To się nazywa rozmach! Choć Zeekr 001 został wprowadzony przez chiński koncern Geely na rynek w 2021 r. – a więc zaledwie 3 lata temu – przechodzi właśnie drugi w kolejności lifting. Tempo zmian jest zastraszające. Prawie tak samo, jak tempo przyrostu mocy oferowanej przez układ napędowy.
Zeekr 001 jest liftbackiem segmentu E. Pojazd wyróżnia się nieco żabim spojrzeniem i napędem elektrycznym. Napędem, który został właśnie zmodyfikowany przez Chińczyków. Po pierwsze inżynierowie zmienili w aucie architekturę odpowiadającą m.in. za ładowanie. Instalacja wytrzyma dwukrotnie wyższe napięcie – maksymalna wartość wzrasta z 400 do 800 V. Po drugie w sprzedaży pojawi się bateria CATL Shenxing. Za jej sprawą ładowanie do 80 proc. nie powinno trwać dłużej, niż 11,5 minuty. Tyle zajmie wam wizyta na stacji w celu kupienia kawy...
Zeekr już ma garść dobrych informacji dla klientów, a nie wspomniałem jeszcze o najważniejszej. Ta dotyczy układu napędowego. Ten został stuningowany. Przednie koła będzie wprawiać w ruch silnik indukcyjny z elektromagnesami o mocy 367 koni mechanicznych. Z tyłu do akcji wkroczy silnik z magnesami trwałymi o mocy 421 koni mechanicznych. To oznacza, że w sumie Zeekr 001 zaoferuje kierowcy 789 koni mechanicznych. W ten sposób po liftingu moc pojazdu wzrosła o 47 proc.!
Skok z 536 na 789 koni sprawił, że czas przyspieszenia do 100 km/h w aucie skrócił się z 3,8 do 3,3 sekundy. Zredukowała się też... cena pojazdu. Przynajmniej w Chinach. Ta spadła o 10,3 proc. Dziwne te liftingi mają w tym Państwie Środka.
Sami przyznajcie, 789 koni mechanicznych brzmi kusząco nawet w chińskim, elektrycznym liftbacku. Szczególnie że oznacza sprint do pierwszej setki w zaledwie 3,3 sekundy. Podobny wynik osiąga Audi e-tron GT RS! Może zatem Zeekr 001 jest wart grzechu? Być może i tak. Tyle że Europa może tego auta nie dostać. Zeekr sprzedaje co prawda swoje auta np. w Niemczech. Na razie nie ma jednak nawet słowa na temat ewentualnej sprzedaży wersji po drugim liftingu w europejskim salonie.
To mniej optymistyczna część tej informacji. Zwłaszcza że choć Zeekr 001 przyspiesza jak Audi e-tron GT RS, kosztuje w Niemczech zaledwie 268 tys. zł. Dla porównania cennik Audi startuje od 632 700 zł. To zatem dość widoczna różnica...