Stellantis przedstawia 12 odnowionych modeli ze wszystkich segmentów aut dostawczych

Stellantis zaprezentował pełną gamę odnowionych kompaktowych, średnich i dużych samochodów dostawczych - w sumie 12 modeli marek Citroen, Fiat Professional, Opel, Peugeot i Vauxhall będących częścią strategicznej ofensywy Pro One dla jednostki biznesowej Stellantis Commercial Vehicles.

Od najmniejszych vanów, po największe furgony. Stellantis odświeżył jednocześnie wszystkie swoje samochody dostawcze, występujące pod różnymi markami. Auta otrzymały poprawioną stylistykę, zmodernizowane wnętrza i aktualizacje z zakresu bezpieczeństwa, multimediów i łączności. Do najważniejszych elementów należą nowe, bezprzewodowe systemy informacyjno-rozrywkowe kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto z kolorowymi wyświetlaczami o przekątnej do 10 cali. Nowością jest też stała komunikacja umożliwiająca np. zdalne aktualizacje, a także 18 systemów wsparcia kierowcy. System e-PTO w autach elektrycznych, pozwala zasilać zewnętrzne urządzenia prądem z akumulatora trakcyjnego. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Fiat Doblo, Citroen Berlingo Van, Peugeot Partner, Opel Combo

Wnętrza tych samochodów przeprojektowano pod względem ergonomii. Poprawiona została również jakość wykończenia. Auta odznaczają się modularnością i ładownością. Oparcie środkowego siedzenia można złożyć, by przekształcić je w stolik do pisania, a siedzenie boczne daje się złożyć do położenia umożliwiającego przewóz długich ładunków. We wszystkich wersjach silnikowych auta są dostępne w konfiguracji 2- lub 3-miejscowej i w dwóch długościach: M o długości 4,40 m i L o długości 4,75 m. Pojemność użyteczna wynosi do 4,4 m3, a ładowność 1 tonę (780 kg w wersji elektrycznej). Dostępna będzie również wersja z przedłużoną kabiną. 

Oferta silników spalinowych obejmuje silnik benzynowy PureTech o mocy 110 KM oraz silniki wysokoprężne BlueHDi o mocy 100 KM i 130 KM. Natomiast wersja w pełni elektryczna jest nadal oferowana z silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) i 270 Nm, zasilanym z nowego akumulatora o pojemności 50 kWh. Zasięg zwiększył się do 330 km w trybie zeroemisyjnym. Standard zawiera ładowarkę pokładową o mocy 7,4 kW lub dostępną w opcji ładowarkę prądu trójfazowego o mocy 11 kW.

Fiat Scudo, Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro

Średnie vany nadają się do wszelkich zastosowań i dysponują obszerną przestrzenią ładunkową o pojemności do 6,6 m3 i ładowności do 1275 kg. Ze swymi kompaktowymi wymiarami – średnicą zawracania wynoszącą 12,4 m i wysokością 1,90 m – oraz dzięki wydajnym silnikom, modele te świetnie radzą sobie zarówno w mieście, jak i w trasach. Auta występują w dwóch długościach, M – 4,98 m i L – 5,33 m, a także w kilku różnych zabudowach: furgon, przedłużona kabina z 5 lub 6 miejscami, platforma z kabiną lub pojazd 9-miejscowy. 

Silniki wysokoprężne BlueHDi osiągają różne moce: 120 KM lub 145 KM współpracują z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Wersja o mocy 180 KM współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów (oferowaną również z silnikiem BlueHDi o mocy 145 KM). Odmiany elektryczne wykorzystują w napędzie silnik o mocy 100 kW (136 KM), czerpiący energią akumulatora trakcyjnego występującego w dwóch wersjach. Pierwszy o pojemności 50 kWh pozwala na zasięg 224 km, a drugi o pojemności 75 kWh dysponuje zasięgiem do 350 km (więcej o 20 km w zestawieniu z poprzednikiem).

Odmłodzona gama samochodów dostawczych StellantisOdmłodzona gama samochodów dostawczych Stellantis Fot. Stellantis

Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano

Duże samochody dostawcze napędza jednostka 2.2 BlueHDi występująca w 3 poziomach mocy – 120 KM, 140 KM i 180 KM łączona z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Dla wersji silnikowych o mocy 140 KM i 180 KM dostępna jest całkowicie nowa, automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów.

Elektryczny silnik o mocy 90 kW / 122 KM, zastąpiono elektrycznym zespołem napędowym o mocy 200 kW (270 KM) i momencie obrotowym znacząco zwiększonym z 260 do 400 Nm. Ponadto akumulatory trakcyjne o pojemności 37 i 70 kWh zostały zastąpione jednym o pojemności 110 kWh. Zasięg elektrycznego furgonu wynosi teraz 420 km. Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 11 kW.

Auta są dostępne w bardzo licznych konfiguracjach pozwalających spełnić wszelkie potrzeby użytkowników biznesowych. Budowane na bazie dwóch rozstawów osi (3,45 m i 4,04 m) oferowane są jako nieprzeszklone furgony w trzech długościach (L2, L3 i L4), co daje łącznie 6 konfiguracji o użytecznej pojemności przestrzeni ładunkowej od 10 do 17 m3. Służący jako baza do specyficznych zabudów rozstaw osi 4,04 m jest również dostępny w wersji podwozie z pojedynczą kabiną L3 lub L4 oraz podwozie z podwójną kabiną L3 lub L4.

 

Wydajniejszy napęd elektryczny

Stellantis jest na europejskim rynku niekwestionowanym liderem pojazdów użytkowych z bezemisyjnym napędem, oferując zarówno opcje napędu elektrycznego, jak i ogniw paliwowych. Teraz odnowiona gama pojazdów użytkowych wnosi ze sobą drugą generację bezemisyjnych technologii, w tym własne systemy akumulatorów, które zapewniają większy zasięg bez uszczerbku w zakresie możliwości.

Druga generacja napędu elektrycznego zapewnia nowym kompaktowym samochodom dostawczym zasięg do 330 kilometrów. W nowych średniej wielkości samochodach dostawczych z napędem elektrycznym akumulatory oferują 50 lub 75 kWh energii i do 350 km zasięgu. W segmencie dużych samochodów dostawczych akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia najlepszy w tej klasie zasięg do 420 km. Oprócz tego, szybkie ładowanie prądem o mocy 150 kW sprawi, że akumulator dużego samochodu dostawczego osiągnie poziom od 0 do 80 proc. w czasie krótszym niż godzina.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych

Udoskonalenia te pozytywnie wpływają również na pozycję Stellantis jako lidera w dziedzinie bezemisyjnych technologii wodorowych ogniw paliwowych. Druga generacja wodorowych ogniw paliwowych w średniej wielkości samochodach dostawczych, która zostanie wprowadzona na rynek w połowie 2024 roku, będzie wykorzystywała wyjątkowy system średniej mocy opracowany przez Stellantis i zapewni zasięg do 400 km. W 2024 roku, napęd wodorowy z ogniwami paliwowymi zostanie rozszerzony na duże samochody dostawcze dzięki wykorzystaniu architektury o średniej mocy, oferując zasięg do 500 km i czas tankowania wodoru wynoszący pięć minut.

Zobacz wideo Fiat Ducato został odnaleziony po kilkunastu godzinach od zgłoszonej kradzieży
Więcej o:
Copyright © Agora SA