Toyota Corolla Cross. Oto dobry przykład globalnego modelu japońskiej marki. Wystarczy zerknąć na listę miejsc, w których jest wytwarzany. Prócz Japonii samochód powstaje także w zakładach w Brazylii, Chinach, Malezji, Pakistanie, RPA, Tajlandii i w USA. Sporo, nieprawdaż? Z europejskiej perspektywy kluczowa jest Tajlandia, gdzie produkuje się auta na nasz rynek.
Toyota Corolla Cross to także dobry przykład tego, że Europa niestety powoli traci na znaczeniu na motoryzacyjnej mapie świata. Kompaktowy SUV zadebiutował najpierw w Tajlandii (premiera miała miejsce w 2020 r.). Europa doczekała się swojej odmiany Corolli Cross dopiero dwa lata później. Nie dziwi zatem, że na odległych rynkach samochód już pojawia się w zmodernizowanej wersji. Lifting auta dla Europy to zaś perspektywa bardziej odległa. Przynajmniej półtora roku oczekiwania.
Modernizacji doczekała się już wersja tajlandzka (premiera na początku 2024 r.). Pora na Brazylię, gdzie wyprodukowano już ponad 230 tys. egz., a samochód w 2023 r. stał się najchętniej kupowanym zelektryfikowanym modelem na lokalnym rynku. Pora podtrzymać zainteresowanie i sprzedaż.
Na rynek wkracza Toyota Corolla Cross z rocznika modelowego 2025. To aż sześć wersji (wśród nich także GR-Sport) z bogatszym wyposażeniem i nową stylizacją. Najłatwiej zwrócić uwagę na nowy pas przedni ze zmodyfikowanymi reflektorami i sporą osłoną chłodnicy (w wybranych wersjach wybrano wzór plastra miodu) oraz przestylizowaną tylną częścią ze zmienionymi lampami LED. Do kompletu inne wzory felg 18". Tyle i aż tyle na zewnątrz. A co w środku?
W kabinie zmodyfikowano m.in. deskę rozdzielczą. Nowością jest cyfrowy kokpit z ekranem 12,3" oraz opracowaną na nową grafiką menu (trzy opcje indywidualizacji). Projektanci zadbali także o nowe wzory tapicerek (więcej kombinacji kolorów i faktur) oraz więcej elementów z tworzywa wyższej jakości. W droższych wersjach zafundowano wygodniejsze fotele z sześciostopniową regulacją, klimatyzację z dodatkowymi kratkami wentylacyjnymi dla pasażerów z tyłu oraz klapę bagażnika aktywowaną ruchem stopy pod zderzakiem. Na liście opcji znalazł się także tempomat adaptacyjny (działa w pełnym zakresie prędkości) oraz nowocześniejsze czujniki parkowania, radar i kamera dla układów asystujących.
A co z techniką napędu? W tej kwestii Toyota okazała się dość wstrzemięźliwa. Bez większych zmian pozostawiono wersje hybrydowe z silnikiem 1.8 l (Toyota dość lakonicznie obiecuje lepsze prowadzenie). W przypadku odmiany z motorem 2.0 l inżynierowie zajęli się przekładnią (symulacja 10 biegów), by poprawić m.in. osiągi samochodu przy niższych prędkościach jazdy oraz ograniczyć zużycie paliwa (szczególnie podczas szybszej jazdy) co oznacza nie tylko benzynę, ale i etanol (na rynku brazylijskim Toyota stosuje hybrydy flex dostosowane do obu rodzajów paliwa).
Nowa Corolla Cross na rynku brazylijskim jest objęta aż 5-letnią standardową gwarancją bez limitu km. Wybrane elementy napędu hybrydowego (akumulator, moduły sterowania akumulatorem, sterownik mocy, falownik) objęto dodatkową wydłużoną gwarancją. To ochrona na 8 lat z limitem przebiegu do 200 tys. km.