Luksusowa niemiecka marka w imperium Volkswagen Group łączy siły z SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), chińskim państwowym koncernem motoryzacyjnym, z siedzibą w Szanghaju. Audi uruchomiło nową firmę samochodową w Państwie Środka, o nieskomplikowanej nazwie AUDI, która jednocześnie jest też logotypem. Taki zabieg ma pozwolić na uniknięcie nieporozumień - AUDI zapisywane wielkimi literami i bez czterech pierścieni, to nowa marka powstała z myślą o chińskim rynku motoryzacyjnym.
Podczas gdy niemiecka firma Audi nie zrezygnuje jeszcze przez wiele lat z silników spalinowych, firma zarejestrowana w Chinach, której nazwa będzie wyświetlana wielkimi literami jako firmowe logo, będzie tworzyć wyłącznie auta elektryczne. Z przekazanych informacji wynika, że samochody AUDI będą sprzedawane tylko w Chinach, a pierwsza fala produktów będzie obejmować modele średniej i dużej wielkości. Wprowadzenie pierwszych aut produkcyjnych zaplanowano na połowę 2025 roku.
AUDI przedstawiło już pierwszy pojazd koncepcyjny. Widać po nim, że auta tej marki będą wyglądać kompletnie inaczej niż modele globalne. Studyjny pojazd zaprezentowany w Szanghaju w niczym nie przypomina żadnego elektrycznego Audi obecnego aktualnie w portfolio. Gdyby nie cztery duże litery AUDI, nie udałoby się zidentyfikować tego konceptu, jako dzieła uznanej niemieckiej firmy.
Futurystycznie wyglądające AUDI E opracowali wspólnie eksperci z Niemiec i Chin. Producent nadwozie określa jako Sportback. Sylwetka ma płaską, wydłużoną linię dachu, a design jest minimalistyczny i wygłodzony. Z tyłu i z przodu charakterystyczna czarna pętla obejmuje wszystkie elementy funkcjonalne. Lampy, czujniki i elementy aerodynamiczne są połączone w jeden centralny obszar. Samochód ma długość 4870 mm, szerokość 1990 mm i wysokość 1460 mm, a jego rozstaw osi mierzy 2950 mm.
Za bazę posłużyła nowa podstawa o nazwie Advanced Digitized Platform z architekturą 800 V. Korzystając z superszybkiego ładowania, na uzyskanie zasięgu 370 km wystarczy podłączyć pojazd do ładowarki na zaledwie 10 minut. Do napędu wykorzystano dwa silniki elektryczne, umieszczone na przedniej i tylnej osi, które zapewniają łączną moc wyjściową 570 kW (775 KM) i 800 Nm. Napęd na cztery koła umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy. Akumulator o mocy 100 kWh umożliwia zasięg 700 km mierzony zgodnie z CLTC po pełnym naładowaniu.
Wnętrze AUDI E jest przestronne i zdigitalizowane. Zakrzywiony wyświetlacz dotykowy 4K przeprowadzono od słupka do słupka. Z wyświetlaczem tym zintegrowane są cyfrowe lusterka zewnętrzne. Drzwi łączą oświetlone drewno i mikrofibrę w trójwymiarowym projekcie lamelowym.
Koncepcja pojazdu przyjęła specyficzne dla Chin i wysoce innowacyjne funkcje wspomagania kierowcy. Oferują one relaksujące i jednocześnie bezpieczne wrażenia z jazdy – czy to na autostradach, w gęstym ruchu miejskim, czy nawet podczas korzystania z automatycznego parkowania. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.