu, który szybko stał się bestsellerem. Klienci polubili kompaktowego SUVa w wydaniu od BMW (sprzedano ponad 3,5 mln. egzemplarzy). Znamienne, że Niemcy są konsekwentni i bardzo uparci. Od lat twierdzą, że nowe X3 to nie SUV a SAV (Sport Acitivity Vehicle). Po co? Pewnie po to, by chwalić się sukcesem w zupełnie nowym segmencie. Jeśli zatem wejdziesz do salonu BMW i zapytasz o ofertę na nowego SUVa to sprzedawca odprawi cię z kwitkiem. „Nie mamy. Mogę zaproponować SAVa" – zapewne usłyszysz w odpowiedzi.

BMW X3 seria E83
BMW X3 seria E83 BMW
Zobacz wideo Są takie samochody, które przyspieszają bicie serca. Testujemy BMW M3 [autopromocja]

BMW obiecuje „bardziej sportowe, wyraziste i różnorodne X3" oraz „radość z jazdy, bezpieczeństwo i komfort na długich dystansach". Innymi słowy, kompaktowe auto produkowane w USA (Spartanburg) i w RPA (Rosslyn). BMW X3 „Made in Germany"? Nie ma takiej opcji. Na pocieszenie otrzymasz za dopłatą podświetlony grill.

BMW X3 G45
BMW X3 G45 BMW
BMW X3 G45
BMW X3 G45 Daniel Kraus

Czy nowe X3 urosło? I tak i nie. Na plus są 34 mm (długość 4,75 m), 29 mm (1,92 m szerokości) i 1 mm (rozstaw osi 2,86 m). Na minus o 25 mm jest zaś wysokość (1,66 m). Nieco powiększono rozstaw kół (o 16 mm z przodu i 45 mm z tyłu). Nie zapomniano o bagażniku. Zyskał 20 l (urósł do 570 l) za wyjątkiem wersji X3 30e xDrive (w tym przypadku na plus o 10 l). Wypada jeszcze wspomnieć o możliwości holowania. Zależnie od wersji DMC sięga 2500 kg.

Cztery dobre wiadomości

A co z silnikami? Kluczowe wiadomości są cztery. Nie zabraknie sześciu cylindrów i diesla. Nie zabraknie także standardowej automatycznej skrzyni Steptronic (8 biegów) oraz technologii hybrydy plug-in w X3 30e (zasięg na prądzie 81-90 km). Na początek zadebiutuje kilka wersji. Czyli?

  • BMW X3 20 xDrive – 2.0 l 208 KM
  • BMW X3 20d xDrive – 2.0 l 197 KM
  • BMW X3 30e xDrive – 2.0 l 299 KM
  • BMW X3 M50 xDrive – 3.0 l 381 KM

A co z większą liczbą cylindrów? Na początek tylko w odmianie M50. A co z kolejnymi? Te pojawią się dopiero w przyszłym roku. Lato 2025. To wówczas zadebiutuje BMW X3 z sześciocylindrowym dieslem.

BMW X3 G45
BMW X3 G45 Daniel Kraus

Ekrany? Są i to duże

Nowe X3 nie jest wolne od dużych ekranów. W desce rozdzielczej wygospodarowano miejsce na dwie matryce o przekątnej 12,3" i 14,9". W standardzie BMW Live Cockpit Plus z nawigacją działającą w chmurze (obliczanie tras w internecie). Za dopłatą BMW Live Cockpit Professional z modułem HUD (wyświetlacz przezierny) i technologią rozszerzonej rzeczywistości. Nie zabrakło systemu Android, czyli systemu operacyjnego OS9 bez usług Google (na osłodę pakiet aplikacji, gier i streamingu wysokiej jakości w ramach abonamentu BMW Digital Premium). Będzie także nagłośnienie premium, które firmuje ceniony Harman Kardon.

BMW X3 G45
BMW X3 G45 Daniel Kraus

Tradycyjnie dla BMW nie zapomniano o tzw. zrównoważonym rozwoju i szerszym wykorzystaniu materiałów z recyklingu. Stąd syntetyczna tapicerka Econeer i sztuczna perforowana skóra Veganza. W katalogu znajdzie się także skóra Merino BMW Individual oraz specjalny poliester z recyklingu. Materiał o strukturze dzianiny można zamówić jako wykończenie deski rozdzielczej w ramach opcji Luxury.

Na nowe BMW X3 nie trzeba będzie długo czekać. Sprzedaż rozpocznie się w Europie i w USA pod koniec 2024 r. W styczniu 2025 r. auto trafi na kolejne rynki.

Więcej o: