Konstrukcyjna wada chińskiego auta elektrycznego. "Niemcy szybko reagują"

O chińskiej motoryzacji słyszeliśmy już wiele. Tym razem wieści nie są niestety łaskawe, bo jeden tamtejszych elektryków może emitować iskry podczas ładowania. Producent zarzeka się, że codzienna eksploatacja pojazdu jest bezpieczna, ale w pocie czoła pracuje nad rozwiązaniem.

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Niemiecki automobilklub — ADAC ostrzega użytkowników elektrycznego kompakta Ora Funky Cat przed przykrymi konsekwencjami. Może dojść do pojawienia się iskier w przypadku nieprawidłowego obsługiwania wtyczki ładowania. Dobrze wiemy, do czego może to doprowadzić... 

Zobacz wideo Zmienia się świat motoryzacji, zmienia się podróżowanie - pojechaliśmy elektrykiem na Bornholm

Auto od 3 miesięcy dostępne jest na niemieckim rynku. Dość szybko ADAC wykrył wadę fabryczną. Eksperci drugiego największego klubu motoryzacyjnego na świecie ostrzegają przed zagrożeniem dla życia

Niebezpieczeństwo dotyczy gniazda ładowania. Zgodnie z niemieckim rozporządzeniem, przy podłączeniu do niego wtyczki od kabla przesyłającego prąd, wtyczka zamyka się samoczynnie. W przypadku przerwania połączenia, proces przesyłu energii natychmiast zostaje przerwany. Użytkownik ma zyskać gwarancję bezpiecznego przeprowadzenia procesu.

Ładowarka do samochodów elektrycznych, Rzeszów, 21 czerwca 2023 r.
Ładowarka do samochodów elektrycznych, Rzeszów, 21 czerwca 2023 r. Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Wyborcza.pl

Problem z ładowaniem Ora Funky Cat. Zawodzi ten mały szczegół

W przypadku auta chińskiego producenta przesył energii następuje z opóźnieniem. Oznacza to, że gdy odłączymy wtyczkę wraz z kablem, prąd może jeszcze przez chwilę płynąć. W przypadku mniejszych urządzeń jak smartfon czy laptop nie jest to problem, ale przy znacznie większym aucie można natrafić na wydzielanie się smrodu spalenizny, czy wspomnianych już iskier.

Styki we wtyczce i gnieździe ładowania mają skłonność do zużycia. Wówczas możliwe jest nagrzanie powierzchni styku. ADAC zwrócił się do firmy Ora z zapytaniem o braki techniczne. Powiadomił jednocześnie Federalny Urząd Transportu Drogowego.

Ora Funky Cat
Ora Funky Cat fot. GWM Ora, materiały producenta

Znamy stanowisko marki. Nie bagatelizuje problemu

Ora odpowiedziała na skargę niemieckiego automobilklubu, składając skrupulatne wyjaśnienia. Choć opisane zjawisko nie zostało im zgłoszone przez choćby jednego z ponad 68 tys. użytkowników auta, to zamierza dołożyć wszelkich starań w wyeliminowaniu potencjalnego zagrożenia. Właściciel marki -Great Wall Motors już pracuje nad aktualizacją oprogramowania. Już wkrótce ma ono zapewnić wyłączenie napięcia podczas ładowania prądem naprzemiennym w trakcie odblokowywania.

Właściciele pojazdu, póki co otrzymali taki komunikat:

Użytkownicy Funky Cata nadal mogą z niego korzystać, ale zalecamy ręczne zakończenie procesu ładowania AC za pomocą wtyczki typu 2, zanim wtyczka zostanie wyjęta
Ora Funky Cat
Ora Funky Cat fot. GWM Ora, materiały producenta

W gwoli wyjaśnienia, zjawisko pojawienia się iskier nie wystąpi w przypadku szybkiego ładowania prądem stałym lub awaryjnym gniazdem typu Schuko. Zgodnie z zaleceniami, ładowanie zostaje natychmiast przerwane po uruchomieniu pojazdu.

Źródła: Autobild.de, gwm-ora.eu

Więcej o: