BYD przedstawia w Europie markę Denza. Luksusowy minivan D9 zagrozi Lexusowi LM

Salon Samochodowy w Genewie 2024 stał się dla chińskich producentów pojazdów sceną europejskich debiutów. Koncern BYD wprowadzający na Stary Kontynent markę Denza, zaprezentował efektownego minivana. Denza D9 to wysokiej klasy pojazd przeznaczony do komfortowego transportu osób, mający konkurować z Lexusem LM i Volvo EM90.

Denza D9 to samochód o niewątpliwie wyraziście stylizowanym nadwoziu z trzyrzędowym układem foteli w kabinie i wykończeniem premium. Nie jest to model zupełnie nowy, bo do sprzedaży w Chinach trafił w 2022 roku. W Europie nie mieliśmy jednak do tej pory z nim do czynienia. Producent z Azji wyraźnie doszedł jednak do wniosku, że nadszedł czas na podbój wymagającego rynku europejskiego. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.

Zobacz wideo Takie jest nowe elektryczne Renault 5

Luksusowy minivan

Przedstawiony na genewskim salonie pojazd to kawał osobówki. Nadwozie mierzy 5250 mm długości, 1960 mm szerokości i 1920 mm wysokości. Pudełkowaty kształt z prawie płaską linią dachu maksymalizuje przestrzeń we wnętrzu. Rozstaw osi wynosi 3110 mm. Szerokie przesuwne drzwi boczne są sterowane elektrycznie, aby podróżni nie musieli się samodzielnie siłować z ich otwieraniem i zamykaniem.

Niemal każda powierzchnia wnętrza została wykończona skórą, co dodaje ekskluzywności otoczeniu. Kabina ma konfigurację 2+2+3 z regulowanymi i składanymi siedzeniami. Funkcje wentylacji i masażu oczywiście także są obecne. Oprócz zwykłej pary ekranów z przodu, w podłokietnikach siedzeń drugiego rzędu znajdują się dodatkowe wyświetlacze umożliwiające sterowanie różnymi funkcjami.

Ponadto dostępny jest system rozrywki dla tylnych siedzeń z podwójnymi ekranami. Dostępna mała lodówka pomieści sześć butelek z napojami. Fotele kapitańskie pośrodku przesuwają się do przodu i do tyłu, zapewniając dużą ilość miejsca na nogi, a uchwyty na słupkach B ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Nawet najbardziej wysunięte do tyłu siedzenia są wyposażone w porty USB i środkowy podłokietnik, oświetlenie otoczenia LED i głośniki z systemem dźwiękowym Dynaudio.

Denza D9. Chiński samochód na salonie IAA 2023
Denza D9. Chiński samochód na salonie IAA 2023 Tomasz Okurowski

Hybryda plug-in lub napęd elektryczny

Na razie Denza utrzymuje europejską specyfikację w tajemnicy. Na rodzimym chińskim rynku Denza D9 występuje jako hybryda typu plug-in z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.5 l, w wersjach z napędem na przednie i na wszystkie koła, z akumulatorem o pojemności 20,39 kWh i większym pakietem o pojemności 40,06 kWh. Wariant FWD legitymuje się mocą systemową 296 KM i 571 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,5 s. Wersja AWD z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi oferuje łączną moc 401 KM i 681 Nm i sprint do 100 km/h zalicza w 7,9 sekundy.

W pełni elektryczna Denza D9 także występuje jako FWD lub AWD. Auto ma silnik montowany z przodu o mocy 308 KM i 360 Nm. W AWD dodatkowy silnik z tyłu wytwarza moc 60 KM i 110 Nm, co daje łączną moc 369 KM i 470 Nm. Elektryczny minivan korzysta z baterii o pojemności 103,4 kWh. Według Chińczyków elektryk z napędem na przód przejeżdża 620 km, a zasięg modelu z AWD wynosi 600 km. Maksymalna moc ładowania wynosi 166 kilowatów. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Denza D9. Chiński samochód na salonie IAA 2023
Denza D9. Chiński samochód na salonie IAA 2023 Tomasz Okurowski
Więcej o: