Od najmniejszych vanów, po największe furgony. Stellantis odświeżył jednocześnie wszystkie swoje samochody dostawcze, występujące pod różnymi markami. Auta otrzymały poprawioną stylistykę, zmodernizowane wnętrza i aktualizacje z zakresu bezpieczeństwa, multimediów i łączności. Do najważniejszych elementów należą nowe, bezprzewodowe systemy informacyjno-rozrywkowe kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto z kolorowymi wyświetlaczami o przekątnej do 10 cali. Nowością jest też stała komunikacja umożliwiająca np. zdalne aktualizacje, a także 18 systemów wsparcia kierowcy. System e-PTO w autach elektrycznych, pozwala zasilać zewnętrzne urządzenia prądem z akumulatora trakcyjnego. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.
Wnętrza tych samochodów przeprojektowano pod względem ergonomii. Poprawiona została również jakość wykończenia. Auta odznaczają się modularnością i ładownością. Oparcie środkowego siedzenia można złożyć, by przekształcić je w stolik do pisania, a siedzenie boczne daje się złożyć do położenia umożliwiającego przewóz długich ładunków. We wszystkich wersjach silnikowych auta są dostępne w konfiguracji 2- lub 3-miejscowej i w dwóch długościach: M o długości 4,40 m i L o długości 4,75 m. Pojemność użyteczna wynosi do 4,4 m3, a ładowność 1 tonę (780 kg w wersji elektrycznej). Dostępna będzie również wersja z przedłużoną kabiną.
Oferta silników spalinowych obejmuje silnik benzynowy PureTech o mocy 110 KM oraz silniki wysokoprężne BlueHDi o mocy 100 KM i 130 KM. Natomiast wersja w pełni elektryczna jest nadal oferowana z silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) i 270 Nm, zasilanym z nowego akumulatora o pojemności 50 kWh. Zasięg zwiększył się do 330 km w trybie zeroemisyjnym. Standard zawiera ładowarkę pokładową o mocy 7,4 kW lub dostępną w opcji ładowarkę prądu trójfazowego o mocy 11 kW.
Średnie vany nadają się do wszelkich zastosowań i dysponują obszerną przestrzenią ładunkową o pojemności do 6,6 m3 i ładowności do 1275 kg. Ze swymi kompaktowymi wymiarami – średnicą zawracania wynoszącą 12,4 m i wysokością 1,90 m – oraz dzięki wydajnym silnikom, modele te świetnie radzą sobie zarówno w mieście, jak i w trasach. Auta występują w dwóch długościach, M – 4,98 m i L – 5,33 m, a także w kilku różnych zabudowach: furgon, przedłużona kabina z 5 lub 6 miejscami, platforma z kabiną lub pojazd 9-miejscowy.
Silniki wysokoprężne BlueHDi osiągają różne moce: 120 KM lub 145 KM współpracują z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Wersja o mocy 180 KM współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów (oferowaną również z silnikiem BlueHDi o mocy 145 KM). Odmiany elektryczne wykorzystują w napędzie silnik o mocy 100 kW (136 KM), czerpiący energią akumulatora trakcyjnego występującego w dwóch wersjach. Pierwszy o pojemności 50 kWh pozwala na zasięg 224 km, a drugi o pojemności 75 kWh dysponuje zasięgiem do 350 km (więcej o 20 km w zestawieniu z poprzednikiem).
Duże samochody dostawcze napędza jednostka 2.2 BlueHDi występująca w 3 poziomach mocy – 120 KM, 140 KM i 180 KM łączona z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Dla wersji silnikowych o mocy 140 KM i 180 KM dostępna jest całkowicie nowa, automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów.
Elektryczny silnik o mocy 90 kW / 122 KM, zastąpiono elektrycznym zespołem napędowym o mocy 200 kW (270 KM) i momencie obrotowym znacząco zwiększonym z 260 do 400 Nm. Ponadto akumulatory trakcyjne o pojemności 37 i 70 kWh zostały zastąpione jednym o pojemności 110 kWh. Zasięg elektrycznego furgonu wynosi teraz 420 km. Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 11 kW.
Auta są dostępne w bardzo licznych konfiguracjach pozwalających spełnić wszelkie potrzeby użytkowników biznesowych. Budowane na bazie dwóch rozstawów osi (3,45 m i 4,04 m) oferowane są jako nieprzeszklone furgony w trzech długościach (L2, L3 i L4), co daje łącznie 6 konfiguracji o użytecznej pojemności przestrzeni ładunkowej od 10 do 17 m3. Służący jako baza do specyficznych zabudów rozstaw osi 4,04 m jest również dostępny w wersji podwozie z pojedynczą kabiną L3 lub L4 oraz podwozie z podwójną kabiną L3 lub L4.
Stellantis jest na europejskim rynku niekwestionowanym liderem pojazdów użytkowych z bezemisyjnym napędem, oferując zarówno opcje napędu elektrycznego, jak i ogniw paliwowych. Teraz odnowiona gama pojazdów użytkowych wnosi ze sobą drugą generację bezemisyjnych technologii, w tym własne systemy akumulatorów, które zapewniają większy zasięg bez uszczerbku w zakresie możliwości.
Druga generacja napędu elektrycznego zapewnia nowym kompaktowym samochodom dostawczym zasięg do 330 kilometrów. W nowych średniej wielkości samochodach dostawczych z napędem elektrycznym akumulatory oferują 50 lub 75 kWh energii i do 350 km zasięgu. W segmencie dużych samochodów dostawczych akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia najlepszy w tej klasie zasięg do 420 km. Oprócz tego, szybkie ładowanie prądem o mocy 150 kW sprawi, że akumulator dużego samochodu dostawczego osiągnie poziom od 0 do 80 proc. w czasie krótszym niż godzina.
Udoskonalenia te pozytywnie wpływają również na pozycję Stellantis jako lidera w dziedzinie bezemisyjnych technologii wodorowych ogniw paliwowych. Druga generacja wodorowych ogniw paliwowych w średniej wielkości samochodach dostawczych, która zostanie wprowadzona na rynek w połowie 2024 roku, będzie wykorzystywała wyjątkowy system średniej mocy opracowany przez Stellantis i zapewni zasięg do 400 km. W 2024 roku, napęd wodorowy z ogniwami paliwowymi zostanie rozszerzony na duże samochody dostawcze dzięki wykorzystaniu architektury o średniej mocy, oferując zasięg do 500 km i czas tankowania wodoru wynoszący pięć minut.