Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Niemiecki automobilklub — ADAC ostrzega użytkowników elektrycznego kompakta Ora Funky Cat przed przykrymi konsekwencjami. Może dojść do pojawienia się iskier w przypadku nieprawidłowego obsługiwania wtyczki ładowania. Dobrze wiemy, do czego może to doprowadzić...
Auto od 3 miesięcy dostępne jest na niemieckim rynku. Dość szybko ADAC wykrył wadę fabryczną. Eksperci drugiego największego klubu motoryzacyjnego na świecie ostrzegają przed zagrożeniem dla życia.
Niebezpieczeństwo dotyczy gniazda ładowania. Zgodnie z niemieckim rozporządzeniem, przy podłączeniu do niego wtyczki od kabla przesyłającego prąd, wtyczka zamyka się samoczynnie. W przypadku przerwania połączenia, proces przesyłu energii natychmiast zostaje przerwany. Użytkownik ma zyskać gwarancję bezpiecznego przeprowadzenia procesu.
W przypadku auta chińskiego producenta przesył energii następuje z opóźnieniem. Oznacza to, że gdy odłączymy wtyczkę wraz z kablem, prąd może jeszcze przez chwilę płynąć. W przypadku mniejszych urządzeń jak smartfon czy laptop nie jest to problem, ale przy znacznie większym aucie można natrafić na wydzielanie się smrodu spalenizny, czy wspomnianych już iskier.
Styki we wtyczce i gnieździe ładowania mają skłonność do zużycia. Wówczas możliwe jest nagrzanie powierzchni styku. ADAC zwrócił się do firmy Ora z zapytaniem o braki techniczne. Powiadomił jednocześnie Federalny Urząd Transportu Drogowego.
Ora odpowiedziała na skargę niemieckiego automobilklubu, składając skrupulatne wyjaśnienia. Choć opisane zjawisko nie zostało im zgłoszone przez choćby jednego z ponad 68 tys. użytkowników auta, to zamierza dołożyć wszelkich starań w wyeliminowaniu potencjalnego zagrożenia. Właściciel marki -Great Wall Motors już pracuje nad aktualizacją oprogramowania. Już wkrótce ma ono zapewnić wyłączenie napięcia podczas ładowania prądem naprzemiennym w trakcie odblokowywania.
Właściciele pojazdu, póki co otrzymali taki komunikat:
Użytkownicy Funky Cata nadal mogą z niego korzystać, ale zalecamy ręczne zakończenie procesu ładowania AC za pomocą wtyczki typu 2, zanim wtyczka zostanie wyjęta
W gwoli wyjaśnienia, zjawisko pojawienia się iskier nie wystąpi w przypadku szybkiego ładowania prądem stałym lub awaryjnym gniazdem typu Schuko. Zgodnie z zaleceniami, ładowanie zostaje natychmiast przerwane po uruchomieniu pojazdu.
Źródła: Autobild.de, gwm-ora.eu