Audi Q7 drugiej generacji świętowało swój debiut w marcu 2015 roku. Wszechstronny SUV po gruntownej modernizacji został przedstawiony w czerwcu 2019 roku, a teraz - w styczniu 2024 r. - przyszedł czas na kolejną odsłonę dobrze znanego już samochodu. Auto niezmiennie występować będzie w wersji 7-osobowej oraz z jednostką 4.0 V8 ustawioną na szycie palety silnikowej - tyle, że nie jest ona już zasilana olejem napędowym, a benzyną. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.
Wygląd zewnętrzny z nowymi sekcjami przednią i tylną pozwoli na łatwe rozpoznanie odmiany po modernizacji. Po raz pierwszy w Q7 reflektory HD Matrix LED z laserowymi światłami drogowymi wyposażono w cyfrowe oświetlenie do jazdy dziennej z możliwością wyboru sygnatury świetlnej. Ofertę oświetlenia uzupełniają cyfrowe tylne lampy OLED z czterema grafikami świateł do wyboru i sygnalizacją odległości (technologia ta pojawiła się jakiś czas temu w mniejszym Q5).
Grill otrzymał zupełnie inne wypełnienie, inaczej prezentują się zderzaki oraz zmieniły się wzory obręczy kół aluminiowych od 19 do 22 cali. Uzupełnieniem całości są niedostępne wcześniej odcienie lakieru. Warto jeszcze podkreślić, że teraz każda wersja silnikowa Q7 otrzymała wyprowadzone ze zderzaka prawdziwe końcówki układu wydechowego. Wersje nadwozia nie wyposażone w pakiet stylizacyjny S line, otrzymują części przedniego zderzaka, wykończenie drzwi i dyfuzor w kontrastującym odcieniu, podkreślającym off-roadowy wygląd.
W ramach aktualizacji zmieniła się gama wyposażenia Audi Q7. Bazowy wariant standardowo ma teraz przeszycia tapicerki foteli w kontrastowym, szarym kolorze. Do wyboru jest także dziewięć okładzin ozdobnych. Nowościami są: naturalny wiąz w kolorze srebrnym dla wariantu podstawowego, a także matowe włókno węglowe oraz matowe, szczotkowane aluminium z liniowym tłoczeniem w kolorze srebrnym dla Q7 z pakietem sportowym S line i dla SQ7.
W ramach aktualizacji modelu Audi poszerza także gamę oferowanych aplikacji: po raz pierwszy podróżujący mogą bezpośrednio korzystać z popularnych aplikacji zewnętrznych dostawców (np. Spotify lub Amazon Music). Regularne aktualizacje oprogramowania i stale poszerzane portfolio aplikacji pozwalają na jeszcze większą indywidualizację systemu operacyjnego – modułowego zestawu narzędzi informacyjno-rozrywkowych trzeciej generacji (MIB 3). Zakres jego funkcjonalności poszerza sklep z ofertą aplikacji specyficzną dla danego rynku.
Zmiany objęły także obszar systemów wspomagających kierowcę. Unowocześniono wyświetlacz otoczenia. Wirtualny kokpit Audi virtual cockpit prezentuje teraz między innymi ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, informuje o innych użytkownikach drogi (ciężarówki, samochody osobowe i motocykle), ostrzega o odległości, wizualizuje działanie asystenta skrzyżowań, a także może wskazywać informacje o sygnalizacji świetlnej online. Dostępny w opcji nowy asystent zdalnego parkowania plus działa przy użyciu smartfona i aplikacji myAudi.
Jeśli chodzi o wyposażenie Q7, seryjna specyfikacja obejmuje pakiet Połysk z aluminiowymi relingami dachowymi, kamerę cofania z Audi parking system plus oraz Asystenta świateł drogowych. Ponadto lista zawiera komfortowy podłokietnik z przodu, interfejs smartfona ze zintegrowanym sklepem z aplikacjami oraz Audi Phone Box. Standardowe wyposażenie obejmujące zawieszenie ze stalowymi sprężynami i uciąg sięgający 3,5 tony.
W opcji dostępne będzie elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z bezstopniowo regulowanym, adaptacyjnym tłumieniem (adaptive air suspension lub adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport). W zależności od preferencji kierowcy i sytuacji na drodze regulacja prześwitu odbywa się w zakresie nawet 90 milimetrów. Tylna oś skrętna to opcja (w SQ7 standard), podobnie jak pakiet dynamicznej jazdy Advanced z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów i tylną osią skrętną.
Podstawowym silnikiem jest wariant o oznaczeniu 45 TDI. Kryje się pod nim jednostka 3.0 TDI rozwijająca moc 231 KM i 500 Nm. Takie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s i maksymalnie rozpędza się do 226 km/h. Wyżej plasuje się 50 TDI, co oznacza moc zwiększoną do 286 KM i 600 Nm (0-100 km/h w 6,1 s i v-max 241 km/h). Benzynowe Audi Q7 55 TFSI zostało wyposażone w 6-cylindrowy silnik 3.0 l o mocy 340 KM i 500 Nm. SUV z takim motorem od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,6 s i osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość 250 km/h. Każdy silnik V6 jest zawsze połączony ze stałym napędem quattro, 8-biegową automatyczną przekładnią tiptronic oraz układem miękkiej hybrydy. Układ MHEV złożony jest z akumulatora litowo-jonowego i rozrusznika zespolonego z alternatorem (BAS), dostarczającym energię do głównej instalacji elektrycznej 48 V.
Topowe Audi SQ7 napędza teraz benzynowy silnik 4.0 V8 TFSI o mocy 507 KM i 770 Nm (w poprzedniej wersji montowano motor 4.0 V8 TDI). Mocarne SQ7 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Motor jest wyposażony w oszczędzający paliwo system odłączania cylindrów (dezaktywuje cylindry nr 2, 3, 5 i 8). W celu uzyskania sportowego brzmienia w dwóch zewnętrznych rurach wydechowych umieszczono zawór wydechowy, który moduluje dźwięk w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Do auta dostępny jest opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, wykorzystujący dwa sprzęgła wielotarczowe do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami.
Rynkowa premiera Audi Q7 i SQ7 po liftingu nastąpi w pierwszym kwartale 2024 roku. W Niemczech ceny wersji 45 TDI quattro zaczynają się od 79 300 euro, 50 TDI quattro od 82 300 euro, a 55 TFSI quattro od 82 500 euro. SQ7 TFSI to wydatek minimum 112 000 euro. Polski cennik nie został jeszcze opublikowany. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.