Dacia Duster III. Redaktor Piotr widział i dotykał. Szykuje się kolejny bestseller

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest z nami na rynku od 2010. 7 lat później zadebiutowała druga generacja, a teraz nadszedł czas na trzecie wcielenie. To najważniejsze wydarzenie tego roku dla rumuńskiego koncernu. Mieliśmy okazję sprawdzić bestsellerowy model na żywo podczas kameralnego pokazu statycznego

Dacia dostała nowe życie w 2004 wraz z premierą pierwszej generacji Logana. Eksperymentalny projekt Renault stał się dużym sukcesem finansowym. Przez dwie dekady do klientów trafiło ponad 8 milionów egzemplarzy modeli z różnych segmentów. Założenie było niezwykle proste. Zbudujemy budżetowe auta na kieszeń statystycznego Kowalskiego. Bez wodotrysków, ale ze sprawdzoną mechaniką zasilaną benzyną, dieslem lub LPG, a także z podstawowymi wygodami z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. To musiało się udać.

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

Spektakularny wynik spotkał też Dustera. Od początku produkcji, salony opuściło około 2,2 miliona sztuk. Obecnie, rumuńska marka jest dziesiątą siłą na europejskim rynku, a kolejne wcielenia popularnych konstrukcji stają się nowocześniejsze i bardziej przyjazne użytkownikowi. Jak mają się sprawy z nowym SUV-em?

Dacia Duster III - wymiary. Większy, ładniejszy i bardziej wyrazisty

Nowy Duster nawiązuje do prototypowego Bigstera, który pojawi się na rynku w 2025. Różnica między tymi autami jest taka, że jeden weźmie na pokład 5, a drugi nawet 7 osób. Oba wyglądają efektownie. Co istotne, nowy model nie ma z poprzednikiem nic wspólnego. Poza charakterem, właściwościami jezdnymi i dużym prześwitem.

Duster robi duże wrażenie na żywo. Zwłaszcza, jeśli zestawimy go ze skromnie wyglądają pierwszą generacją. Tutaj wszystko jest większe i bardziej okazałe, choć długość pozostała na poziomie 434 centymetrów. Nie zmieniła się też przesadnie szerokość i wysokość.. Zwiększyły się za to możliwości przewozowe. Na opcjonalnym bagażniku dachowym zamocujemy pakunek o masie 80 kilogramów.

Poza tym, Dacia wyznacza kierunek języka stylizacyjnego. Całkiem masywny przód okraszono szerokim pasem z listwą diodową, nowym logo marki i reflektorami LED. W tylnych kloszach światła mają kształt litery Y. Auto przedstawia się bojowo również z uwagi na zastosowanie obszernych elementów ochronnych karoserii. Te wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu. Biorąc pod uwagę prześwit na poziomie niespełna 22 cm i opcjonalny napęd na cztery koła, jazda po bezdrożach nie będzie większym wyzwaniem.

Dacia Duster IIIDacia Duster III fot. Piotr Mokwiński

Dacia Duster III - wnętrze. Nowa jakość w kabinie

Za sterami Dustera siedzi się nieco wygodniej niż w poprzedniku, choć wciąż dość wysoko. Przegląd pola nie pozostawia wiele do życzenia. Łatwo się do auta wsiada i z niego wysiada. Z tyłu miejsca z powodzeniem wystarczy dla dwóch rosłych osób. Szkoda, że i tym razem nie mamy do dyspozycji podłokietnika. Przy konstruowaniu auta wykorzystano modułową platformę CMF-B. Oparto na niej wiele modeli Nissana i Renault. Pozwoliła między innymi powiększyć bagażnik. W drugiej generacji mieścił 445, a obecnie 472 litry. Producent zapewnia też, że poprawił wyciszenie i zmniejszył ilość wibracji przenikających do kabiny. Trudno nam się do tego odnieść po statycznym kontakcie. Pozostaje głęboka wiara.

Nowocześnie przedstawia się za to wystrój. To nowy projekt, w którym mocno zaakcentowano literę Y. Całość wygląda schludnie i łączy w sobie nowoczesność z użytkowym charakterem. Materiały wykończeniowe są poprawne, choć w znacznej mierze twarde. Solidnie je spasowano. Na pokładzie Dacii nie brakuje przydatnych uchwytów i fizycznych przełączników. Obsługapodstawowych funkcji jest intuicyjna. Za sprawą przycisków zmienimy temperaturę oraz kierunek nawiewu. Nowość stanowi za to wirtualny zestaw wskaźników. Ma 7 cali i prostą, przejrzystą grafikę. Dostępny jest od drugiej specyfikacji wyposażeniowej. Centralny ekran zrywa z przeszłością i wprowadza Dustera na nowy poziom pokładowej elektroniki. 10,1 cala to wartość w zupełności wystarczająca, by zmieścić spore ikonki w poszczególnych folderach. System łączy się bezprzewodowo z Android Auto oraz Apple CarPlay. Niewyszukane grafiki pokażą parametry jazdy terenowej lub działanie systemów bezpieczeństwa. Dość łatwo znaleźć pożądaną funkcję.

Nowatorski patent, którego próżno szukać w innych modelach to system YouClip. To nic innego, jak praktyczne klipsy zmieniające lokalizację i przeznaczenie. Przypniemy do nich uchwyt na telefon, haczyk na zakupy lub niewielką latarkę. Do wyboru, do koloru. Poza tym, na pokładzie Dustera na brakuje funkcjonalnych schowków. Auto skrojono na potrzeby 4-osobowej rodziny.

Dacia Duster IIIDacia Duster III fot. Dacia

Dacia Duster IIIDacia Duster III fot. Dacia

Dacia Duster III - silniki. Koniec z dieslem

O ile w pierwszych latach motor wysokoprężny w Dacii miał się dobrze, o tyle teraz postanowiono z nim skończyć na dobre. To efekt słabnącego zainteresowania tym napędem i konieczności redukcji średniej emisji CO2. Mamy za to nowe silniki benzynowe i hybrydę.

Podstawę oferty stanowi znany z innych modeli 1.0 TCe Eco-G. Rozwija 100 KM i współpracuje z instalacją gazową. Przypominamy, że LPG wciąż jest ponad dwukrotnie tańsze od benzyny. W standardzie otrzymujemy dwa zbiorniki o łącznej pojemności 100 litrów. W optymalnych warunkach, mogą starczyć nawet na 1300 kilometrów zasięgu.

Kolejny motor to już miękka hybryda. Ma trzy cylindry, 1200 cm3 pojemności i pracuje w cyklu Millera. Do tego zyskał obowiązkowe dziś doładowanie, co pozwoliło na wygenerowanie 130 KM. Instalacja 48V wspiera benzynowy silnik podczas ruszania, przyspieszania w mieście, a odzyskaną przy hamowaniu energię odda na postoju, chociażby w momencie oczekiwania na zielone światło. Taki zestaw ma gwarantować zauważalnie niższe zużycie paliwa. Jakie? Przekonamy się o tym w przyszłym roku, gdy samochód trafi do polskich salonów.

Ostatni i zapewne najdroższy wybór stanowi klasyczna hybryda montowana od kilkunastu miesięcy w Renault Clio. Oparto ją na wolnossącym motorze o pojemności 1.6 litra. Dołożono niewielki, elektryczny silnik i litowo-jonowy akumulator 1.2 kWh. Taki zestaw sprzężono z unikatową skrzynią biegów pozbawioną klasycznego sprzęgła. Odzyskiwana energia ma pozwolić na jazdę miejską głównie w trybie elektrycznym. We francuskim mieszczuchu sprawdza się to nad wyraz dobrze, zatem ciekawi jesteśmy, jak to rozwiązanie będzie napędzać cięższego i większego Dustera. Moc to zadowalające 140 KM.

Dacia Duster IIIDacia Duster III fot. Piotr Mokwiński

Dacia Duster III - cena, premiera. Na Dustera poczekamy kilka miesięcy

To jedna z najgorętszych premier tego roku. Auto bestsellerowe, pozwalające stosunkowo niskim kosztem wejść w świat kompaktowych crossoverów. W momencie debiutu w 2010, podstawowy Duster kosztował 39 900 zł. Obecnie najtańszy wariant wyceniono na 79 tysięcy zł. Nowy model ma kosztować z Zachodniej Europie niecałe 20 tysięcy euro. Na polskie ceny przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Rumuński producent otworzy zamówienia na początku lutego 2024, a pierwsze sztuki przyjadą nad Wisłę kilka miesięcy później. Czy warto czekać na trzecią generację crossovera?

Zdecydowanie tak. Ma wszelkie atrybuty, by znów zadomowić się na wysokich lokatach rankingów sprzedaży. Wygląda bojowo, ma unowocześnione multimedia i pozostaje praktycznym autem dla 4-osobowej rodziny. Jeśli polska cena pozostanie na akceptowalnym poziomie, szykuje się kolejny bestseller.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.