To auto samodzielnie dojedzie do celu. Wystarczy trzymać kierownicę

Rozwój technologii ma bezpośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach, ochronę ludzkiego życia i zwiększenie komfortu w podróży. Pełen innowacyjnych rozwiązań, całkowicie elektryczny Volkswagen ID.5, zdumiewa swoimi możliwościami. System Travel Assist półautonomicznie skieruje pojazd do celu, a Park Assist Plus z funkcją pamięci całkowicie zajmie się procesem parkowaniem.

Zaawansowanie techniczne idące w parze ze sztuczną inteligencją stosowaną w samochodach, zmienia oblicze motoryzacji. Rozwój systemów wspomagających kierowcę zmierza w kierunku obszaru jazdy autonomicznej. Choć nigdzie na świecie nie można jeszcze zdemontować kierownicy w samochodzie dopuszczonym do ruchu, to właśnie do tego rodzaju rozwiązań dążą inżynierowie oraz programiści. A wszystko to w trosce o ochronę ludzkiego zdrowia oraz życia.

Volkswagen stawiający pewne kroki w kierunku jazdy autonomicznej, uzbraja swoje najnowocześniejsze pojazdy w szereg wspomagaczy, które już legalnie zapewniają jazdę półautomatyczną. By się przekonać o zaletach takiego trybu podróżowania, trzeba mieć przede wszystkim odpowiednie auto. Sztuczna inteligencja wspiera i odciąża kierowcę stale monitorując otoczenie i dopasowując ustawienia auta do zmiennych warunków na jezdni. Elektryczny ID.5 wyposażony w rozwiązanie o nazwie Travel Assist, niemal samodzielnie utrzymuje się na drodze - wystarczy zaufać technice i trzymać kierownicę.

Autonomiczna zmiana pasa ruchu

Travel Assist w Volkswagenie ID.5 jest dostępny z danymi inteligencji zbiorowej. System w tej odsłonie jest w stanie na bieżąco obserwować ruch wokół pojazdu, a także – na życzenie – aktywnie wspierać kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie przy prędkości powyżej 90 km/h. Po włączeniu tego układu proces przeskoczenia na sąsiedni pas można aktywować i wykonać poprzez naciśnięcie dźwigni kierunkowskazu. Aby operacja została zakończona, czujniki nie mogą wykryć żadnych obiektów wokół pojazdu, a dłonie kierowcy muszą spoczywać na kierownicy pojemnościowej. Pojazd automatycznie skieruje się na wybrany pas ruchu. Kierowca może w każdej chwili zainterweniować i przejąć kontrolę nad manewrem. 

ACC, czyli działający od 0 km/h do prędkości maksymalnej system regulujący prędkość jazdy i odległość od auta poprzedzającego, a także Lane Assist wspomagający kierowcę w utrzymaniu pojazdu pośrodku pasa ruchu, współdziałają ze sobą. Gdy kierowca wciskając odpowiedni przycisk na wielofunkcyjnej kierownicy uruchomi Travel Assist wystarczy, że będzie jedynie trzymał ręce na kierownicy, by ponownie przejąć kontrolę nad samochodem, jeśli będzie tego wymagać sytuacja. Travel Assist dopasowuje się przy tym do stylu jazdy kierowcy i może ustawić auto bliżej lewej lub prawej strony obranego pasa ruchu.

Auto dopasowujące się do warunków drogowych

Matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT kooperujące z aktywnym tempomatem, skanują drogą przy wsparciu kamer i GPS-u, doświetlając jezdnię i zakręty zanim kierowca zacznie reagować. Pojazd sam dopasowuje ustawienia do dynamicznie zmieniających się warunków na drodze. Inteligentny tempomat pobierający dane z nawigacji i czytający znaki, z wyprzedzeniem dostosowuje prędkość do ograniczeń, zakrętów, rozjazdów i rond. Wystarczy wyznaczyć cel w nawigacji i kierowca nie musi nic robić, poza wspomnianym już trzymaniem dłoni na pojemnościowej kierownicy. 

Stosując system komunikacji Car2X Volkswagen wprowadza nowy poziom bezpieczeństwa. Dane pochodzące z innych samochodów Volkswagena oraz sygnały odbierane z urządzeń infrastruktury drogowej w promieniu do 800 m mogą zostać w ułamku sekundy wykorzystane i służyć jako ostrzeżenie w miejscach niebezpiecznych, przed wypadkami czy krokami drogowymi. 

Gdyby pozwalała na to infrastruktura oraz prawo, ID.5 mógłby być pojazdem autonomicznym. Po puszczeniu kierownicy maszyna utrzyma się na pasie ruchu, ale dla bezpieczeństwa zrobi to tylko przez kilkadziesiąt sekund, jeśli wieniec nie wyczuje obecności dłoni. W razie braku reakcji ze strony kierowcy auto zaczyna reagować dźwiękami oraz układem hamulcowym. Jeśli wysyłane do kierowcy sygnały na podziałają, uruchomi się procedura zwalniania, aktywowane zostaną światła awaryjne i ID.5 samodzielnie zatrzyma się na skraju drogi. Takie zachowanie umożliwia system Emergency Assist, który przy współpracy z Pre-Crash rozpozna ryzyko uderzenia w tył przez inne auto i zainicjuje procedurę minimalizującą skutki kolizji. 

Zapamiętywanie parkingowych manewrów

Przy manewrach parkingowych także można się spodziewać automatycznego hamowania, gdy auto uzna, że jest centymetry od przeszkody. System Park Assist Plus z funkcją pamięci gładko pomoże w wyszukaniu miejsca postojowego, przejmie kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszaniem, hamowaniem i zmianą biegów podczas wjazdu i wyjazdu z miejsca parkowania. Co ciekawe, ID.5 wyszuka miejsce parkingowe przemieszczając się z prędkością do 40 km/h w przypadku miejsc równoległych i do 20 km/h w przypadku miejsc prostopadłych. Na dodatek inteligentny system potrafi powtarzać indywidualne, raz wyuczone manewry parkingowe, by w ten sposób jeszcze bardziej odciążyć kierowcę. Za pomocą tego innowacyjnego systemu można nauczyć ID.5 do pięciu różnych manewrów parkowania. System zapamiętuje manewry wykonane przy prędkości poniżej 40 km/h i w odległości do 50 metrów.

Przemawiający do emocji swoim wyglądem, możliwościami jazdy półautomatycznej oraz osiągami Volkswagen ID.5, to model, który daleko zajedzie po naładowaniu do pełna akumulatora trakcyjnego o pojemność 77 kWh netto. Zasięg mierzony zgodnie z procedurą WLTP, w zależności od wersji napędu, w sprzyjających warunkach wynosi nawet do 542 km. Nowoczesne systemy elektroniczne, których aktualizacja może odbywać się zdalnie, dbają o spokój ducha kierowcy. ID.5 ma myśleć za zatroskanego codziennymi sprawami człowieka, informować go o zagrożeniach, a w określonych scenariuszach, takich jak np. parkowanie, które dla niektórych kierowców bywa stresujące, całkowicie wyręczyć.

W zależności od wariantu i wersji zużycie energii wynosi od 16,3 kWh/100 km do 20,7 kWh/100 km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego), emisja CO2 0 g/km. Zużycie energii zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. Szczegóły dot. WLTP, czasu ładowania, zasięgu, a także odzysku i recyklingu pojazdów znajdziesz na stronie producenta, www.volkswagen.pl.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.