Toyota od dekad rozwija napędy na wodorowe ogniwa paliwowe i sukcesywnie wprowadza takie rozwiązania na rynek. Zaprezentowany w 2014 roku model Mirai był pierwszym samochodem osobowym zasilanym wodorem, który był produkowany masowo. Druga generacja, która zadebiutowała w 2021 roku, udowodniła, że możliwe jest komfortowe przemieszczanie się w sposób bezemisyjny na dużych dystansach, uzupełniając paliwo w zaledwie kilka minut. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.
Zaprezentowana w Japonii nowa Toyota Crown Sedan będzie drugim autem w ofercie marki z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Crown legitymujący się trzymetrowym rozstawem osi, został wyposażony w trzy zbiorniki pozwalające na przejechanie około 820 km, a tankowanie wodoru trwa około trzech minut. Jednostka elektryczna zamontowana na tylnej osi zapewnia dobre osiągi przy jednoczesnym zachowaniu ciszy i komfortu, co jest cechą charakterystyczną dla aut bezemisyjnych.
Podstawą konstrukcji jest platforma GA-K z serii TNGA, z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu oraz kolumnami MacPhersona z przodu. Za kontrolę siły tłumienia nierówności odpowiada system adaptacyjnego zawieszenia pojazdu.
Duży sedan będzie także dostępny z nowo opracowanym 2,5-litrowym napędem hybrydowym. Silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością, a maksymalna moc dostępna jest już od 43 km/h, a nie przy 140 km/h jak w hybrydach dostępnych do tej pory. Obroty silnika pozostają niskie przy wysokich prędkościach, co umożliwia cichą pracę oraz niskie zużycie paliwa.
Obie wersje napędowe nowej Toyoty Crown Sedan pozwalają na korzystanie z urządzeń elektrycznych poprzez dwa dodatkowe gniazda (AC100V 1500W) wewnątrz auta. Energię można wykorzystać nie tylko w trakcie jazdy, ale także w przypadku zatrzymania pojazdu jako system zasilania awaryjnego. W aucie z wodorowymi ogniwami paliwowymi można, tak jak w Toyocie Mirai z roku modelowego 2023, podłączyć urządzenia do gniazdka 220 V.
Toyota Crown jest produkowana od 1955 roku. Od 67 lat auto niezmiennie kojarzone jest z synonimem wygody i luksusu. Japończycy postanowili rozbudować gamę tego modelu do czterech rodzajów nadwozia. Toyota Crown z nadwoziem crossover zadebiutowała jako pierwsza. Teraz czas na limuzynę, a w kolejnym etapie pojawi się Toyoty Crown Sport oraz Toyoty Crown Estate. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.