Taka jest Skoda Octavia IV po liftingu. Rozpoznasz ją głównie po reflektorach

Skoda Octavia chętnie kupowana przez klientów indywidualnych, ale przede wszystkim ciesząca się sporą popularnością wśród nabywców flotowych, została poddana liftingowi. Wprowadzono zmiany stylistyczne, co widać głównie po reflektorach z nową sygnaturą świetlną, a także korekty w obszarze technologii. Pewne aspekty techniczne również zmodyfikowano.

Kompakty to wciąż mocna pozycja w europejskich rankingach sprzedaży. Mimo że oddały palmę pierwszeństwa SUV-om, nie mają problemu z brakiem popularności. Jeden ze szlagierów segmentu C to Skoda Octavia. Model czwartej generacji obecny jest na rynku od 2019 roku i teraz w połowie cyklu produkcyjnego przeszedł modernizację. Bestseller czeskiej marki zachował wersje nadwozia typu liftback i kombi oraz wciąż będzie występował w sportowej odmianie RS. Polska premiera rynkowa została zaplanowana na początek drugiego kwartału 2024 roku. Jakie zmiany zaszły w Octavii? Więcej o nowych samochodach przeczytasz na Gazeta.pl.

Subtelne odmłodzenie nadwozia

Zmiany w wyglądzie samochodu są dyskretne, ale zauważalne. Obejmują one przebudowę reflektorów, które teraz lepiej przylegają do osłony chłodnicy, z elementami świateł do jazdy dziennej wcinającymi się w zderzak. Reflektory opcjonalnie będzie można wybrać w wariancie z technologią LED Matrix z 36 segmentami zamiast 24 i nowymi funkcjami, które eliminują światła przeciwmgłowe w zderzaku. Zmieniony grill otrzymał pionowe listwy, a zderzaki nabrały bardziej eleganckiego kształtu w stylu nowej Skody Superb. Na tylną klapę trafił odświeżony napis SKODA, nieco inne jest świetlne wypełnienie lamp, a całość uzupełniają nowe wzory obręczy kół. Wersja RS dostała indywidualny design zderzaków. 

Skoda Octavia RS po liftingu 2024Skoda Octavia RS po liftingu 2024 Fot. Piotr Mokwiński

Poprawione i lepiej wyposażone wnętrze Octavii

We wnętrzu pasażerowie mogą spodziewać się bardziej zrównoważonych materiałów i opcjonalnego 13-calowego pokładowego wyświetlacza informacyjno-rozrywkowego. 10-calowy ekran dotykowy jest teraz standardem. Standard obejmuje także cyfrowy zestaw wskaźników. Chatbot ChatGPT oparty na sztucznej inteligencji (o tym rozwiązaniu więcej pisaliśmy tutaj) zostanie standardowo zintegrowany z asystentem głosowym Laura, wprowadzając szereg nowych możliwości, które wykraczają daleko poza dotychczasowe polecenia głosowe.

Warto podkreślić, że teraz Octavia jest w standardzie wyposażona w dwustrefową automatyczną klimatyzację. Liczyć można na mocniejsze ładowanie podłączonych urządzeń przez porty USB-C i ulepszony system bezkluczykowy zamka Kessy. Kolejne punkty liftingu to nowe funkcje wspomagania i bezpieczeństwa. Na przykład nowy inteligentny asystent parkowania i zdalny asystent parkowania ułatwią manewrowanie, a bezpieczeństwo, szczególnie na długich trasach, zwiększy nowy system oceny zmęczenia kierowcy. System ten nie opiera się już wyłącznie na danych o ruchach kierownicy – monitoruje informacje z wielu źródeł i potrafi odróżnić krótkotrwałą nieuwagę od rzeczywistego zmęczenia.

Zmodernizowana Skoda Octavia będzie dostępna w czterech poziomach wyposażenia: Essence, Selection, Sportline i RS. Ponadto klienci konfigurując pojazd wybiorą wnętrze w jednej z dziewięciu wersji wyposażenia Design Selection. Do wyboru są także ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR i funkcją masażu. Bagażnik liftbacka połknie 600 litrów ładunku, a kufer kombi ma imponującą pojemność 640 l.

Wnętrze Skody Octavii czwartej generacji po liftinguWnętrze Skody Octavii czwartej generacji po liftingu Fot. Skoda

Pod maską kilka ważnych zmian

Zaktualizowaną Octavię będzie można wybrać z różnymi układami napędowymi. Z gamy wypadł motor 1.0 TSI 110 KM. Teraz podstawową jest silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM i 220 Nm, który współpracuje z sześciobiegową manualną lub siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów DSG. Dostępna jest także wersja tej jednostki napędowej o mocy 150 KM i 250 Nm. W przypadku łączenia 150-konnego silnika ze skrzynią DSG układ ten zawsze jest łagodną hybrydą z technologią 48 V i aktywnym zarządzaniem cylindrami.

Silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM (+14 KM) i 320 Nm podstawowo jest łączony z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów DSG7. Topową wersję RS napędza 265-konny motor 2.0 TSI (+20 KM) parowany wyłącznie z automatem DSG, przekazującym 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego na przednią oś (układ ten miał premierę w Golfie GTI 8 po liftingu). Moc obu modeli 2.0 TDI pozostała taka sama i w połączeniu ze skrzynią manualną wynosi 115 KM i 300 Nm, a w duecie z przekładnią automatyczną 150 KM i 360 Nm. Z palety wyleciał 200-konny diesel oferowany w Octavii RS. 

2024 Skoda Octavia liftback2024 Skoda Octavia liftback Fot. Piotr Mokwiński

Co z hybrydami typu plug-in?

Skoda podczas pierwszej prezentacji aut w studiu fotograficznym nie przedstawiła hybrydowej Octavii. Zelektryfikowane warianty IV z wtyczką będą mieć premierę w późniejszym terminie. Wiemy jednak, czego należy się spodziewać. Zmodernizowane hybrydy miały już premierę w Golfie 8 po liftingu. Hybryda plug-in oparta na silniku 1.5 TSI (wcześniej był to motor 1.4 TSI) otrzymała powiększony 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 19,7 kWh netto (w poprzedniku 10,6 kWh), umożliwiający przejechanie około 100 km w trybie całkowicie elektrycznym. Golf eHybrid legitymuje się mocą systemową 204 KM, a Golf GTE mocą 272 KM. Napęd trafia na przednią oś poprzez 6-biegową automatyczną skrzynię DSG. W materiale wykorzystano własne fotografie oraz zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.