Toyota GR Yaris jest samochodem, którego fanom motoryzacji nie trzeba przedstawiać. Model ten za sprawą świetnego napędu na cztery koła i wybornych właściwości jezdnych, niemal samodzielnie rozsławił się w świecie motoryzacji. Poza rozpoznawalną nazwą, auto nie miało praktycznie nic wspólnego z konwencjonalnym Yarisem. Jedynie niektóre elementy wnętrza pochodziły z masowo produkowanej wersji. Model po liftingu nabrał jeszcze więcej indywidualizmu, ponieważ deskę rozdzielczą i konsolę tak przeprojektowano, aby lepiej sprawdzała się w motorsporcie. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.
Z inicjatywy Akio Toyody, Prezesa Zarządu i dyrektora reprezentatywnego Toyota Motor Corporation, zmodernizowana Toyota GR Yaris trafi do produkcji w dwóch ściśle limitowanych wersjach specjalnych. Informacje o dostępności i zamówieniach zostaną podane w późniejszym terminie. W ten sposób Morizo (pod takim pseudonimem Akio Toyodya bierze udział w rajdach i wyścigach), chciał uhonorować zwycięzców światowego czempionatu, podziękować członkom zespołu, a także sprawić radość fanom motorsportu.
Pod maski samochodów trafił ulepszony trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem z nowego GR Yarisa, który wytwarza 280 KM mocy i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest zespolony z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W odróżnieniu od standardowego GR Yarisa tryby jazdy Gravel i Track zostały w obu autach zmodyfikowane. Ponadto każde z aut ma charakterystyczne elementy stylistyczne oraz detale wnętrza nawiązujące do mistrzów świata.
Wyróżnikiem Toyoty GR Yaris Ogier Edition (Ogier dwa ze swoich ośmiu tytułów mistrzowskich zdobył za kierownicą rajdowego Yarisa WRC w 2020 i 2021 r.) są dwa nowe tryby pracy napędu 4x4: Seb i Morizo. Nad ustawieniami pracy w pierwszym trybie osobiście czuwał Ogier. Napęd 4x4 oraz mechanizmy o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i z tyłu tak dystrybuują moc, by większość trafiała na tylną oś, a auto umożliwiało uślizg tylnych kół. Kierowca zyskuje dzięki temu lepszą kontrolę i wyczucie samochodu, co przekłada się na osiąganie lepszych czasów. Tryb Morizo został opracowany na bazie rajdowych doświadczeń Akio Toyody i został skalibrowany tak, by kierowca uzyskiwał powtarzalne wyniki.
Auto ma lakier Matt Stealth Grey, a na grillu i felgach umieszczono francuską flagę (nawiązanie do narodowości Ogiera). Auto ozdobiono też naklejkami, które przypominają o tytułach ośmiokrotnego mistrza świata. Wyróżnikiem auta jest nowy tylny spojler z włókna węglowego i pomalowane na niebiesko zaciski hamulcowe. Na przednich drzwiach dodano naklejki TOYOTA GAZOO Racing, a na tylnej klapie emblemat Ogier Edition. We wnętrzu uwagę zwraca tabliczka upamiętniająca mistrza WRC umieszczona na desce rozdzielczej przed pasażerem, a kierownicę obszyto nicią w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim, co nawiązuje do flagi Francji. Fotele, a także skrzynia biegów i dźwignia hamulca ręcznego mają szare obszycia.
Toyota GR Yaris Rovanpera Edition (Rovanpera to najmłodszy mistrz świata w historii rajdów i triumfator cyklu WRC w latach 2022-2023) także ma dwa specjalne tryby jazdy. Tryb Donut odzwierciedla pasję najmłodszego rajdowego mistrza świata do driftingu. Moc przekazywana jest głównie na tylną oś, a tryb umożliwia z łatwością zerwanie przyczepności tylnych kół, jazdę w poślizgu oraz wykonywanie obrotów auta w miejscu. Z kolei w trybie Kalle napęd wykorzystuje tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości, uzyskując linearną charakterystykę prowadzenia. Wchodząc w zakręt auto przekaże więcej mocy na tylną oś, a mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia na wyjściu z niego zwiększy moc na przedniej osi, by jak najefektywniej przejechać łuk.
Trzykolorowe malowanie nadwozia nawiązuje do motywów umieszczonych na kasku Fina. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a przednie drzwi i tylny zderzak ozdobiono napisem TOYOTA GAZOO Racing. Na tylnej klapie umieszczono emblemat Rovanpera Edition. Auto ma 18-calowe felgi aluminiowe BBS, a tylny spojler znany z modelu GRMN Yaris wykonany jest z włókna węglowego i ma możliwość regulacji. We wnętrzu obszycie tapicerki nawiązuje do fińskich barw narodowych, a przed pasażerem, tak jak w Ogier Edition, umieszczono tabliczkę okolicznościową.