Szósta generacja japońskiego woła roboczego. Takie jest nowe Mitsubishi L200

Mitsubishi zaprezentowało nową generację pickupa o ładowności 1 tony. Triton znany w Europie jako L200, to już szósta ewolucja tego modelu. Auto oparto o nowo opracowaną ramę, rozmiar nadwozia jest zwiększony w stosunku do poprzednika, a silnik występujący w trzech wariantach mocy legitymuje się lepszymi parametrami środowiskowymi.

W ciągu 45 lat od premiery w 1978 roku, Mitsubishi wyprodukowało około 5,6 miliona egzemplarzy pięciu generacji pickupa, sprzedawanego w 150 krajach. Po dziewięciu latach czas na szóstą generację L200. O tym, że auto jest zupełnie nowe, świadczy stylistyka nadwozia, wnętrze, podwozie i silnik. Jakie cechy ma teraz samochód dedykowany głównie przedsiębiorcom do użytku komercyjnego? Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Nowa rama i trzy wersje nadwozia

Nowa rama drabinowa ma o 65 proc. większy przekrój poprzeczny, niż w poprzednim modelu, dzięki czemu jej sztywność na zginanie wzrosła o 40 proc., a sztywność skrętna o 60 proc. Co więcej, wzrost masy został zminimalizowany poprzez zwiększenie stosunku użytej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Poprawiono parametry związane z trwałością auta pod obciążeniem, a struktura rozpraszająca energię w przypadku kolizji jest bardziej efektywna.

L200 będzie dostępne w trzech wersjach nadwozia, w zależności od przeznaczenia - jako double-cab z dwoma rzędami siedzeń, jako wersja bazowa single-cab z jednym rzędem siedzeń oraz jako club-cab z przestrzenią ładunkową za przednimi siedzeniami.

Mitsubishi L200 szósta generacjaMitsubishi L200 szósta generacja Fot. Dejbordin Limsupanark

Diesel w trzech wersjach mocy

Pod maską pracuje nowy turbodiesl o pojemności 2.4 l. Wysokoprężna jednostka będzie dostępna w trzech wariantach mocy, dostosowanych do różnych wymagań klientów. Podstawowy motor wytwarza 150 KM i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a kolejny 184 KM i 430 Nm. Obie jednostki dysponują turbosprężarką o zmiennej geometrii. Topowy wariant uzbrojony w nową turbosprężarkę i nowy system kontroli spalania, generuje 204 KM i 470 Nm od około 1500 obr./min. - czyli w zakresie obrotów roboczych.

Motory (w zależności od wersji mocy) są łączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów z funkcją shift-by-wire, która zmniejsza wibracje przenoszone bezpośrednio z silnika i poprawia komfort jazdy, lub z sześciobiegową przekładnią automatyczną z trybem sportowym. Napęd jest kierowany na tylną oś lub na cztery koła. Kontrola pracy napędu umożliwia kierowcy łatwe przełączenie się w tryb 4WD podczas jazdy za pomocą pokrętła.

Nowe L200 nadal korzysta z systemów Super Select 4WD-II i Easy Select 4WD firmy Mitsubishi Motors, a Super Select 4WD-II jest wyposażony w centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela siłę napędową w stosunku 40 proc. na przód i 60 proc. na tył.

 

Skuteczny napęd na cztery koła i wiele trybów jazdy

Modele wyposażone w system Super Select 4WD-II oferują wybór spośród czterech opcji: 2H (napęd na tylne koła), 4H (pełny napęd na cztery koła), 4HLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego) i 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu), a także siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu.

Oprócz trybu jazdy Normal, który jest dostępny we wszystkich opcjach przeniesienia napędu 4WD (na wszystkie koła), 2H (na tylne koła), dostępny jest tryb Eco, w którym priorytetem jest oszczędność, układ 4H (drogowy napęd na cztery koła) oferuje tryby jazdy po żwirze i śniegu, 4HLc (z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) oferuje tryby jazdy po błocie i piasku, a 4LLc (blokada centralnego mechanizmu różnicowego na niskim przełożeniu) oferuje tryb jazdy po skałach, co umożliwia kierowcy optymalny wybór trybu jazdy w każdych warunkach drogowych. Tryby 4WD dostępne do wyboru w pojazdach wyposażonych w Easy Select 4WD to 2H (napęd na tylne koła), 4H (zablokowany centralny mechanizm różnicowy) i 4L (niskie przełożenie).

Lżejszy układ resorów piórowych na tylnej osi

Nowo opracowane zawieszenie zachowuje układ podwójnych wahaczy z przodu. Górne mocowanie zawieszenia zostało przesunięte wyżej, aby zwiększyć skok o 20 mm, zapewniając lepsze trzymanie się drogi i komfort jazdy. Tylne zawieszenie oferuje większy komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej trwałości i wykorzystuje lżejszy układ resorów piórowych z amortyzatorami o większej średnicy. W pickupie o ładowności 1 tony, wysokość skrzyni ładunkowej została obniżona o 45 mm do 820 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Jednocześnie górna powierzchnia narożników tylnego zderzaka została powiększona i wzmocniona ramą, dzięki czemu może służyć jako platforma na stopy.

Lepsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa 

Nowe Mitsubishi L200 jest obecnie wyposażone w adaptacyjny tempomat (ACC), który monitoruje przyspieszanie, zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu poprzedzającego, utrzymując zaprogramowany odstęp. Lista zaawansowanych systemów bezpieczeństwa została wzbogacona m.in. o system łagodzenia kolizji czołowych (FCM), system ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz system ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

Projekt deski rozdzielczej zawiera wiele geometrycznych kształtów. W informacji prasowej czytamy, że inżynierowie zwrócili uwagę na widoczność wyświetlacza, wskaźników i przełączników, które wykorzystują kontrast, a przyciski, pokrętła i przełączniki mają optymalny poziom czułości, aby umożliwić ich obsługę w rękawicach. Konsola środkowa jest wyposażona w gniazda USB typu A i C do ładowania urządzeń, a także bezprzewodową ładowarkę. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo Tak wygląda wyścig słoni. Od 1 lipca kierowcy ciężarówek nie mogą tak wyprzedzać
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.