Bezkompromisowe Audi RS 6 Avant GT za blisko 1 mln zł. Powstanie 660 egzemplarzy

Niemcy wprowadzili do sprzedaży Audi RS 6 Avant GT cechujące się znacznie bardziej bezkompromisowym charakterem względem konwencjonalnego modelu. Auto otrzymało zmiany mechaniczne, nowe elementy zewnętrzne i wewnętrzne oraz historyczne oklejenie nawiązujące do wyścigowego Audi 90 quattro IMSA GTO.

Audi przedstawiło nową odmianę swojego mocarnego kombi. Pojazd otrzymał nazwę Audi RS 6 Avant GT i zostanie zbudowany w serii ograniczonej do 660 egzemplarzy. Cena startuje od 219 355 euro (prawie 1 mln zł), a dostawy do klientów rozpoczną się w drugim kwartale 2024 roku. Czym dokładnie charakteryzuje się ten samochód i skąd wziął się pomysł na jego zbudowanie? Więcej o nowościach ze świata motoryzacji piszemy na Gazeta.pl.

Jak podaje producent, idea Audi RS 6 Avant GT nawiązuje do stworzonego przez praktykantów projektu RS 6 GTO concept z 2020 roku. Przez 6 miesięcy, przy wsparciu Audi Design, pracowało nad nim dwunastu praktykantów, którzy uczyli się pracy blacharzy, mechaników, lakierników i techników. Główną inspirację stanowił dla nich legendarny 720-konny samochód wyścigowy Audi 90 quattro IMSA GTO z 1989 r. Efekt ich projektu pokazuje, ile młode talenty mogą wnieść w firmę już podczas stażu.

Audi RS 6 Avant GT (2024 r.), RS 6 GTO concept (2020 r.), Audi 90 quattro IMSA GTO (1989 r.)Audi RS 6 Avant GT (2024 r.), RS 6 GTO concept (2020 r.), Audi 90 quattro IMSA GTO (1989 r.) Fot. Audi

Rasowy wygląd zewnętrzny

Wygląd zewnętrzny RS 6 Avant GT bazuje na wspomnianej koncepcji RS 6 GTO. Grill i wloty powietrza są w całości wykończone w kolorze czarnym o wysokim połysku. Wyostrzony design podkreślają pionowe listwy w przednim zderzaku, nowy wkład wlotu powietrza oraz wyrazisty przedni splitter zintegrowany ze zderzakiem. Pokrywa silnika została wykonana z włókna węglowego, podobnie jak wyraziste błotniki z wylotami powietrza. Karbonowe są także obudowy lusterek. 22-calowe obręcze kół otrzymały indywidualny design. Na felgi trafiły opony Continental Sport Contact 7 w rozmiarze 285/30 R22.

Z tyłu specjalna edycja zwraca uwagę czarnym napisem "RS 6 GT", specjalnie dostosowaną tylną klapą z wizualnie obniżoną krawędzią załadunku oraz funkcjonalnym dyfuzorem z pionowo umieszczonym odblaskiem. Całość wieńczy charakterystyczne podwójne skrzydło, inspirowane światem sportu motorowego. Co więcej, aby uzyskać jeszcze bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę, po raz pierwszy w historii RS 6 Avant usunięto relingi dachowe.

Okleina w dwóch kolorach

Pierwsza okleina łączy biały lakier z tradycyjnymi kolorami Audi Sport (czerń, szarość i czerwień). W tej samej kolorystyce utrzymano oznaczenia modelu z przodu i z tyłu. Charakterystycznie zaprojektowane felgi zawsze mają w tym przypadku białe wykończenie o wysokim połysku. Alternatywnie, dla lakierów szary Nardo lub czarny Mythos, oklejenie jest dostępne w odcieniach czerni i szarości. Dla tej konfiguracji Audi Sport GmbH oferuje obręcze w kolorze czarnym, z wykończeniem o wysokim połysku lub matowym. Także cztery pierścienie na osłonie Singelframe oraz pokrywie bagażnika, wraz z oznaczeniem modelu, standardowo są czarne. Dla nowego wariantu dostępne są następujące lakiery: biały Arkona, szary Nardo, szary Chronos metalik, brązowy Madeira metalik oraz czarny Mythos metalik.

Audi RS 6 Avant GTAudi RS 6 Avant GT Fot. Audi

Pakiet RS plus w standardzie

Pakiet stylistyczny RS plus oznacza czerń we wnętrzu przełamaną akcentami kombinacji czerwieni i miedzi. Nowe fotele kubełkowe RS pokryto połączeniem skóry i tkaniny Dinamica, z napisem "RS 6 GT" tuż pod zagłówkami. Przeszycia o strukturze plastra miodu na środkowych panelach siedzeń mienią się czerwonym kolorem Express, a nić na brzegach kubełkowego fotela ma odcień miedzi. Na życzenie dekoracyjne wstawki mogą być wykonane z włókna węglowego o diagonalnej strukturze i otwartych porach. Pasy bezpieczeństwa są czerwone. Na konsoli środkowej widnieje numer seryjny danego egzemplarza.

Piekielnie szybkie kombi

Audi RS 6 Avant GT rozwija moc 630 KM i 850 Nm (tyle samo co wersja RS 6 Avant performance). W porównaniu z podstawowym RS 6 Avant oznacza to różnicę 30 KM i 50 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 sekundy, a od 0 do 200 km/h – w zaledwie 11,5 sekundy. Standardowo prędkość maksymalna wynosi 305 km/h, a za hamowanie odpowiada seryjny ceramiczny układ hamulcowy RS.

Moment obrotowy silnika 4.0 TFSI jest przekazywany do stałego napędu na wszystkie koła quattro za pośrednictwem standardowej 8-biegowej przekładni Tiptronic o zoptymalizowanych czasach zmiany przełożeń. Auto podobnie jak RS 6 Avant performance, wykorzystuje najnowszą wersję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą o szczególnie lekkiej i kompaktowej konstrukcji. Rozdziela on moment obrotowy silnika pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu większa siła napędowa jest automatycznie przekazywana na oś o lepszej przyczepności; na przód trafia do 70 proc., a na tył – do 85 proc. Zmodernizowany centralny mechanizm różnicowy poprawia dynamikę jazdy, zauważalnie przyczyniając się do precyzyjniejszego pokonywania zakrętów i zmniejszenia podsterowności podczas jazdy w obszarze granicznym.

Pierwsze RS 6 Avant z gwintowanym zawieszeniem

RS 6 Avant GT wyróżnia się specjalnie skonfigurowanym sportowym mechanizmem różnicowym quattro na tylnej osi. Nowe parametry skupiają się na zapewnieniu dodatkowej zwinności i zwiększeniu ilości momentu obrotowego kierowanej do tylnej osi w trybie jazdy "dynamic". Standardem jest też regulowane gwintowane zawieszenie, które w porównaniu do RS 6 Avant obniża prześwit o 10 milimetrów. Zwiększona sztywność sprężyn, trzystopniowo regulowane amortyzatory oraz sztywniejsze stabilizatory (o 30 proc. z przodu i o 80 proc. z tyłu) ograniczają przechyły nadwozia, co dodatkowo zwiększa przyjemność z jazdy. Alternatywnie klienci będą mogli zamówić zawieszenie sportowe RS plus z Dynamic Ride Control (DRC) lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.