Niepodzielnie panującym królem motocykli adventure, ADV, albo jak ją nazywa BMW "turystyczne enduro" jest BMW R 1250 GS — najlepiej sprzedający się motocykl w Niemczech i jeden z najpopularniejszych motocykli świata. Wciąż czekamy na premierę jego nowej wersji R 1300 GS, ale to nie znaczy, że należy bagatelizować klasę średnią. Dla większości klientów to może być lepszy, a na pewno będzie tańszy wybór.
Więcej informacji o nowych motocyklach znajdziesz na stronie Gazeta.pl
W przypadkach wszystkich trzech nowych modeli można mówić o głębokiej modernizacji istniejących konstrukcji. Pojemność dwucylindrowego silnika rzędowego wzrosła z 853 cm3 do 895 cm3, a moc we wszystkich modelach wzrosła o 10 KM. W dwóch wersjach F 900 GS wynosi teraz 105 KM (w poprzednich F 850 GS - 95 KM). Dzięki kolejności zapłonu 270/450 stopni nowe motocykle będą miały bardziej atrakcyjny dźwięk i lepszy przebieg krzywej momentu obrotowego. Najtańszy model przeznaczony zdaniem BMW dla początkujących użytkowników F 800 GS może się pochwalić mocą 87 KM (F 750 GS - 77 KM).
Poza tym wzrosły możliwości terenowe wszystkich modeli i poziom wyposażenia, a w przypadku F 900 GS zauważalnie, bo aż 14 kg spadła masa własna. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki zastosowaniu plastikowego zbiornika paliwa o poj. 14,5 l, który jest aż o 4,5 kg lżejszy niż poprzednio. Seryjnym wyposażeniem są dwa tryby jazdy (Rain i Road), a za dopłatą można je wyposażyć w wersję "Pro" elektroniki, co pozwala na dodatkowe tryby jazdy. Seryjny jest działający poprawnie na zakrętach ABS w wersji Pro, dynamiczne światło stopu i dynamiczna kontrola trakcji DTC.
Do modeli F 900 GS za dopłatą będzie dostępy pakiet Enduro Pro, który wprowadza lepsze zawieszenie z pełną regulacją, regulowaną podniesioną kierownicę i wytrzymały łańcuch M Endurance. Dodatkowo do wszystkich modeli można dokupić amortyzatory Dynamic ESA z elektroniczną regulacją, układ dynamicznego sterowania hamulcami DBC i optymalizacji przyczepności w czasie hamowania silnikiem (MSR).
Ergonomia, a w szczególności pozycja za kierownicą w modelach BMW F 900 GS została przeprojektowana z myślą o jeździe off-road. Wszystkie trzy nowe modele są wyposażone w regulowaną dźwignię zmiany biegów oraz LED-owe oświetlenie, które w F 900 GS ma być znacznie mocniejsze, niż w poprzednikach. Standardowym wyposażeniem jest czytelny ekran główny TFT o przekątnej 6,5 cala. To ważne w przypadku modelu F 800 GS, bo jego poprzednik miał analogowe wskaźniki. BMW F 900 GS dodatkowo ma fabryczny tłumik Akrapovic, który obniża jego masę.
Nowe modele BMW klasy adventure mają w ofercie marki z Berlina wypełniać ważną lukę w klasie średniej, która ostatnio stała się bardzo konkurencyjna, bo pojawiło się w niej wiele nowych, udanych modeli. BMW F 800 GS jest polecane dla mniej wprawionych albo szukających tańszego motocykla kierowców, model F 900 GS będzie najbardziej sportowo prowadzącym się GS-em, a wersja F 900 GS Adventure ma być przeznaczona na najdalsze wyprawy. Polskie ceny BMW F 800 GS zaczynają się od 50 900 zł, a w przypadku modeli F 900 GS trzeba sięgnąć do portfela głębiej. Cennik BMW F 900 GS rozpoczyna kwota 61 900 zł, a najdroższe BMW F 900 GS Adventure kosztuje co najmniej 66 900 zł. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.