Nowe flagowe Renault ma moc 300 koni. Sercem silnik o pojemności 1.2 l

Zgodnie z zapowiedziami Francuzów gama flagowego Renault Rafale zostaje rozbudowana o topowy układ napędowy. SUV w nowym wariancie o nazwie E-Tech 4x4 300 KM otrzymał hybrydowy układ typu plug-in, w którym benzynowy silnik o pojemności 1.2 litra jest wspierany przez trzy motory elektryczne.

Jesienią bieżącego roku w polskich salonach marki Renault zadebiutuje najmocniejszy i najszybsza wariant awangardowego SUV-a. Rafale E-Tech 4x4 300 KM będzie proponowane w dwóch wersjach wyposażenia: Esprit Alpine i Atelier Alpine. Czym dokładnie charakteryzuje się najwyższy wariant samochodu? Podstawową cechą wyróżniającą to auto jest dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylną oś skrętną, wykorzystującą układ 4Control advanced. Ponadto nowy topowy wariant o nazwie Atelier Alpine wyróżnia się aktywnym zawieszeniem predykcyjnym, wykorzystującym kamerę wielofunkcyjną.

Hybrydowy układ napędowy

Napęd Rafale E-Tech 4x4 300 KM został opracowany na bazie zespołu napędowego E-Tech full hybrid 200 KM, do którego dodano silnik elektryczny na tylnej osi litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh/400 V. Zapewnia on Rafale zasięg rzędu 100 km (WLTP*) w trybie całkowicie elektrycznym. Układ hybrydowy legitymuje się łączną mocą 300 KM. Składa się na niego połączenie benzynowej, 3-cylindrowej jednostki 1.2 Turbo z nową turbosprężarką (moc 150 KM i 230 Nm) z trzema silnikami elektrycznymi. Silnik spalinowy połączono z wielotrybową automatyczną skrzynią biegów ze sprzęgłem kłowym. Zastosowanie trzeciego silnika elektrycznego zamontowanego na tylnej osi zapewnia stały, aktywny napęd na cztery koła. 

Główny silnik elektryczny napędzający przednią oś rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment 205 Nm. Drugi główny silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 195 Nm zapewnia stały napęd osi tylnej. Dodatkowy silnik elektryczny tzw. rozrusznik wysokonapięciowy legitymuje się mocą 25 kW (34 KM) i 50 Nm. Rafale w takiej odmianie od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,4 sekundy.

Renault informuje o zasięgu nowej wersji Rafale sięgającym 1000 km (pojemność zbiornika paliwa wynosi 55 litrów). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 0,7 l/100 km, a po wyczerpaniu akumulatora – 5,8 l/100 km. Przy maksymalnej mocy ładowania 7,4 kW (32 A), ładowanie akumulatora trakcyjnego do pełna trwa 2 godziny i 10 minut od 0 do 80 proc., lub 2 godziny 55 minut od 0 do 100 proc. W trybie jak Electric moc pojazdu jest ograniczana do 160 KM oraz maksymalnej prędkości 135 km/h.

 

Wersja Atelier Alpine dostrojona przez inżynierów Alpine Cars

Inżynierowie Alpine Cars opracowali specjalne zawieszenie dla wersji Atelier Alpine. Do nowych podzespołów należą: amortyzatory, sprężyny, przedni i tylny stabilizator poprzeczny i koła 21-calowe. Zupełnie nowe są ustawienia zawieszenia sterowanego automatycznie (aktywne predykcyjne zawieszenie wyposażone w kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby). Tryby działania systemu kontroli dynamicznej jazdy również zostały specjalnie dostrojone na potrzeby nowej wersji Renault Rafale. 

Specjaliści z Alpine Cars także zajęli się dostrojeniem modułów elektronicznych sterujących układem hamulcowym, hamowaniem rekuperacyjnym, kontrolą stabilności i kontrolą toru jazdy oraz siły wspomagania układu kierowniczego.

W wersji Rafale Atelier Alpine, system multimedialny umożliwia kierowcy regulację parametrów układu 4Control advanced, pracy zawieszenia i kąta skrętu w trzech trybach: Comfort, Dynamic, Sport. Ustawienia systemu kontroli dynamicznej jazdy są dostępne we wszystkich trybach (Eco, Comfort, Sport i Perso) z wyjątkiem trybu Snow. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.