Toyota Crown Sedan z napędem wodorowym. Nawet 820 km na jednym tankowaniu

Toyota zaprezentowała nowy samochód zasilany wodorem. Flagowy model na rynku japońskim, jakim jest Crown Sedan, został uzbrojony w wodorowe ogniwa paliwowe i potrafi pokonać nawet 820 km na jednym tankowaniu. W gamie modelu będzie też nowy napęd 2.5 Hybrid.

Toyota od dekad rozwija napędy na wodorowe ogniwa paliwowe i sukcesywnie wprowadza takie rozwiązania na rynek. Zaprezentowany w 2014 roku model Mirai był pierwszym samochodem osobowym zasilanym wodorem, który był produkowany masowo. Druga generacja, która zadebiutowała w 2021 roku, udowodniła, że możliwe jest komfortowe przemieszczanie się w sposób bezemisyjny na dużych dystansach, uzupełniając paliwo w zaledwie kilka minut. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.

Nawet 820 km zasięgu na wodorze

Zaprezentowana w Japonii nowa Toyota Crown Sedan będzie drugim autem w ofercie marki z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Crown legitymujący się trzymetrowym rozstawem osi, został wyposażony w trzy zbiorniki pozwalające na przejechanie około 820 km, a tankowanie wodoru trwa około trzech minut. Jednostka elektryczna zamontowana na tylnej osi zapewnia dobre osiągi przy jednoczesnym zachowaniu ciszy i komfortu, co jest cechą charakterystyczną dla aut bezemisyjnych.

Podstawą konstrukcji jest platforma GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu. Za kontrolę siły tłumienia nierówności odpowiada system adaptacyjnego zawieszenia pojazdu.

Nowa Toyota Crown Sedan zasilana wodoremNowa Toyota Crown Sedan zasilana wodorem Fot. Toyota

Toyota Crown Sedan 2.5 Hybrid

Duży sedan będzie także dostępny z nowo opracowanym 2,5-litrowym napędem hybrydowym. Silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością, a maksymalna moc dostępna jest już od 43 km/h, a nie przy 140 km/h jak w hybrydach dostępnych do tej pory. Obroty silnika pozostają niskie przy wysokich prędkościach, co umożliwia cichą pracę oraz niskie zużycie paliwa.

Obie wersje napędowe nowej Toyoty Crown Sedan pozwalają na korzystanie z urządzeń elektrycznych poprzez dwa dodatkowe gniazda (AC100V 1500W) wewnątrz auta. Energię można wykorzystać nie tylko w trakcie jazdy, ale także w przypadku zatrzymania pojazdu jako system zasilania awaryjnego. W aucie z wodorowymi ogniwami paliwowymi można, tak jak w Toyocie Mirai z roku modelowego 2023, podłączyć urządzenia do gniazdka 220 V.

 

Limuzyna obecna na rynku od 67 lat

Toyota Crown jest produkowana od 1955 roku. Od 67 lat auto niezmiennie kojarzone jest z synonimem wygody i luksusu. Japończycy postanowili rozbudować gamę tego modelu do czterech rodzajów nadwozia. Toyota Crown z nadwoziem crossover zadebiutowała jako pierwsza. Teraz czas na limuzynę, a w kolejnym etapie pojawi się Toyoty Crown Sport oraz Toyoty Crown Estate. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.