B to nowe C. Czasem aż trudno uwierzyć, jak wyglądają i co potrafią nowe miejskie auta

Zauważyliście, co się ostatnio dzieje w motoryzacji? Segmenty i klasy przenikają się tak bardzo, że nie ma sensu skupiać się na literach, które je oznaczają. Jest znacznie lepszy sposób na wybór idealnego auta.

Narzekamy, że samochody stają się coraz droższe, ale rzadko zastanawiamy, dlaczego tak jest. Wcale nie chodzi o rosnące zyski producentów. Rynek motoryzacyjny jest zbyt konkurencyjny, aby takie praktyki uszły na sucho.

Samochody rzeczywiście drożeją, ale to także dlatego, że są coraz większe i nowocześniejsze. Firmy wciąż trzymają się tradycyjnych klas. Przykładowo B to auta miejskie, a C — kompaktowe. Tylko że to nie jest do końca prawda.

Volkswagen TaigoVolkswagen Taigo fot. Volkswagen

Klasa B przerosła klasę C. To nie żart

Nowe samochody z generacji na generację stają się coraz większe. Niektóre mieszczuchy już przerosły dawne kompakty i należą do segmentu B tylko formalnie. Oferują przestronność aut kompaktowych sprzed dekady oraz znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Nie wierzycie? Sprawdźcie ich rozmiary. Nowy Volkswagen Taigo należy do kategorii aut miejskich, czyli segmentu B. Tymczasem długość jego nadwozia to aż 426 cm, rozstaw osi mierzy 255,4 cm, a pojemność bagażnika wynosi 440 l, i to zanim złożymy tylną kanapę. Po takiej operacji urośnie do 1222 l.

To parametry deklasujące kompaktowego Golfa czwartej generacji i mniej więcej odpowiadające szóstemu wydaniu tego kultowego modelu. Tak naprawdę dwa z nich — długość nadwozia i wielkość bagażnika — są lepsze od niego, a rozstaw osi Taigo i Golfa Mk.6 jest prawie identyczny. Nie musicie wierzyć na słowo, możecie sprawdzić to sami.

Nowa klasa B, odpowiada klasie C sprzed niecałej dekady, a to nie wszystko. Współczesne wnętrza są znacznie lepiej zaprojektowane i dzięki temu efektywniej wykorzystują dostępną przestrzeń.

Volkswagen TaigoVolkswagen Taigo fot. Volkswagen

Kategoria CUV to powiew świeżości na rynku

Poza tym we wszystkich klasach aut pojawiają się nowe koncepcje nadwozia: SUV-y i crossovery, czyli samochody CUV (Crossover Utility Vehicle). Takie modele łączą cechy aut miejskich (łatwość jazdy w każdych warunkach), kompaktowych (przestronne i praktyczne wnętrza) oraz SUV (większy prześwit i lepszy widok z miejsca kierowcy).

To nie koniec. Nowe auta miejskie są bezpieczniejsze i wygodniejsze niż kiedyś kompakty. Zawdzięczamy to wszechobecnej elektronice, która kosztuje, ale dba o nasz komfort i zapobiega niebezpiecznym sytuacjom, zanim zdążymy je zauważyć. Takie zalety są bezcenne.

Wspomniany Volkswagen Taigo jest autem kategorii CUV należącym do miejskiej klasy B, ale ma wyposażenie, o którym jeszcze niedawno mogli marzyć właściciele luksusowych limuzyn. Na liście wyposażenia znajdziemy takie osiągnięcia techniki jak cyfrowy kokpit zastępujący klasyczne wskaźniki (standard w każdej wersji), system multimedialny MIB3 ze sterowaniem głosowym (w systemie Discover Pro), matrycowe przednie reflektory IQ.LIGHT wykonane w technologii LED oraz stałe połączenie z internetem.

Volkswagen TaigoVolkswagen Taigo fot. Volkswagen

Elektronika przez cały czas czuwa nad bezpieczeństwem

W Taigo jest też szereg układów z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, które służy zapobieganiu kolizjom oraz wypadkom. Układ Front Assist monitoruje sytuację na drodze przed nami i w razie czego awaryjnie zahamuje, Lane Assist utrzyma samochód w pasie ruchu, a IQ.DRIVE Travel Assist zapewni jazdę w trybie półautomatycznym aż do prędkości 210 km/h.

Dlatego porównywanie cen aktualnych aut z ich formalnymi odpowiednikami sprzed lat ma niewielki sens. Rzeczywiście są od nich droższe, ale zapominamy, jak dużo dostajemy w zamian. B to nowe C, a SUV-y są nowymi kompaktami. Wybierając kolejne auto, nie ma sensu pilnować tych liter. Znacznie lepiej określić swoje potrzeby, a później znaleźć na rynku produkt, który będzie w stanie je zaspokoić.

W zależności od wariantu i wersji zużycie paliwa wynosi od 5,5 l/100 km do 6,2 l/100 km, emisja CO2 od 124 g/km do 142 g/km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostały określone zgodne z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki Volkswagen lub sprawdź na stronie www.volkswagen.pl

Więcej o: