Samochód jak smartfon. Zaktualizuje się zawsze i wszędzie

Samochody z zielonymi tablicami rejestracyjnymi są coraz częstszym widokiem na polskich drogach. Takie pojazdy podobnie jak smartfony, wyposażone są w baterie i trzeba ładować je podłączając do sieci energetycznej. Zaawansowane technologicznie auta zasilane prądem z osobistymi urządzeniami do komunikacji łączy coś jeszcze - są połączone z internetem i stale się aktualizują.

Aktualizacje oprogramowania świetnie znamy z komputerów i smartfonów. Są niezbędne do prawidłowego oraz wydajniejszego funkcjonowania sprzętu elektronicznego. Wzbogacają urządzenia o nowe funkcje, narzędzia czy aplikacje, korygują błędy powstałe w wyniku użytkowania, łatają luki w zabezpieczeniach, a co za tym idzie chronią przed cyfrowymi szkodnikami. Do urządzeń wymagających regularnych aktualizacji dołączają również nowoczesne samochody.

Aby interfejs multimediów działał prawidłowo, a system auta był wolny od błędów, nie należy ignorować powiadomień o konieczności wykonania serwisu. W konwencjonalnych samochodach zwykle działa to tak, że należy udać się do autoryzowanej stacji kontroli, która wykona stosowną usługę. Inżynierowie Volkswagen opracowujący elektryczne samochody na platformie MEB, stworzonej w stu procentach z myślą o odpowiedzi na wymagania elektrycznej mobilności, zadbali o to, aby użytkownik nie musiał już zawracać sobie głowy aktualizacjami oprogramowania. Samochody z rodziny ID. wyposażono w bezprzewodowe aktualizacje typu Over-the-Air, podnoszące poprzeczkę komfortu codziennego użytkowania pojazdu. Mobilny transfer danych wgrywa nowe funkcje i optymalizuje istniejące.

Pobranie i instalacja

Volkswagen ID.5 połączony z cyfrową siecią na bieżąco pobiera nowe funkcjonalności czy rozwiązania. Spełnione muszą zostać tylko dwa warunki. Po pierwsze w ustawieniach prywatności pojazd musi przebywać w trybie „online". Po drugie, gdy dostępna jest nowa wersja oprogramowania, użytkownik musi zatwierdzić przyjęcie aktualizacji kiedy samochód wyświetli stosowny komunikat. Pobieranie może rozpocząć się już podczas jazdy, ale instalacja ze względów bezpieczeństwa następuje dopiero po unieruchomieniu samochodu. Podobnie jak to bywa w smartfonach, kierowca może także sam sprawdzić informacje o dostępnych aktualizacjach i zdecydować, czy instalacja ma nastąpić natychmiast, czy w późniejszym terminie. Wygodnie taką operację pozostawić na przykład na noc, kiedy nie użytkuje się pojazdu.

System pobiera nową wersję software mającą wpływ na różne obszary funkcjonowania auta, korzystając z mobilnej transmisji danych. Dzięki temu optymalizowany system staje się coraz lepszy i jest wzbogacany o nowe funkcje. Nie ma znaczenia gdzie zlokalizowany jest samochód – dzięki dostępowi Volkswagena ID.5 do sieci komórkowej, aktualizacje pobierają się nawet po wyjeździe za granicę. Pracę systemu można porównać z wgrywaniem do smartfona najnowszych wersji aplikacji.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 Fot. Volkswagen

Regularna optymalizacja

Cyfrowi asystenci w coraz większym stopniu towarzyszą użytkownikom pojazdów w codziennym życiu. Zdalne usprawnienia firmware oprogramowania ID. aktualizują sterowniki samochodu odpowiedzialne za systemy mające wpływ na bezpieczeństwo. Dla przykładu optymalizacji mogą ulec funkcje takie jak ID. Light, czyli sposób komunikacji samochodu z kierowcą za pomocą sygnałów świetlnych. W ID.5 pas świetlny złożony z wielokolorowych diod LED, który m.in. może wysyłać ostrzeżenia, został umieszczony u dołu przedniej szyby w głównym polu widzenia kierowcy. 

Volkswagen reagując na informacje zwrotne od użytkowników aut z rodziny ID. stale coś optymalizuje. Ulepszenia pojawiły się już m.in. w zakresie konfiguracji systemu infotainment i płynności jego działania czy rozpoznawania otoczenia pojazdu. Udoskonalone przetwarzanie obrazu w kamerze wielofunkcyjnej to lepsze rozpoznawanie motocykli i innych użytkowników dróg. Jeśli w pojeździe jest zainstalowana funkcja dynamicznego sterowania światłami drogowymi, aktualizacja umożliwiła bardziej precyzyjne sterowanie reflektorami. Optymalizacja ma również wpływ na dziedzinę ładowania. Aktualizacje potrafią podnieść maksymalną mocą ładowania, udoskonalić zarządzanie temperaturą akumulatora i zadbać o kondycję baterii.

W różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych często wgranie nowej wersji systemu jest warunkiem do korzystania z najnowszych wersji innych aplikacji. Tak też jest w przypadku niektórych aktualizacji typu Over-the-Air, opracowywanych w ścisłej współpracy z firmą CARIAD, producentem oprogramowania w Grupie Volkswagen. Możliwości te sprawiają, że Volkswageny z rodziny ID wyposażone fabrycznie w software 3.0, są gotowe do dalszych aktualizacji. Oprogramowanie na bieżąco usuwa błędy, co przekłada się na eliminację konieczności wizyty w warsztacie, a auto nieprzerwanie staje się bardziej nowoczesne i funkcjonalne, niż w momencie zakupu.

Aby korzystać z aktualizacji Over-the-Air, należy posiadać aktywną umowę We Connect Start1 oraz oprogramowanie ID. w wersji min. 2.1 i zalogować się w We Connect za pomocą nazwy użytkownika i hasła. W trakcie instalacji wymagane jest połączenie z Internetem.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.