Będą nowe modele samochodów Łady. Rosjanie szykują całą listę premier, by bronić się przed chińskimi pojazdami

Rosjanie próbują dać odpór chińskiej inwazji. Łada intensywnie pracuje nad wdrożeniem nowych modeli samochodów do produkcji. Okazuje się, że wykorzystano w nich zachodnią technologię. Chińskiej techniki też nie zabraknie.

Cały rosyjski rynek motoryzacyjny należy do Chińczyków? Nie. Wciąż broni się mała wioska Togliatti, która sięga po zachodnią technologię. Nawiązania do historii o słynnym galijskim wojowniku nie są przypadkowe. By bronić się przed chińskimi autami Łada korzysta z francuskiej techniki. To platforma XJO, która opiera się na francuskiej CMF-B-LS (korzysta z niej nie tylko Renault, ale także Dacia czy Nissan).

Zobacz wideo Jeździłem najnowszą Toyotą Land Cruiser po kowbojskich szlakach. To, co potrafi, szokuje [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

To właśnie na platformie XJO opracowano nowy model Iskra (pierwsze oficjalne grafiki samochodu można znaleźć w bazie rosyjskiego urzędu patentowego FIPS), który docelowo zastąpi najtańszą i najchętniej kupowaną konstrukcję Łady — Granta. Auto już się mocno zestarzało, gdyż bazuje na dość leciwej platformie Gamma i modelu Kalina, nad którym prace rozpoczęto jeszcze na początku lat 90.

Samochody Łada Granta na Moskiewskim Salonie Samochodowym, 29.08.2018.Samochody Łada Granta na Moskiewskim Salonie Samochodowym, 29.08.2018. Iliya Pitalev/Sputnik/East News

Łada IskraŁada Iskra Rospatent. FIPS. Łada

Nowa Łada za 31 tys. zł

Czym będzie Łada Iskra? Niedrogim samochodem segmentu B, który powinien być tańszy od pojazdów z Chin czy z Iranu. Stąd wspomina się, że najtańsza Iskra będzie kosztować ok. 700 tys. rubli (od ok. 31 tys. zł). W gamie aż trzy wersje nadwoziowe (hatchback, sedan i kombi). Tak niskie ceny będzie można utrzymać tylko w sytuacji krajowej produkcji i ograniczenia importu części z zagranicy. A to nie takie proste.

W rosyjskich mediach dość często wspomina się o tzw. krajowej lokalizacji dostawców podzespołów. Okazuje się, że uzależnienie od techniki Renault jest bowiem dość duże. Stąd pomysł na unifikację modeli i wykorzystanie rozwiązań z innych już produkowanych samochodów. W przypadku silników i osprzętu oznacza to motory 1.6 l (106 KM) i 1,8 l (122 KM) znane m.in. z modelu Vesta. Niewykluczone, że rosyjski przemysł nie podoła z produkcją automatycznych skrzyń biegów i Łada Iskra trafi do salonów z chińską przekładnią.

Iskra to niejedyna nowość Łady. Rosjanie szykują aż 12 nowości (znamienne, że nie wspomina się już o chińskim FAW Bestune jako Łada X Cross 5). Wśród nich m.in. wydłużoną wersję Vesty (sedan Aura), który przeznaczono m.in. na uzupełnienie floty rządowych samochodów w Federacji Rosyjskiej. W maju 2024 r. rusza regularna produkcja rosyjskiej odmiany starej Dacii Logan MCV (Łada Largus z napędem spalinowym i elektrycznym). W planach jest także Łada Niva Sport (koniec 2024 r.) i zmodernizowane Łady Niva Travel i Niva Legend z mocniejszymi silnikami (2025 r.).

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.