Nowa Alfa Romeo 33 Stradale. Reinkarnacja legendy zbudowana na bazie Maserati MC20

Legendarna Alfa Romeo 33 Stradale, ikona lat 60. XX wieku, powraca we współczesnym wydaniu. Sportowe auto cechami stylistycznymi nawiązuje do modelu z 1967 roku, powstało na bazie Maserati MC20 i zostanie zbudowane w zaledwie 33 egzemplarzach, które już zostały sprzedane.

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale to dwumiejscowe coupe z drzwiami motylkowymi. Za projekt odpowiada Centrum Stylu Alfy Romeo, a inspirację czerpano z auta historycznego, wzbogacając stylistykę elementami współczesnego języka stylu Alfy Romeo. Pojazd powstał w unikalnym procesie rzemieślniczym i łączy w sobie włoski styl, tradycję i przyszłość marki.

Auto ręcznie wykonywano w firmie nadwoziowej Carrozzeria Touring Superleggera, spełniającej najwyższe standardy w zakresie jakości, gwarantując obsesyjną niemal dbałość o szczegóły. Nadwozie wykonane z włókna węglowego jest lekkie i opływowe. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,375. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl

 

Minimalizm designu i materiałów

We wnętrzu wszystko opracowano z myślą o kierowcy, aby zmaksymalizować wrażenia z jazdy. Elektroniczne zegary otrzymały styl retro, a liczba przycisków została ograniczona do minimum. Podobnie jak w kokpicie samolotu, elementy sterujące znajdują się na różnych poziomach, na dolnej konsoli środkowej i na wyższej płaszczyźnie w centralnej części podsufitki.

Deska rozdzielcza i tunel środkowy, wykorzystują materiały takie jak aluminium, włókno węglowe, skóra i Alcantara. Otulające fotele czerpią inspirację z swojego poprzednika. Wnętrze klienci mogą zamówić w dwóch wersjach wyposażenia: "Tributo" i "Alfa Corse".

Minimalistyczne wnętrze Alfy Romeo 33 StradaleMinimalistyczne wnętrze Alfy Romeo 33 Stradale Fot. Alfa Romeo

Do wyboru silnik spalinowy lub elektryczny

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale może być napędzana przez silnik benzynowy 3.0 V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM lub przez układ w pełni elektryczny o mocy ponad 750 KM. W obu przypadkach osiągi są znakomite. Włosi informują, że prędkość maksymalna wynosi 333 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 3 sekundy.

Motor spalinowy umieszczony poprzecznie na środku, zestawiony jest z ośmiostopniową skrzynią biegów DCT produkcji ZF, napędem kierowanym na tylne koła i elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. W tej konfiguracji kierowca ma możliwość wyłączenia kontroli trakcji (ESC OFF). Alfa Romeo 33 Stradale w konfiguracji z napędem w pełni elektrycznym BEV jest pojazdem o szacowanym zasięgu wynoszącym 450 km (według cyklu pomiarowego WLTP).

Alfa Romeo 33 StradaleAlfa Romeo 33 Stradale Fot. Alfa Romeo

Dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami i lift przedniej osi to gwarancja zwrotności, a także komfortu jazdy. Układ hydrauliczny podnosi przednią oś o około 50 mm w razie potrzeby pokonania przeszkody. Układ hamulcowy Alfa Romeo Brake-By-Wire otrzymał węglowo-ceramiczne hamulce Brembo (zaciski 6-tłoczkowe z przodu, oraz 4-tłoczkowe z tyłu). Obręcze kół ze stopów lekkich mają rozmiar 20".

Łącznie wyprodukowane zostaną 33 egzemplarze Alfy Romeo 33 Stradale. Włosi poinformowali, że pierwsze sztuki trafią do klientów 17 grudnia 2024 roku. Data ta nie jest bez znaczenia - dokładnie tego dnia w 1966 roku powstał rysunek prototypowego 33 Stradale. W latach 1967-1969 wyprodukowano zaledwie 18 egzemplarzy, z których jeden można obecnie podziwiać w Muzeum Alfy Romeo w Arese. Wiadomo, że nowa 33 Stradale w pierwszej kolejności będzie budowana z silnikami spalinowymi, ponieważ prace nad wariantem w pełni elektrycznym nie zostały jeszcze zakończone. 

Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 rokuAlfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku Fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 rokuAlfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku Fot. Alfa Romeo

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.