Hyundai Exter. Tak się odnosi sukces. Chętnych więcej niż obecne możliwości produkcyjne

Nawet rok oczekiwania na nowo zamówiony samochód. To nic szczególnego w Europie po czasach pandemii. Okazuje się, że w innych regionach świata wcale nie jest lepiej. Hyundai zbyt ostrożnie oszacował zainteresowanie małym miejskim crossoverem w Indiach. Klienci muszą czekać nawet ponad 9 miesięcy na niedrogi model.

Od 6 do 9 miesięcy. Tyle trzeba czekać w Indiach na nowy model miejskiego crossovera Hyundai Exter. To auto nieznane w Europie. Malucha segmentu A (sięgnięto po platformę, na której zbudowano m.in. model i10 czy Kia Picanto, które są najtańszymi w europejskiej ofercie koncernu Hyundai-Kia) opracowano specjalnie z myślą o indyjskim rynku. To zwykle oznaczało przede wszystkim skromniejsze wymagania techniczne (szczególnie pod względem norm bezpieczeństwa) niż w Europie.

Zobacz wideo Goodwood Festival of Speed - wizyta na jednej z najlepszych imprez motoryzacyjnych na świecie [AUTOPROMOCJA]

Okazuje się, że można w tej mierze zrobić spory postęp. Stąd zastosowano aż 26 różnych układów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy – od ABS i ESC po wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Nie oszczędzano także na wyposażeniu. Na liście m.in. fabryczny wideorejestrator, radio multimedialne z ekranem 8" i ścieżką dźwiękową różnych odgłosów natury, asystent głosowy Amazon Alexa, tempomat, ładowarka indukcyjna, kamera cofania czy zautomatyzowana skrzynia biegów (bez względu na przekładnię oferowany jest tylko jeden silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy 69-83 KM oraz 95,2 - 113,9 Nm momentu obrotowego).

Hyundai ExterHyundai Exter Hyundai. Materiały producenta

Hyundai ExterHyundai Exter Hyundai. Materiały producenta


Hyundai Exter to tegoroczna nowość. Auto zaprezentowano bowiem w maju 2023 r. (a już miesiąc później ruszyła produkcja w indyjskich zakładach w Madras). Zainteresowanie klientów przerosło oczekiwania menedżerów koreańskiej firmy. Samochód szybko wskoczył na listę bestsellerów. W ciągu zaledwie kilku pierwszych miesięcy łącznie zebrano aż 75 tys. rezerwacji na tak wyczekiwaną nowość. Co więcej, Hyundai szybko zwiększył całą swoją sprzedaż (o ok. 6 tys. miesięcznie) na rynku indyjskim. Tyle wystarczyło, by w segmencie SUV w Indiach koncern zwiększył swoje udziały aż do 20 proc. Na tym nie koniec niespodzianek.

Hyundai ExterHyundai Exter Hyundai. Materiały producenta

Hyundai ExterHyundai Exter Hyundai. Materiały producenta

Hyundai ExterHyundai Exter Hyundai. Materiały producenta



Zwiększyć produkcję. Nie wystarczy? Tniemy zamówienia z innych krajów

Jakie wersje samochodu cieszą się największym wzięciem w kraju o dość skromnej sile nabywczej konsumentów? Okazało się, że na indyjskim rynku klienci najchętniej zamawiali wersje w najbogatszej specyfikacji SX. Choć Hyundai produkuje już aż 6 tys. egzemplarzy Extera miesięcznie to wciąż za mało. Stąd decyzja, by zwiększyć produkcję w zakładach w Chenai do 8 tys. sztuk, by skrócić kolejkę oczekujących. A to nie wszystko.

Koncern zdecydował się także ograniczyć pulę aut dla innych krajów. Do klientów w Indiach trafią wersje w skromniejszej specyfikacji EX i S (obecnie trzeba na nie czekać pół roku) i najbogatszej SX (aż 9 miesięcy na realizację zamówienia). Otwartą kwestią pozostaje czy mały crossover cieszyłby się dużym wzięciem w Europie. Na pierwsze tanie nowe auto do miasta dla młodych początkujących kierujących wydaje się w sam raz. W końcu z europejskiej perspektywy cena jest bardzo zachęcająca. Najtańsza wersja kosztuje w przeliczeniu ledwie ok. 31 tys. zł.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.