Dostawcze Fordy na wodór. Testy nowego rodzaju paliwa już trwają

Ford ogłosił trzyletnie testy dostawczego modelu E-Transit zasilanego ogniwami wodorowymi. Dzięki prowadzonym badaniom mają zostać określone m.in. korzyści dla flot, polegające na szybszym tankowaniu i wydłużeniu zasięgu pojazdów zeroemisyjnych.

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem. Proces syntezy jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko. Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku zademonstrował po raz pierwszy model E-Transita z ogniwami paliwowymi. 

Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów E-Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.

Prototypowe Fordy E-Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.

W samochodach dostawczych kluczowy jest zasięg

Testowane E-Transity zasilane ogniwami wodorowymi pomogą ustalić, czy technologia ta może pomóc w uzyskaniu większego zasięgu bezemisyjnej jazdy. Zasięg jest kluczowy w przypadku klientów intensywnie eksploatujących elektryczne samochody dostawcze na długich dystansach, z maksymalnym obciążeniem, z dodatkowymi urządzeniami konwersji (jak np. agregaty chłodnicze) i przy ograniczonych możliwościach ładowania w czasie pracy zmianowej. Więcej o samochodach użytkowych piszemy na Gazeta.pl.

Konsorcjum Forda, składające się z sześciu liderów skupionych wokół technologii motoryzacyjnych i partnerów z branży flotowej, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (APC), pomoże również doprecyzować wymagania dotyczące dodatkowej infrastruktury, pozwalającej na tankowanie wodoru.

Ford uważa, że ogniwa paliwowe mogą mieć zastosowanie w jego największych, najcięższych samochodach dostawczych, które zyskają atut bezemisyjności. Ogniwa mogą jednocześnie zaspokoić wysokie dzienne zapotrzebowanie na energię naszych klientów

- powiedział Tim Slatter, prezes Forda w Wielkiej Brytanii.

Ford Pro – dział firmy odpowiadający za sektor pojazdów użytkowych i usług – wykorzysta program pilotażowy do rozszerzenia swojego potencjału w dziedzinie konwersji pojazdów. Projekt może liczyć na wsparcie inżynierów z zakładów Forda w Dagenham, a także specjalistów z pobliskiego Centrum E-Transita w Dunton, z hrabstwa Essex w Wielkiej Brytanii.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.