Koniec czekania i spekulacji. Oto Volkswagen Golf GTI ósmej generacji w pełnej okazałości. Zafundowane zmiany wizualne są dyskretne, ale na tyle widoczne, że rozpoznanie hothatcha po liftingu nie będzie kłopotliwe. Największą innowacją w wyglądzie jest podświetlane przednie logo, które zgrabnie łączy się z przebiegającą przez cały pas przedni listwą świateł do jazdy dziennej. Odmłodzony Golf to pierwszy Volkswagen w Europie z takim znakiem firmowym. Czerwona lamówka przeprowadzona przez grill i lampy cały czas jest obecna. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.
Kolejne punkty liftingu to przemodelowane zderzaki i przeprojektowane oświetlenie. Pojawiły się nowe matrycowe reflektory IQ.LIGHT LED oraz nowe tylne zespoły świateł LED z efektem 3D. Plakietki z napisem "GTI" zniknęły z przednich błotników. Nowa aplikacja złożona z samych liter lakierowanych na czerwono trafiła na drzwi pod lusterka boczne. Na swoim miejscu pozostały okrągłe końcówki układu wydechowego wyprowadzone po obu stronach zderzaka. Całość uzupełniają 19-calowe obręcze kół o nowym wzorze, spod których prześwitują zacisku hamulcowe lakierowane na kolor czerwony.
We wnętrzu przede wszystkim inaczej prezentuje się ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Osadzony w centrum deski panel dotykowy po pierwsze urósł (przekątna 12,9 cala), a po drugie znacznie go wysunięto oraz skierowano bardziej pod kątem w stronę kierowcy. Tuż pod wyświetlaczem znalazły się podświetlone dotykowe suwaki odpowiedzialne za sterowanie temperaturą klimatyzacji i regulacji głośności.
System informacyjno-rozrywkowy korzysta z nowego oprogramowania i ma nowo opracowaną grafikę oraz bardziej intuicyjną strukturę menu (MIB4). Funkcje odpowiedzialne za ustawienia wentylacji kabiny są zawsze na wierzchu, na pasku w dolnej sekcji ekranu. Fani nowinek technologicznych będą mogli w odmłodzonym Golfie rozmawiać ze sztuczną inteligencją (chatbot ChatGPT) zintegrowaną z asystentem sterowania głosowego IDA.
Kolejna ważna zmiana dotyczy kierownicy. W miejsce dotykowych paneli trafiły poręczne fizyczne przyciski. Konfigurowalny panel wirtualnych zegarów ma przekątną 10,2 cala i zyskał nową szatę graficzną i poszerzony zakres funkcji. Do wyboru są cztery widoki: klasyczny, progresywny, nawigacyjny oraz GTI. W opcji oferowany jest jeszcze wyświetlacz przezierny, przedstawiający kierowcy istotne informacje na przedniej szybie. Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, to poza kilkoma smaczkami dekoracyjnymi typowymi dla Golfa GTI, po raz pierwszy w tym modelu pojawiają się ozdobniki z prawdziwego włókna węglowego. Nieco inaczej przedstawiają się także różne warianty tapicerek siedzeń.
Volkswagen Golf GTI wciąż będzie napędzany dobrze znaną benzynową jednostką 2.0 TSI. Jednak teraz ustawione w rzędzie cztery cylindry wsparte turbodoładowaniem wytwarzają maksymalną moc 265 KM. To o 20 koni mechanicznych więcej w stosunku do poprzednika. W dostępnych materiałach informacyjnych na temat GTI po modernizacji nie ma jednak wzmianki o maksymalnym momencie obrotowym (do tej pory wartość ta wynosiła 370 Nm).
Osiągi zmodernizowanej ósmej generacji gorącej przednionapędówki nie zostały podane. Poprzednik w wersji z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. Podstawowa specyfikacja zawierała ręczną skrzynię biegów. Niestety, teraz już nie znajdziemy takiego mechanizmu mającego wpływ na większe zaangażowanie kierowcy w prowadzenie pojazdu. Golf GTI po aktualizacji został pozbawiony "manuala".
Wypada jeszcze dodać, że poprawiony Golf korzysta teraz z platformy modułowej MQB evo (rozwinięta platforma MQB). Na jej bazie Volkswagen oparł zupełnie nowego Passata Varianta oraz Tiguana. Oznacza to nic innego, jak przygotowanie platformy pod obecność na pokładzie m.in. kolejnych aktywnych systemów wsparcia kierowcy. Do nowości należy Park Assist Plus umożliwiający wspomagany wjazd i wyjazd z miejsc parkingowych równoległych lub zatokowych. A jeśli pojazd jest wyposażony w Park Assist Pro, manewry te można wykonać spoza pojazdu za pomocą aplikacji na smartfonie. Nowością jest także system AreaView – panoramiczny widok 360 stopni generowany poprzez połączenie obrazów z czterech kamer.
Ile trzeba będzie zapłacić w Polsce za odmłodzonego i jeszcze bardziej zdigitalizowanego Golfa GTI? Tego na razie nie wiadomo. Pełny cennik Volkswagena Golfa 8 po liftingu ma zostać opublikowany przez importera pod koniec lutego. Materiał powstał na wyjeździe sfinansowanym przez Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Firma nie miała wglądu i wpływu na treść publikacji.