Audi Q8 to SUV, który powstał, by imponować. W dwóch nowych wersjach onieśmiela też osiągami

Takiego samochodu, jak imponujące pod wieloma względami Q8, Audi jeszcze nie miało. Nowy model łączy w sobie cechy eleganckiego coupe z praktycznością SUV-a. A przy tym zachwyca stylistyką, luksusowym wnętrzem i wyposażeniem. Niedawno Q8 doczekało się wersji oznaczonych literami S oraz RS.

Audi Q8 w zeszłym roku dołączyło do siostrzanego modelu Q7 na samym szczycie oferty producenta z Ingolstadt. To nowy okręt flagowy marki i propozycja dla każdego, kto szuka nieprzeciętnego SUV-a. Audi Q8 czerpie bowiem garściami z samochodów typu coupe, co w połączeniu z praktycznością Q7 daje wyjątkową mieszankę.

To Audi Q8 wyznaczyło ścieżkę dla nowych SUV-ów Audi

Jak przystało na najwyższy model w rodzinie, Audi Q8 wprowadza wiele nowości. Choćby nowy wygląd, do którego nawiązują mniejsze SUV-y producenta.

Wygląd przedniego pasa jest zdominowany przez osłonę chłodnicy typu Singleframe oraz reflektory diodowe HD Matrix LED. Linia dachu elegancko opada ku tyłowi i przechodzi w delikatnie pochylone słupki D. Obręcze mogą mieć aż 22 cale. Ale to nie wszystkie stylistyczne smaczki - spojler, listwy wykańczające nadkola, listwy drzwi i dyfuzor mają kontrastowe kolory. Charakterystycznym elementem jest biegnący przez całą szerokość pokrywy bagażnika pas z diod LED.

Audi Q8
Audi Q8 fot. Audi

Luksus z najwyższej półki - wnętrze rodem z limuzyny

Wnętrze Audi Q8 do złudzenia przypomina nowe Audi A8. Projekt jest więc elegancki i minimalistyczny, a na pokładzie zadbano o najdrobniejsze szczegóły. Mający wygląd czarnego panelu ekran, gdy jest wyłączony idealnie zlewa się z również czarną powierzchnią otoczenia. W Q8 oczywiście nie zabrakło dwuekranowego systemu multimedialnego.

MMI navigation plus ma stały dostęp do Internetu, dzięki czemu oferuje bardzo rozbudowane usługi connect. Przykładowo, Q8 na bieżąco poinformuje o korkach, wypadkach i sytuacji na drodze. Samochody Audi komunikują się ze sobą, dzięki czemu kierowca ma cały czas najświeższe informacje. System nawigacji potrafi, bazując na poprzednich podróżach, rozpoznać preferencje kierowcy i dzięki temu udzielać mu inteligentnych podpowiedzi.

Audi Q8
Audi Q8 fot. Audi

Audi Q8 - pełne nowoczesnych technologii

Wrażenie robi także długa lista najnowszych technologii, jakie znajdziemy na pokładzie Audi Q8. Wybraliśmy najciekawsze systemy wsparcia i asystentów kierowcy:

  • adaptacyjny tempomat - adaptive cruise assist,
  • asystent wydajności,
  • asystent ruchu poprzecznego,
  • ostrzeżenie przed zmianą pasa,
  • ostrzeżenie o wysokich krawężnikach,
  • kamery 360 stopni,
  • funkcja automatycznego wjazdu do garażu,
  • funkcja automatycznego parkowania.

To wciąż prawie 5-metrowy SUV - przestronne i praktyczne, jak Audi Q8

Audi Q8 mierzy 4,99 m długości, 2 m szerokości i 1,7 m wysokości. W porównaniu z Q7 jest więc trochę krótsze i szersze. Prawie 3 m rozstawu osi sprawiają, że Audi Q8 oferuje przestronne wnętrze, większe od bezpośrednich konkurentów pod względem najważniejszych wymiarów, w tym długości wnętrza i miejsca nad głową. W standardowej konfiguracji bagażnik pomieści ponad 600 l, ze złożonymi oparciami z tyłu, przestrzeń bagażowa kryjąca się pod potężną klapą bagażnika ma 1755 litrów.

Audi Q8
Audi Q8 fot. Audi

Właściwości jezdne i silniki Audi Q8

Napęd Audi Q8 wykorzystuje układ quattro przenoszący napęd w proporcji 40:60 (przód:tył). Do tego krótkie zwisy, 254 mm prześwitu maksymalnego w trybie lift i system kontroli nachylenia pozwolą wyjechać poza asfalt. Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne pozwala podnieść karoserię o dodatkowe 50 mm lub opuścić o 40 mm.

Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy układ czterech kół skrętnych, który przy małych prędkościach odchyla tylne koła pod kątem 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu – zwiększa zwrotność samochodu. Przy większych prędkościach skręca w tym samym kierunku, co przednie koła. To poprawia stabilność na drodze.

W Polsce znajdziemy w ofercie trzy wersje silnikowe. W każdej standardem jest napęd quattro oraz automat Tiptronic.

  • Q8 55 TFSI z 3.0 V6 o mocy 340 KM
  • Q8 45 TDI z 3.0 V6 o mocy 231 KM
  • Q8 50 TDI z 3.0 V6 o mocy 286 KM
Audi SQ8
Audi SQ8 Fot. Audi

Trzy wersje silnikowe? Od jakiegoś czasu do tej listy możemy dopisać jeszcze litery S oraz RS

Audi Q8 miało premierę w 2018 r. Rok 2019 to czas sportowych wersji, które do wszystkich wymienionych wyżej zalet dodają jeszcze absolutnie imponujące osiągi. W Polsce można już kupić Audi SQ8. SUV granicę 100 km/h przekracza po upływie 4,8 s. To zasługa wyposażonego w dwie turbosprężarki i technologię miękkiej hybrydy potężnego diesla V8 o pojemności 4 litrów. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. 

Dwie turbosprężarki niwelują turbodziurę, ale dla inżynierów Audi to było za mało. Wspiera je elektrycznie napędzana sprężarka, która jest gwarantem zapasu mocy nawet w niskim zakresie obrotów. SQ8 jest miękką hybrydą, a to oznacza, że energia, która jest odzyskiwana m.in. przy hamowaniu, jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. Z tej energii korzysta wiele elementów samochodu. Takie rozwiązanie oznacza mniejsze zużycie paliwa. Funkcja żeglowania, czyli automatyczne wyłączenie silnika w konkretnych warunkach, dostępna jest w przedziale prędkości od 55 do 160 km/h i może działać nieprzerwanie do 40 sekund (przy dohamowaniu do świateł do prędkości 22 km/h).

W SQ8 zmodyfikowano układ jezdny. SUV otrzymał także sportowy mechanizm różnicowy, ceramiczny układ hamulcowy oraz system niwelujący przechyły nadwozia, co w tak szybkim samochodzie jest nieocenione. Na liście wyposażenia nie zabrakło oczywiście czterech kół skrętnych.

Audi SQ8
Audi SQ8 Fot. Audi

A jakby SQ8 było za wolne... Dosłownie w zeszłym tygodniu zadebiutowało RS Q8

Już zielony lakier i agresywny pakiet stylistyczny zapowiadają, że mamy do czynienia z autem niezwykłym. Pod maską znalazła się bowiem podwójnie doładowana, benzynowa V-ósemka o mocy 600 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny od 2200 do 4500 obr./min.

Osiągi? Producent podaje 3,8 s w przyspieszeniu do 100 km/h oraz 13,7 s, jeżeli zechcemy rozpędzić się do 200 km/h. Standardowo prędkość maksymalna to tradycyjne 250 km/h, ale po dobraniu pakietu Dynamic wzrośnie do 305 km/h. Podobnie jak Audi SQ8 również RS Q8 jest tzw. miękką hybrydą.

Standardem jest oczywiście napęd quattro oraz ośmiostopniowy automat tiptronic. Napęd potrafi, w zależności od sytuacji na drodze, przekazać do 70 proc. momentu na przód lub nawet 85 proc. na tył. SUV coupe otrzymał także całe mnóstwo systemów, które mają mu pomóc okiełznać tak wielką moc i zapewnić sportowe prowadzenie. Choćby system zapobiegający przechyłom nadwozia w zakrętach, adaptacyjne zawieszenie, wyczynowe hamulce czy system wyboru trybu jazdy.

Audi RS Q8 na polskie drogi powinno wyjechać w przyszłym roku.

Materiał powstał we współpracy z Audi.

Więcej o: