System prowadzenia pojazdu bez udziału rąk kierowcy Ford BlueCruise dopuszczony na polskich autostradach

System prowadzenia pojazdu bez udziału rąk kierowcy Ford BlueCruise[1] może być obecnie używany w 15 krajach europejskich, co zostało oficjalnie zatwierdzone przez Komisję Europejską[2]. Otwiera to klientom dostęp do ponad 133 000 kilometrów wyznaczonych odcinków europejskich autostrad, zwanych Niebieskimi Strefami. Przykładowo, klient podróżujący ze Szwecji do Włoch może korzystać z BlueCruise w sześciu krajach, pokonując prawie 3000 kilometrów i spędzając ponad 25 godzin za kierownicą bez korzystania z rąk.

System zaawansowanego wspomagania kierowcy 2. poziomu, działający w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku), jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym rozwiązaniem tego typu w Europie, a BlueCruise jest dostępny i homologowany we wszystkich nowych pojazdach Mustang Mach-E, sprzedawanych w 20 krajach na całym świecie. Dodatkowo, właściciele Mustangów Mach-E z wcześniejszych roczników modelowych, sprzedawanych w wybranych krajach, będą mogli w przyszłości otrzymać aktualizację oprogramowania z aktywacją BlueCruise3

Ford BlueCruise
Ford BlueCruise Fot. Materiały promocyjne

W 2023 r. BlueCruise był pierwszym tego rodzaju systemem, który uzyskał aprobatę władz Wielkiej Brytanii, stając się pierwszym zaawansowanym systemem wspomagania kierowcy w Europie, który umożliwia jazdę bez konieczności korzystania z rąk przy prędkościach autostradowych. Ford był również pierwszym producentem samochodów, który dał klientom możliwość korzystania z systemu BlueCruise na autostradach w Hiszpanii.

Ford BlueCruise
Ford BlueCruise Fot. Materiały promocyjne

„Wierzymy, że BlueCruise może uczynić jazdę po autostradach łatwiejszą i przyjemniejszą. Niezależnie od tego, czy klienci poruszają się w korkach, czy odbywają długie podróże, ostatnie rozporządzenie pozwoli nam zaoferować dostęp do BlueCruise większej liczbie kierowców w całej Europie" – powiedział Ashley Lambrix, dyrektor generalny BlueCruise w Ford Motor Company. „Poszerzenie zasięgu stref Blue Zones poza Wielką Brytanię, Niemcy i Hiszpanię jest dla nas również znaczącym krokiem, który umożliwi klientom korzystanie z systemu BlueCruise podczas podróży obejmujących wiele krajów."

 

Aktywowany system BlueCruise monitoruje oznaczenia poziome dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających – od wysokich prędkości autostradowych aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy samochód porusza się w korku. Tryb «bez korzystania z rąk» systemu BlueCruise pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw Blue Zones, jeśli nadal zwracają uwagę na drogę przed sobą. 

Kamera skierowana w stronę kierowcy, umieszczona w zestawie wskaźników, monitoruje linię spojrzenia (nawet w okularach przeciwsłonecznych) i pozycję głowy kierowcy, aby upewnić się, że jego wzrok pozostaje skupiony na drodze, a ręce są zdjęte z kierownicy.

Ford BlueCruise
Ford BlueCruise Fot. Materiały promocyjne

Klienci mogą skorzystać z 90-dniowego bezpłatnego okresu próbnego, aby przekonać się, w jaki sposób BlueCruise może uczynić ich jazdę w długich trasach i korkach przyjemniejszą i mniej stresującą. Po zakończeniu bezpłatnego okresu próbnego użytkownik może aktywować roczny lub miesięczny abonament, który może anulować lub odnowić w dowolnym momencie. Model miesięcznej subskrypcji ułatwia aktywację BlueCruise w czasie, który odpowiada planom podróży klienta.

Po drogach całego świata porusza się ponad 420 tys. samochodów marek Ford i Lincoln, wyposażonych w system BlueCruise. Ogółem kierowcy na całym świecie przejechali już ponad 342 miliony kilometrów, pozwalając by prowadzenie samochodu przejmował system BlueCruise. Daje to łącznie ponad 3,1 miliona godzin prowadzenia bez korzystania z rąk4 .

Materiał promocyjny PR marki Ford.

___________

[1] System jest oferowany w wybranych modelach Mustanga Mach-E, więcej informacji można znaleźć na stronie https://www.ford.co.uk/owner/subscriptions. Aby korzystać z BlueCruise, kierowca musi mieć wzrok skierowany na drogę. Mimo wsparcia systemu należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. 
[2] Uzależnione od wdrożenia przez administrację publiczną na każdym z rynków.
[3] Właściciele Fordów Mustangów Mach-E z roczników modelowych 2021-2022, wyposażonych w Tech Pack lub Tech Pack+, otrzymają system BlueCruise w ramach przyszłej aktualizacji oprogramowania. Właściciele europejskich Fordów Mustangów Mach-E z roczników modelowych MY23 -MY23.75 mają fabrycznie zainstalowany osprzęt BlueCruise, jednak ich pojazdy będą wymagały w przyszłości aktualizacji Over the Air najnowszego oprogramowania. Nie dotyczy to Francji, Grecji i Włoch, gdzie BlueCruise jest dostępny tylko w nowo zakupionych pojazdach Mustang Mach-E. Funkcje BlueCruise stanowią standardowe wyposażenie egzemplarzy Mustang Mach-E z rocznika modelowego 2024.
[4] Stan na lipiec 2024.