Prawie 500 motocykli BMW dla polskiej policji. To największy zakup w historii

W 2022 r. Komenda Główna Policji podjęła decyzję o zakupie 478 egzemplarzy motocykli BMW R 1250 RT. Funkcjonariusze drogówki już mają wszystkie sztuki. Wybór modelu nie jest przypadkowy.

Nigdy wcześniej polska policja nie zamówiła tak dużej liczby pojazdów. To największy zakup w jej historii. Pod koniec 2022 r. do służby trafiły ostatnie zamówione motocykle wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Nowoczesne maszyny dostarczyło BMW Motorrad Polska oraz dealer motocykli tej marki BMW Motorrad Zdunek. Więcej informacji na temat jednośladów znajdziesz na stronie Gazeta.pl.

Zobacz wideo W Studiu Biznes red. nacz. Moto.pl Tomasz Korniejew rozmawia z Jackiem Pawlakiem, prezesem Toyota Central Europe

25 z 478 sztuk trafiło do Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, w którym funkcjonariusze będą trenować jazdę na szybkich i ciężkich motocyklach, tak aby później była bezpieczna. Oprócz jednośladów zostało dostarczone też wyposażenie niezbędne do jazdy: kaski i radiostacje. Policja czeka jeszcze tylko na kombinezony.

Wybór marki oraz modelu nie jest przypadkowy. BMW R 1250 RT to jeden z dwóch modeli motocykli (oprócz Harleya-Davidsona Road King/Electra Glide) kupowanych przez amerykańską policję. BMW od wielu lat dostarcza jednoślady policjantom w USA, co zaowocowało uruchomieniem specjalnej produkcji na potrzeby służb. Dzięki temu firma z Berlina nie musi przerabiać swoich motocykli, bo już z fabryki wyjeżdżają w odpowiedniej specyfikacji.

Właśnie dlatego BMW R 1250 RT, a wcześniej poprzednie modele tej serii, zamawiają komendy policji na całym świecie, a BMW stało się największych producentem takich jednośladów na świecie. W 2008 r. niemiecki producent chwalił się, że w policyjnym użytkowaniu jest co najmniej 100 tys. ich maszyn w 150 różnych krajach.

Policyjne motocykle BMW R 1250 RTPolicyjne motocykle BMW R 1250 RT fot. BMW/BOZECKI ANDRZEJ

BMW Motorrad dostarcza najwięcej policyjnych motocykli na świecie

Nic dziwnego, bo BMW R 1250 RT to sprzęt, który doskonale nadaje się do takiej służby. Jest duży i ciężki (waży prawie 280 kg w cywilnej wersji), więc montaż dodatkowego wyposażenia nie zmienia znacząco rozkładu masy, a niski środek ciężkości silnika typu bokser dba o stabilność przy dużych prędkościach i manewrowość przy niskich. Dobrym prowadzeniem i tłumieniem nierówności zajmuje się opatentowane zawieszenie BMW Paralever i Telelever.

Dwucylindrowy motor BMW R 1250 RT o przeciwsobnym układzie tłoków ma poj. 1254 cm3 oraz rozwija moc 136 KM. To pozwala na rozpędzenie się do setki w 3,4 s oraz osiągnięcie prędkości ponad 200 km/h. Dlatego, jeśli zatrzymuje was policjant na takim jednośladzie, nawet nie próbujcie uciekać. Po pierwsze i tak nie dacie rady, a po drugie w ten sposób narażacie życie funkcjonariusza drogówki.

A jeśli chcecie zobaczyć, jak się jeździ amerykańskimi policyjnymi motocyklami zbliżonymi do polskich BMW R 1250 RT, zobaczcie, jak to robią dziennikarze z portalu Revzilla, którzy kupili dwie takie maszyny z "demobilu" i postanowili sprawdzić, czy to trudne zadanie. Oni byli bardzo zdziwieni i wy również będziecie po obejrzeniu poniższego wideo.

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.