Po liftingu moc chińskiego elektryka wzrosła prawie o połowę. Jak to możliwe?

Chińscy producenci mają naprawdę dziwne liftingi. Po drugiej modernizacji, w ciągu 3 lat od premiery, Zeekr 001 stał się o połowę mocniejszy i o 10 proc. tańszy. A to dopiero początek ciekawostek dotyczących tego modelu.

To się nazywa rozmach! Choć Zeekr 001 został wprowadzony przez chiński koncern Geely na rynek w 2021 r. – a więc zaledwie 3 lata temu – przechodzi właśnie drugi w kolejności lifting. Tempo zmian jest zastraszające. Prawie tak samo, jak tempo przyrostu mocy oferowanej przez układ napędowy.

Zobacz wideo Kradli auta metodą na lawetę. Odzyskano sześć pojazdów

Zeekr 001 można naładować do 80 proc. w 11 minut

Zeekr 001 jest liftbackiem segmentu E. Pojazd wyróżnia się nieco żabim spojrzeniem i napędem elektrycznym. Napędem, który został właśnie zmodyfikowany przez Chińczyków. Po pierwsze inżynierowie zmienili w aucie architekturę odpowiadającą m.in. za ładowanie. Instalacja wytrzyma dwukrotnie wyższe napięcie – maksymalna wartość wzrasta z 400 do 800 V. Po drugie w sprzedaży pojawi się bateria CATL Shenxing. Za jej sprawą ładowanie do 80 proc. nie powinno trwać dłużej, niż 11,5 minuty. Tyle zajmie wam wizyta na stacji w celu kupienia kawy...

Poliftingowy Zeekr 001 ma 789 koni mechanicznych

Zeekr już ma garść dobrych informacji dla klientów, a nie wspomniałem jeszcze o najważniejszej. Ta dotyczy układu napędowego. Ten został stuningowany. Przednie koła będzie wprawiać w ruch silnik indukcyjny z elektromagnesami o mocy 367 koni mechanicznych. Z tyłu do akcji wkroczy silnik z magnesami trwałymi o mocy 421 koni mechanicznych. To oznacza, że w sumie Zeekr 001 zaoferuje kierowcy 789 koni mechanicznych. W ten sposób po liftingu moc pojazdu wzrosła o 47 proc.!

Skok z 536 na 789 koni sprawił, że czas przyspieszenia do 100 km/h w aucie skrócił się z 3,8 do 3,3 sekundy. Zredukowała się też... cena pojazdu. Przynajmniej w Chinach. Ta spadła o 10,3 proc. Dziwne te liftingi mają w tym Państwie Środka.

Ile Zeekr 001 kosztuje w Europie?

Sami przyznajcie, 789 koni mechanicznych brzmi kusząco nawet w chińskim, elektrycznym liftbacku. Szczególnie że oznacza sprint do pierwszej setki w zaledwie 3,3 sekundy. Podobny wynik osiąga Audi e-tron GT RS! Może zatem Zeekr 001 jest wart grzechu? Być może i tak. Tyle że Europa może tego auta nie dostać. Zeekr sprzedaje co prawda swoje auta np. w Niemczech. Na razie nie ma jednak nawet słowa na temat ewentualnej sprzedaży wersji po drugim liftingu w europejskim salonie.

To mniej optymistyczna część tej informacji. Zwłaszcza że choć Zeekr 001 przyspiesza jak Audi e-tron GT RS, kosztuje w Niemczech zaledwie 268 tys. zł. Dla porównania cennik Audi startuje od 632 700 zł. To zatem dość widoczna różnica...

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.