Jakiej długości może być motocykl? Ile może ważyć? Zaskakujące przepisy

Przepisy są bardziej szczegółowe, niż mogłoby się wydawać. Wiedzieliście bowiem, że są w stanie regulować nawet takie kwestie, jak długość czy wagę motocykla? Oto co powinniście wiedzieć w tym temacie.

Więcej porad związanych z przepisami i wymogami technicznymi stawianymi przed pojazdami publikujemy w serwisie Gazeta.pl.

Pytania zadane w tytule tego materiału mogą się wydawać abstrakcyjne. W rzeczywistości jednak abstrakcyjne nie są. I nie jest to kwestia przepisów dotyczących prawa o ruchu drogowym czy ustawy o kierujących pojazdami. Tak szczegółowe są zapisy europejskiej homologacji, a konkretnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.

Zobacz wideo "Mamy go – Brawo ty!" – policyjny pościg za motocyklistą po narkotykach w oku kamery

Ile długości może mieć motocykl?

Powyższe przepisy na pierwszy ogień wzięły wymiary motocykla. Jego długość nie może przekraczać 4 metrów. I wartość ta dotyczy zarówno samego motocykla, jak i zespołu pojazdów złożonego z motocykla z przyczepą. Maksymalna wysokość jednośladu jest określona na 2,5 metra, podczas gdy jego szerokość nie powinna przekraczać 2 metrów.

Ile może ważyć motocykl?

W przypadku wagi motocykla, europejscy włodarze byli nieco bardziej powściągliwi. Wskazali przede wszystkim, że "dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta". Poza tym w przypadku pojazdów trójkołowych i motocykli nie może przekraczać 1000 kg. Przy czym do wartości tej nie należy wliczać masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym. Dodatkowo europejskie normy określają masę przyczepy. Ta nie może przekroczyć 50 proc. masy pojazdu nieobciążonego.

Parada motocykli na Pol'and'RockuZbyt głośny tłumik w motocyklu. Co grozi za przekroczenie norm hałasu?

Polskie przepisy mówią o mocy i pojemności silnika

Na koniec ciekawostka. Zdaje się że polscy legislatorzy nieco pozazdrościli europejskim. I tak zdaje się powstało obwieszenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co stwierdza ten akt prawny? Wskazuje minimalną masę i pojemność silnika w przypadku motocykli poszczególnych kategorii. I tak:

  • motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A powinien posiadać masę własną przekraczającą 175 kg oraz być wyposażony w silnik spalinowy o mocy wynoszącej co najmniej 50 kW i pojemności skokowej co najmniej 595 cm3 albo silnik elektryczny o mocy wynoszącej co najmniej 50 kW (stosunek mocy do masy to maksymalnie 0,25 kW/kg),
  • motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A2 powinien być wyposażony w silnik spalinowy o mocy wynoszącej od 20 do 35 kW i pojemności skokowej co najmniej 395 cm3 (stosunek mocy do masy to maksymalnie 0,2 kW/kg) albo silnik elektryczny o mocy wynoszącej od 20 do 35 kW (stosunek mocy do masy to maksymalnie 0,15 kW/kg),
  • motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A1 powinien być wyposażony w silnik spalinowy o mocy maksymalnej 11 kW i pojemności skokowej wynoszącej od 115 do 125 cm3 (stosunek mocy do masy to maksymalnie 0,1 kW/kg) albo silnik elektryczny o mocy maksymalnej do 11 kW (stosunek mocy do masy to maksymalnie 0,08 kW/kg).
Więcej o: