Więcej porad związanych z przepisami i wymogami technicznymi stawianymi przed pojazdami publikujemy w serwisie Gazeta.pl.
Pytania zadane w tytule tego materiału mogą się wydawać abstrakcyjne. W rzeczywistości jednak abstrakcyjne nie są. I nie jest to kwestia przepisów dotyczących prawa o ruchu drogowym czy ustawy o kierujących pojazdami. Tak szczegółowe są zapisy europejskiej homologacji, a konkretnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.
Powyższe przepisy na pierwszy ogień wzięły wymiary motocykla. Jego długość nie może przekraczać 4 metrów. I wartość ta dotyczy zarówno samego motocykla, jak i zespołu pojazdów złożonego z motocykla z przyczepą. Maksymalna wysokość jednośladu jest określona na 2,5 metra, podczas gdy jego szerokość nie powinna przekraczać 2 metrów.
W przypadku wagi motocykla, europejscy włodarze byli nieco bardziej powściągliwi. Wskazali przede wszystkim, że "dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta". Poza tym w przypadku pojazdów trójkołowych i motocykli nie może przekraczać 1000 kg. Przy czym do wartości tej nie należy wliczać masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym. Dodatkowo europejskie normy określają masę przyczepy. Ta nie może przekroczyć 50 proc. masy pojazdu nieobciążonego.
Na koniec ciekawostka. Zdaje się że polscy legislatorzy nieco pozazdrościli europejskim. I tak zdaje się powstało obwieszenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co stwierdza ten akt prawny? Wskazuje minimalną masę i pojemność silnika w przypadku motocykli poszczególnych kategorii. I tak: