Nowe BMW R 12 nineT. Miłośnicy motocykli retro oszaleją na jego punkcie, ale co z neo?

BMW R NineT to jeden z najmodniejszych motocykli na rynku. Ludzie uwielbiają jego osiągi oraz unikalny styl neoretro. Oddział BMW Motorrad właśnie zaprezentował jego następcę. Jest bardziej retro niż neo.

Ubiegły rok był dla firmy BMW Motorrad znakomity. W 2023 r. sprzedała ponad 200 tys. jednośladów, czyli najwięcej w historii. Bestselerami były przede wszystkim: potężny model klasy adventure: BMW R 1250 GS, sportowe motocykle z litrowym silnikiem: BMW S 1000 R, S 1000 RR, S 1000 XR i M 1000 R oraz nieduże motocykle BMW G 310 R i G 310 GS. Mam jednak wrażenie, że wyniki sprzedaży podbija również efektowny model R NineT, który w kilku wersjach podbił serca przede wszystkim bogatych mieszkańców miast. Motocykle w stylu neoretro i scrambler cieszą się dużym powodzeniem w metropoliach, a BMW dodało do tego świetny wygląd, dobre własności jezdne i osiągi wyjątkowego silnika bokser chłodzonego powietrzem/olejem.

Więcej wiadomości na temat nowych motocykli przeczytasz na stronie Gazeta.pl

Wkrótce R NineT po dekadzie zejdzie ze sceny, bo właśnie pojawił się jego następca: BMW R 12 NineT. Czerpie sporo z poprzednika, ale ma być pod każdym względem od niego lepszy. Przede wszystkim zmienił się nieco jego styl. Teraz zamiast nowocześnie wyglądającej maszyny nawiązującej do starych konstrukcji, widzimy raczej prawdziwą maszynę w stylu retro, ale pełną nowoczesnych rozwiązań technicznych.

 

BMW R 12 NineT. Pierwsza część nowej nazwy oznacza pojemność. Druga, tradycję

Przy okazji firma ujednoliciła nazewnictwo całej gamy. Nowa nazwa może wyglądać dziwnie, ale symbol "R 12" oznacza pojemność, która w przybliżeniu wynosi 1,2 litra (w przypadku poprzednika 1170 cm3). Drugi człon "NineT" może wprowadzać zamieszanie, ale to po prostu ukłon w stronę kultowego modelu R 90 S z lat 70. Nawiasem mówiąc, proszę o wersję R 12 Ninety S z taką owiewką jak w tym klasyku.

Dwucylindrowy motor nowego modelu o przeciwsobnym układzie tłoków nie został znacznie zmieniony, na nowo zaprojektowano kolektor dolotowy i układ wydechowy z podwójnym tłumikiem końcowym. Silnik R NineT oferował budzącą w tej klasie szacunek moc 109 KM. Tym razem powinno być podobnie, chociaż producent na razie nie zdradził dokładnych danych technicznych.

BMW R 12 NineTBMW R 12 NineT fot. BMW/Joerg Kuenste

Zakres personalizacji nowego motocykle BMW R 12 NineT ma być bardzo szeroki

Na pewno są dostępne różne tryby jazdy, bo możliwość ich wyboru widać na ekranikach LED zgrabnie wkomponowanych w okrągłe podwójne wskaźniki. Również oświetlenie zewnętrzne motocykla jest diodowe. Poza wyglądem bardziej w stylu retro zmieniły się przede wszystkim dwie cechy: stalowa rurowa rama przestrzenna z przodu z przykręcaną ramą tylną została przeprojektowana, a zakres fabrycznej modyfikacji nowego motocykla ma być jeszcze większy.

R NineT można kupić w pięciu różnych wersjach oraz wyposażyć w unikalne akcesoria. Być może każdy właściciel nowego modelu R 12 NineT będzie mógł stworzyć unikalną wersję swojego motocykla, dowolnie wybierając elementy do tej pory dostępne w skompletowanych przez producenta wersjach. Za jakiś czas się tego dowiemy tak, samo jak, czy nowy zbiornik modelu R 12 NineT został zaopatrzony we wskaźnik poziomu paliwa. Słusznie domaga się tego wielu użytkowników obecnego R NineT.

BMW R 12 NineT. Szczegóły i ceny poznamy w drugiej połowie 2023 roku

Są jednak ważniejsze rzeczy, takie jak wyjątkowy styl i pewność jazdy. Jedno i drugie powinny zapewnić: nisko położony środek ciężkości, układ jezdny z regulowanym widelcem o konstrukcji upside-down, tylnym zawieszeniem Paralever z asymetrycznym wahaczem oraz ukrytym za nim wałkiem kardana przenoszącym napęd. Te wszystkie elementy nie zostały wyraźnie zmienione. Hamulce Brembo z przewodami w stalowym oplocie i 4-tłoczkowymi radialnym zaciskami monoblok też wyglądają podobnie.

Poza tym klienci na motocykle tej kategorii zwykle nie porównują technicznych szczegółów. Liczy się styl i ogólna przyjemność z jazdy, która w przypadku R 12 NineT pewnie okaże się duża. Dopiero jesienią 2023 r. przekonamy się, ile przyjdzie za nią zapłacić, ale to będą drogie motocykle. Ceny poprzedniego modelu R NineT zaczynają się od około 62 tys., zł, a kończyły na ponad 97 tys. zł za limitowaną wersję przygotowaną z okazji 100 lat BMW Motorrad i to zanim się zacznie dodawać opcje. Najważniejsze jednak, czy stylistyka nowego BMW R 12 NineT przypadnie fanom marki do gustu. Ja uwielbiam nowoczesno-klasyczny wygląd R NineT, ale może przyzwyczaję się również do bardziej stylowego następcy tego modelu. W materiale zostały wykorzystane zdjęcia producenta.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.